تکنیک هایی برای جذب مشتری
تکنیک هایی برای جذب مشتری
جلب مشتری جدید ، بخشی مهم و دشوار در بیشتر رشته های شغلی است ؛ برای مثال اگر یک پزشک هستید ، نیازی به جلب مشتری ندارید زیرا بیماران به خودی خود به سراغ شما خواهند آمد اما این مورد در رابطه با اکثر مشاغل صدق نمی کند . جلب مشتری در بسیاری از مشاغل امری غیر قابل انکار است . بسیاری از کارافرینان مشاغل خود را به عنوان حرفه مورد علاقه شان آغاز کرده اند ، نه به این دلیل که علاقه مند به انجام تجارت باشند اما با این حال اگر در جلب مشتری جدید توانمند نباشید ، تجارت شما پایدار نخواهد ماند .
بازار هدف محصولاتتان را پیدا کنید و روی آن تمرکز کنید
اولین پاسخ به سوال چگونه مشتری اینترنتی جذب کنیم، این است که بازار هدف را پیدا کنیم. بازار هدف در واقع همان مشتریانی هستند که به محصولات شما نیاز دارند. شما باید روی این دسته از انسان ها تمرکز کنید. برای مثال اگر شما صاحب فروشگاه اینترنتی لباس زنانه باشید، قطعا یک مرد نمی تواند مشتری هدف شما باشد. بنابراین شما باید نحوه ارائه خدمات و شیوه فروش خود را با توجه به مشتریان خود برنامه ریزی کنید.
برای آنکه بتوانید آن دسته از مشتریان هدف را پیدا کنید، ابتدا باید پارامترهای اساسی کسب و کارتان را مشخص کنید. برای مثال اگر محصولات شما در حوزه لوازم التحریر و لوازم آموزشی باشد، افراد ۶ تا ۳۰ ساله می توانند پارامتر اصلی شما محسوب شوند.
به مشتری جدید پیشنهاد ویژه یا کد تخفیف بدهید
وقتی برای مشتریان پیشنهاد ویژهای تدارک میبینید، از ۳ مزیت مهم برخوردار خواهید شد:
- کسبوکار را به دیگران معرفی میکنید؛
- کیفیت و ویژگیهای محصول را به مشتری جدید نشان میدهید؛
- افراد بیشتری را به مشتری راغب تبدیل میکنید.
انسان موجودی احساساتی است. وقتی با کد تخفیف یا هر نوع پیشنهاد ویژهای روبهرو میشود، احساس میکند باید از فرصت موجود بهترین استفاده را ببرد. بهنوعی، احساساتش تحریک میشود و به انجام عمل اقدام میکند. اجازه دهید مثال بزنیم:
آبمیوهفروشی اگر در روز اول افتتاحیه، آبمیوهٔ رایگان دست مردم بدهد، صف طویلی جلوی مغازه بسته خواهد شد. همین صف میتواند به کلی مشتری تبدیل شود که در روزهای بعد، بارها و بارها از او خرید میکنند.
از طرفی هم ارائهٔ پیشنهاد ویژه مثل تخفیف تکیهکردن به یکی از اصول روانشناسی بهنام اصل زیانگریزی است. جایی که ترس مشتری میریزد و میتوانید او را راحتتر جذب کنید.
نکته: کد تخفیف در کنار محصولی باکیفیت به شما کمک میکند؛ پس بهدلیل ارائهٔ کد تخفیف، از کیفیت کار نزنید! چون مشتری دیگر به سراغ شما نخواهد آمد.
اهداف خود را برای جذب مشتریان جدید تعیین کنید
تعیین اهداف برای هر شغلی بسیار مهم است و می تواند به شما انگیزه دهد . برای تعیین اهداف خود نکات زیر را در نظر داشته باشید :
- هر آنچه را که می خواهید انجام دهید ، بنویسید .
- خوب فکر کنید تا بتوانید لیست کاملی از اهداف خود به دست آورید.
- هر نکته را تجزیه و تحلیل کرده و امکان موفقیت در آن را تعیین کنید .
- اهداف موجود در لیست را اولویت بندی کنید .
- برای تحقق هر هدف ، محدودیت زمانی تعیین کنید .
- از اهداف کوتاه مدت شروع کنید تا آن ها به شما در رسیدن به اهداف بلند مدت کمک کنند
از مشتریان قدیمی بخواهید شما را معرفی کنند
چه کسی است که از جذب مشتری فراوان فراری باشد؟ به همین دلیل، بههیچوجه از تأثیری که مشتریان قدیمی دارند، غافل نشوید. بگذارید قضیه را باز کنیم.
برخی افراد پس از مدتی اصطلاحاً به مشتریان ثابت شما بدل میشوند. آنها میتوانند با جذب افراد جدید به سمت کسبوکارتان، سودآور باشند.
چگونه؟ مشتری شما روزانه با افراد زیادی در جاهای مختلف از جمله مهمانیهای خانوادگی، گروههای تلگرامی و شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر در ارتباط است.
برای اینکه به دایرهٔ اطرافیان مشتری دسترسی پیدا کنید، میتوانید او را وارد بازی کنید. به این شکل که از مشتری میخواهید شما را به آنها معرفی کنند و بهازای هر معرفی، به او پاداش میدهید.
اینجا به مفهوم بازاریابی ارجاعی یا Referral Marketing میرسیم!
پاداش هم لزوماً نقدی نیست و مثلاً میتواند کد تخفیف ۳۰ درصدی باشد. فقط بهتر است برای هر دو طرف ماجرا، پاداشی در نظر بگیرید.
برای مثال، محصول رایگان به معرفیکننده بدهید و ۱۵ درصد تخفیف هم برای اولین خرید معرفیشده در نظر بگیرید. میتوانید هم پاداش یکسانی به هر دو طرف ماجرا بدهید.
این داستان با مشتریان معرفیشده هم تکرار میشود و آنها میتوانند دوستان و اطرافیان خود را بهسمت شما سوق دهند.
نکته: میتوانید صبر کنید تا مشتری شما را خودش تبلیغ کند (تبلیغات دهانبهدهان). این امر مستلزم ارائهٔ بهترین تجربه است و مدتی هم طول میکشد. بهتر است با ارائهٔ مشوق، مشتری را به ارجاع دوستان ترغیب کنید.
موقعیت مکانی فروشگاه را در نقشههای آنلاین ثبت کنید
فرض کنید به شهر دیگری رفتهاید و گرسنگی تمام توان شما را ربوده است. اولین کاری که میکنید، چیست؟
در گذشته، شاید از رهگذری میپرسید تا شما را به غذا برساند؛ ولی الان، احتمالاً گوشی خود را از جیب درمیآوردید و رستورانی را در آن شهر جستوجو میکنید.
به همین خاطر، ثبت موقعیت مکانی فروشگاه در نقشههای آنلاین مثل گوگل برای جذب مشتری بسیار ضروری و حائز اهمیت است.
از طرفی، اغلب افراد سعی میکنند از خدمات یا محصول جایی استفاده کنند که به محل زندگی یا کار آنها نزدیکتر است؛ پس میتوان گفت مشتریان محلی منبع بسیار خوبی برای کسب درآمدند.
وقتی شیر ظرفشویی آشپزخانه چکه میکند و نمیدانید نزدیکترین ابزارفروشی کجا است، چه میکنید؟ باز هم «ابزارفروشی نزدیک من» یا «ابزارفروشی خرمآباد» را در گوگل جستوجو میکنید. غیر از این است؟
گوگل هم نزدیکترین فروشگاهها را در صدر نتایج جستوجو به شما نشان میدهد.
ممکن است حتی در نقشههای آنلاین مثل بلد یا نشان جستوجو کنید تا نزدیکترین ابزارفروشی را پیدا کنید. آنها اطلاعات کسبوکارهای نزدیک به شما را لیست میکنند.
اگر هنوز هم شک دارید، به این چند عدد دقت کنید:
۷۸/۵ درصد جستوجوهای محلی در گوشیهای همراه به خرید آفلاین منجر میشود.
جستوجوهای محلی حدود ۴۶ درصد تمام جستوجوهای گوگل را به خود اختصاص دادهاند.
۹۷ درصد مردم برای یافتن کسبوکاری در نزدیکی خود به جستوجوی آنلاین پرداختهاند.
خرید را برای مشتری آسان کنید
یکی از مهمترین اصول در جذب و حفظ مشتری (مخصوصاً در فضای آنلاین)، تسهیل فرایند خرید است! به این منظور، اول از همه باید این پروسه را بشناسید. ۴ سؤال زیر را از خود بپرسید:
- مشتریان چطور به وبسایت شما میرسند؟
- اولین صفحهای که با آن برخورد میکنند چیست؟
- پس از ورود به سایت، چه اقدامی را انجام میدهند؟
- قبل از اینکه وارد فرایند خرید شوند، چه محتوایی را مصرف میکنند؟
وقتی پاسخ پرسشهای بالا را بدانید، میتوانید امور را سادهسازی کنید.
برای مثال، فرض کنید اغلب مشتریان فروشگاه لوازم جانبی از طریق گوگل به سایت برسند. در این شرایط، صفحهٔ محصول که در آن نهتنها ویژگیهای محصول آمده است، بلکه نظرات سایر مشتریان هم ثبت شده است، برای او مفید است.
از طرفی هم میتوانید محتواهای آموزشی ارائه دهد و کولپدهای مختلف را با هم مقایسه کند. در آخر هم به صفحهٔ محصول آنها لینک بدهد.
حالا بیایید از سمت دیگر به موضوع نگاه کنیم:
اگر درگاه پرداخت آنلاین نداشته باشید و از مشتری بخواهید پول را به کارت شما انتقال دهد، ممکن است او را از دست بدهید. یک راه بهتر هم کیف پول دیجیتال است که مشتری آن را شارژ کند و در آینده، هنگام پرداخت هزینهٔ محصول یا خدمت، از آن استفاده کند.
تخفیف و جایزه برای فالوورها
یکی دیگر از روشهایی که باعث بالا بردن نرخ مشارکت و جذب فالوور میشود، تخفیف و جایزه است. در این روش شما از فالوورهایتان میخواهید که دوستانشان را زیر پستهای شما منشن کنند تا بعداً از طریق قرعهکشی به آنها جایزه دهید. یک روش دیگر هم این است که هرروز یا هر هفته روی بعضی از محصولاتتان تخفیف بزنید. این کار هم باعث رشد اکانت اینستاگرامی شما میشود.
تعامل با همکاران اینستاگرامی
الگوریتمهای جدید اینستاگرام طوری طراحی شدهاند که شما هرچقدر تعامل بیشتری با همکاران خود داشته باشید سریعتر رشد میکنید. بنابراین باید با پیجهای مشابه تعامل کنید. یعنی به طور منظم پستها و استوریهایشان را لایک کنید. برایشان کامنت بگذارید و پستهایشان را سیو کنید. این کار احتمالا ۳ یا ۴ ساعت در روز وقت شما را میگیرد. طوری برنامهریزی کنید که حتما انجامش دهید.
شاید فکر کنید این کار به چه دردی میخورد؟ اگر به طور منظم با پیجهای همکار در تعامل باشید، الگوریتمهای اینستاگرام محتواهای شما را در اختیار فالوورهای این پیجها قرار میدهند. و این یعنی بدست آوردن فالوورهایی واقعی که به محتواهای شما علاقمند هستند (چنین الگوریتمی در لینکدین کاملا واضح است).
کلیپ ساختن در اینستاگرام
هرچند که ویدیو درست کردن کار سخت و پردردسری است؛ اما به طور شگفتانگیزی به رشد و دیده شدن پیج شما کمک میکند. نیازی به دوربین خیلی حرفهای هم نیست. یک دوربین معمولی و کمی سررشته داشتن از ادیت ویدیوها، کارتان را راه میاندازد. فقط مهم است که سناریو و داستان خوبی داشته باشید. باید به وقتی که فالوورها در اختیار شما میگذارند، احترام بگذارید و کلیپهای به دردبخور درست کنید.
تهیه و تنظیم : گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید