راهکارهایی برای تقویت مهارت های ارتباطی
راهکارهایی برای تقویت مهارت های ارتباطی
چه بخواهید گفتوگوهای بهتری در زندگی اجتماعیتان داشته باشید، یا قصد ارائهی بهتر ایدههایتان را در محل کارتان داشته باشید، یا بخواهید رابطهی گرمتر و صمیمیتری با اعضای خانوادهتان داشته باشید، وضعیت مشابه است. شما میخواهید با افراد دیگری ارتباط برقرار کنید. این کار به نظر خیلی ساده میآید: باید منظور واقعیتان را بیان کنید. اما اغلب، مخاطبتان چیزی بسیار متفاوت از آنچه شما میخواهید بگویید، برداشت میکند. شما یک چیز میگویید، طرف مقابل چیز دیگری میشنود و در نهایت سوءتفاهم، سردرگمی و اختلاف به وجود میآید. خوشبختانه این موضوع دردی نیست که درمان نداشته باشد. مشکلات ارتباطی را میتوان به راحتی با یادگیری مهارتهایی در این زمینه حل کرد. در حقیقت ارتباط مؤثر یکی از مهمترین مهارتهای زندگی است که میتوانید بیاموزید.
ارتباط مؤثر چگونه ایجاد میشود؟
از تعریف کلیشه ای ارتباط عبور میکنیم و به ارتباط مؤثر میپردازیم تا درک بهتری از لزوم تقویت مهارت های ارتباطی یا Communication Skills در ذهن تان شکل بگیرد. در حقیقت مفاهیم ارتباط مثبت و مهارت های ارتباطی، رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و برای شناخت هر کدام به ناچار باید دیگری را هم شناخت.
به گفته پاول جی میر «برقراری ارتباط، یعنی ارتباط انسانی، کلید موفقیت شخصی و کاری است.» ارتباط انسانی نوعی از همان ارتباط مؤثر است که نه تنها آسان نیست، بلکه سخت و پیچیده است. این ارتباط بهترین شکل برای رساندن پیام و نیت به طرف مقابل است.
هر ارتباط مؤثری شامل این اجزاء است:
- صریح باشد و بدون ابهام
- اعتماد در آن وجود داشته باشد
- کامل باشد اما مختصر
- شفاف باشد
- سطح عقاید، آگاهی و علائق مخاطب ارزیابی شود
- شرایط محیط در نظر گرفته شود
- در نهایت از طرف مقابل برای برقراری ارتباط اجازه گرفته شود
از به کار بردن کلمات و آواهای غیرضروری پرهیز کنید
تکرار آواهایی مانند «اِممم» یا «اِاا» هیچ کمکی به ارتقای سطح گفتوگوهای روزانه یا سخنرانیهایتان نمیکند. این آواهای اضافه را حذف کنید تا متقاعدکنندهتر به نظر برسید و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. یکی از راههای این کار این است که دقت کنید که چه زمانهایی در صحبتهایتان از کلماتی مانند «اِممم» یا «مثلا» استفاده میکنید. همچنین میتوانید دستهایتان را از جیبهایتان دربیاورید یا فقط صبر کنید و پیش از شروع صحبت کمی مکث کنید. این سکوتهای گاهبهگاه بیش از دیگران، برای خودتان عجیب و مسخره به نظر میآید. مطمئن باشید.
برای گپهای معمولی و موقعیتهای دیگر از قبل نمایشنامهای در ذهن داشته باشید
گپ زدن یکی از هنرهایی است که افراد زیادی در آن مهارت ندارند. برای زمانهایی که در مواجهه با افرادی که به سختی آنها را میشناسید و سکوتهای اجتنابناپذیر و ناراحتکننده بینتان پیش میآید، داشتن یک نقشهی ذهنی بسیار کمککننده است. اینکه بدانید چطور سر صحبت را باز کنید، یعنی بتوانید موضوعاتی برای گپ زدن (خانواده، شغل، تفریح و سرگرمی، رویاها و آرزوها) پیدا کنید. همچنین میتوانید با اشتراکگذاری اطلاعاتی که میتوانند برای پیدا کردن زمینهی مشترک به شما و طرف مقابلتان کمک کنند، گپ زدن را به گفتوگو تبدیل کنید. گپ زدن در بلند مدت میتواند شما را به فردی خوشحالتر تبدیل کند.
دقت کنید که مخاطب شما چه کسی است؟
اگر شما با یک دوست ارتباط برقرار کنید، خوب است که از کلمات اختصاری و زبان غیر رسمی استفاده کنید، اما اگر شما ایمیل یا پیام کوتاه رسمی را ارسال میکنید، هر زبان غیر رسمی نباید هیچ جایی در پیام شما داشته باشد.
شما نمیتوانید فرض کنید که شخص دیگر این موضوع را درک کند. برخی از اختصارات دارای معانی مختلفی برای افراد مختلف هستند، آیا میخواهید منظور شما اشتباه گرفته شود؟
ارتباطات موثر پیغام خود را بر اساس کسانی که به آنها صحبت میکنید، هدف قرار دهید، بنابراین سعی کنید شخصی را که با او ارتباط برقرار میکنید در ذهن داشته باشید.
برای تقویت مهارتهای ارتباطی اعتماد به نفس داشته باشید
اعتماد به نفس شاید یکی از مهمترین موارد در مهارت های ارتباطی باشد. اگر شما اعتماد به نفس خوبی داشته باشید موفقیتهای زیادی برای شما به وجود میآید اما عدم وجود اعتماد به نفس در یک شخص باعث میشود پیشنهادهای بسیار خوب کاری و شخصی را به شکل مداوم از بین بروند.
راههای زیادی برای تقویت مهارت اعتماد به نفس وجود دارد که به کمک آنها میتوانید این مهارت را در خود تقویت کنید اما در نظر داشته باشید که اگر این مهارت را نداشته باشید نمیتوانید مهارت های ارتباطی را در خودتان تقویت کنید.
قصه بگویید
قصهها بسیار قدرتمندند. آنها ذهنتان را فعال میکنند، از خراب شدن ارائههای شغلی جلوگیری میکنند، باعث میشوند متقاعدکنندهتر به نظر برسیم، همچنین میتوانند در موفق شدن در مصاحبهها هم کمککننده باشند. یاد بگیرید که چطور به یک قصهگوی افسانهای تبدیل شوید. همچنین میتوانید از واژهی «اما» بیشتر استفاده کنید تا داستانتان را ساماندهی کنید. هر کسی حداقل یک قصه خوب برای تعریف کردن در آستین دارد.
سؤال بپرسید و حرفهای طرف مقابل را تکرار کنید
بیایید صادق باشیم… برای همهی ما پیش آمده است که وقتی شخص دیگری حرف میزند، حواسمان پرت شده باشد یا صحبتهای او را اشتباه شنیده باشیم. سؤال کردن و تکرار چند کلمهی آخرِ طرف مقابل نشان میدهد که به آنچه او میگوید علاقهمندید و برایتان جالب است، همچنین شما را مجبور میکند که توجه و تمرکز داشته باشید و اگر در مورد نکتهای دچار سوءتفاهم شوید، به واضح شدن آن مطلب کمک میکند. برای نمونه: «پس درست متوجه شدم، میخواهید برای روز یکشنبه بلیت بخرید؟»
این کار همچنین برای گپ زدن و پر کردن سکوتهای ناخوشایند نیز مناسب است. به جای اینکه سعی کنید گفتوگو را حول موضوعاتی اجباری مانند آبوهوا ادامه دهید، از طرف مقابل سؤال بپرسید و به پاسخهای او واکنش نشان دهید. مثلا: «برنامهتون برای تابستون چیه؟» یا «آخرین کتابی که خوندید چی بوده؟» شگفتزده شدن از شگفتانگیز بودن مهمتر است.
برای تقویت مهارتهای ارتباطی سادهگویی را تمرین کنید
ساده گویی کمک میکند تا شما بتوانید به راحتی اعتماد مخاطب را جلب کنید. بسیاری از افراد فکر میکنند استفاده از کلمات تخصصی و سخت باعث میشود مخاطب بیشتر لذت ببرد در صورتی که استفاده از کلمات غیررایج و تخصصی مخاطب را گیج میکند و باعث میشود توجه او نسبت به حرفهای شما به شدت کاهش پیدا کند.
اگر در موضوع خاصی مهارت دارید سعی کنید یکی از سختترین مباحث رشته خود را در نظر بگیرید و در سادهترین سطح ممکن آن را بیان کنید.
برای مثال اگر رشته دانشگاهی شما مهندسی بوده است سعی کنید یکی از مهمترین و سختترین مباحث درسیتان را به زبانی ساده بیان کنید.
این کار نه تنها برای مخاطب لذتبخش است و احساس نزدیکی بیشتری با شما پیدا میکند بلکه باعث میشود افراد بیشتری به پای صحبتهای شما بنشینند. ساده گویی میتواند یکی از مهمترین گامها برای بهبود مهارت های ارتباطی باشد.
تهیه و تنظیم : گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید