دلایل اهمیت برندسازی در کسب و کار
دلایل اهمیت برندسازی در کسب و کار
«برند» یک نام، نشان یا مؤلفه متمایزکننده است که در شناسایی یک شرکت یا محصول از سایر موارد مشابه به مخاطب کمک میکند. در واقع، امروزه دیگر صرفاً خود محصولِ ملموس تنها دلیل برای خرید مردم نیست؛ بلکه محصول تنها بخشی از برند است و مردم عملاً برند را خریداری میکنند. بهعنوان مثال، آیا حاضرید قوطی نوشابهای را خریداری کنید که هیچ نام و نشانی از یکی از برندهایی که میشناسید و به آن اعتماد دارید ندارد؟
بازار پر از محصولات مشابه است؛ برای اینکه بتوان محصولی را متمایز نشان داد باید به آن هویت بدهیم. استفاده از مواردی مانند نام، نماد یا لوگو، رنگهای خاص و مؤلفههای دیگر در راستای همین هویت بخشیدن به محصول است. در واقع، از این طریق تلاش میکنیم تا به محصولمان شخصیت بدهیم و برای آن در ذهن مشتری جایگاه ویژهای را ایجاد کنیم.
یکپارچگی
فرآیند برندسازی نام، لوگو، فعایت شما در فضای آنلاین، محصول/خدمات و جذابیتهای کسبوکار شما را برای اقشار مختلف مردم نمایش میدهد. به صورت مستمر روی ابزارهای بازاریابی تمرکز کنید و سعی کنید محتواها را در همه کانال ها به شکل یکسانی توزیع کنید. این یکپارچگی شفافیت بیشتری برای مشتریان و شرکای تجاری ایجاد میکند که قطعاً اعتمادساز است.
دارایی
برند یک دارایی مهم است. آنچه در فرآیند برندینگ به مردم ارائه می کنید، بخش بزرگی از کسب و کار شماست. ارزش آن به اندازه درآمد و فروش است. چیزهای زیادی مانند امور مالی، سطح خلاقیت و زمان ممکن است در معرض خطر قرار بگیرند. نام تجاری تفاوتهای عینی بین سطح درآمد، مقدار فروش و میزان بدهی و حتی انحلال مجموعه ایجاد می کند.
تمایز محصول
برندهای بسیاری در بازار وجود دارند که کالای مشابه شما را به مشتریان و بازار هدف مشترک ارائه میدهند اما در این بین، عوامل منحصربفردی نیز وجود دارند که یک محصول را از محصولات دیگر متمایز میکنند و آگاهی دادن به مشتریان در مورد این تمایزات از طریق کمپینها و ابزارهای مختلف بازاریابی بسیار حائز اهمیت است. اگر این تمایزات بتواند مشکلات مصرفکنندگان را راحتتر یا سریعتر حل کند، مطمئناً فروش و سود شرکت شما افزایش خواهد رفت.
مزیت رقابتی
همانطور که قبلتر بحث شد، برندسازی باید با رقابت سختی که در بین رقبای موجود در بازار وجود دارد مواجه شود ، در شرایطی که محصولات و خدمات موجود در بازار کم و بیش مشابه به هم هستند. یکی از مزایای برندسازی این است که کمک میکند تا از طریق بازاریابی و تبلیغات هویت برجستهای را در بازار و ذهن مصرفکنندگان ایجاد نمائید ؛این اتفاق باعث میشود تا محصولات یا خدمات شما از یک برتری و رقابت نسبتی در بازار برخوردار شود.
فروش
برندسازی باعث ایجاد فروش و درآمد بیشتر برای کسب و کار شما خواهد شد. شما بر اساس نحوه عملکرد واستراتژی های بازاریابی و برندینگ کسب درآمد خواهید کرد. برندینگ باعث خواهد شد مشتریان وسوسه شوند که شما را آزمایش کنند و نتایجی که به دست میآورند تعیین می کند که آیا خواهید توانست فروش بیشتری داشته باشید یا خیر.
راستگویی و رستگاری
برندسازی یک بیانیه مهم است. به واسطه برندسازی اعلام میکنید که به وعدهها و ادعاهای مجموعه خود عمل میکنید. هر چیزی که کسبوکار شما برای آن ایجاد شده است وهر هدفی که از تشکیل سازمان خود دارید، باید در سراسر مجموعه شما نیز توزیع و دیده شود. در غیر این صورت پیوند بین عناصر شرکت قطع می شود و مشتریان گیج می شوند و از کسبوکار شما دور می شوند. قولهایی را که نمی توانید به آنها عمل کنید، در برنامهریزیهای محتوایی و بازاریابی خود بیان نکنید.
برندسازی ارزش تجارت را بالا می برد
برندسازی هنگام تلاش برای ایجاد مشاغل آینده مهم است و یک برند قوی میتواند با افزایش قدرت شرکت در صنعت، ارزش یک تجارت را افزایش دهد. این امر به دلیل موقعیت محکم در بازار، شرکت را به یک فرصت سرمایه گذاری جذابتر تبدیل می کند.
نتیجه فرایند برند سازی، ایجاد برند است که شهرت و ارزش را به همراه دارد. شهرت قوی به معنای یک برند قوی است که به نوبه خود به ارزش تبدیل میشود. این ارزش می تواند به معنای نفوذ، قیمت، یا اشتراک ذهنی باشد. برند یک دارایی تجاری است که دارای ارزش پولی نیز میباشد و باید در ترازنامه کسب و کار جایگاه خاص خود را داشته باشد زیرا ارزش کلی شرکت را افزایش میدهد. اگرچه این موضوع بحث برانگیز و کاری دشوار برای بسیاری از شرکتها است، اما اهمیت مالی به برند به اندازه خود برند اهمیت دارد – این مساله را “ارزش گذاری برند” می نامند.
برندسازی، مشتریان جدیدی ایجاد می کند
یک برند خوب هیچ مشکلی برای ایجاد مشاغل ارجاعی نخواهد داشت. برندسازی قوی معمولا به این معنی است که در بین مصرف کنندگان تصور مثبتی از شرکت وجود دارد و به احتمال زیاد آنها به دلیل آشنایی و قابلیت اطمینان استفاده از نامی که می توانند به آن اعتماد کنند، با شما تجارت خواهند کرد. هنگامی که یک برند به خوبی تثبیت شود، تبلیغات شفاهی بهترین و موثرترین تکنیک تبلیغاتی شرکت خواهد بود.
درست مانند شهرت یک شخص، شهرت یک برند نیز دارای اهمیت است. هنگام ایجاد درک خاصی از برند در بازار، زنجیره انتشار غیرقابل کنترلی آغاز میشود. تبلیغات شفاهی باعث افزایش درک و اعتبار شهرت آن برند خواهد شد. اگر شهرت مثبت باشد، مشتریان جدید بالقوه ممکن است با برند در تماس باشند، زیرا در حال حاضر ارتباط مثبتی در ذهن آنها وجود دارد که به احتمال زیاد باعث خرید آنها از این برند خواهد شد.
برندسازی باعث افزایش غرور و رضایت کارمندان می شود
هنگامی که یک کارمند در یک شرکت با برند قوی کار می کند، واقعا پشت برند می ایستد، از شغل خود رضایت بیشتری خواهد داشت و احساس غرور خواهد کرد. کار در برند مهم و معتبر، لذت بخشتر خواهد بود.
همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، ذینفعان یک برند فقط مشتریان نیستند، بلکه کارکنان نیز سهامدار هستند. ما باید از این واقعیت آگاه باشیم که تعامل انسانی اساس تجارت است و کارکنان اولین خط ارتباطی برای هر برند – اولین سفیران – هستند.
کارکنانی که ارتباط خوبی با برند دارند، این تصور را برای مشتریان و شرکایی که با آنها تعامل دارند، ادامه میدهند. این مساله میتواند منجر به رهبری بهتر، مشارکت بیشتر و محصولات و خدمات بهتر شود.
برند باعث ایجاد اعتماد در بازار می شود
شهرت یک برند در نهایت به میزان اعتماد مشتریان بستگی دارد. هرچه بیشتر به یک برند اعتماد کنید، درک شما از آن بهتر است، و در نتیجه شهرت و خود برند نیز قویتر میشود.
برندسازی به دنبال راهی مناسب برای به دست آوردن و حفظ سطح خاصی از اعتماد بین شرکت و سهامداران است. این امر با ایجاد یک وعده واقع بینانه و دست یافتنی که برند را به نحوی در بازار جای میدهد و سپس به قول خود عمل می کند، اجرا میشود. در صورت تحقق وعده، اعتماد به سادگی در ذهن ذینفعان ایجاد میشود. در بازارهای بسیار شلوغ، اعتماد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا می تواند بین قصد (در نظر گرفتن خرید) و عمل (خرید) تفاوت ایجاد کند.
تهیه و تنظیم : گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید