اصول بزرگ شدن کسبوکارهای موفق
اصول بزرگ شدن کسبوکارهای موفق
نمیخواهم بدبین باشم، ولی بسیاری از کسب و کارها با شکست مواجه میشوند. این یک واقعیت تلخ است که بسیاری از کارآفرینان نمیخواهند به آن اذعان کنند.اگر کارآفرین هستید، چنین آماری نباید باعث دلسردیتان شود. بلکه باید به شما انگیزه دهد تا کسب و کارتان را به خوبی رشد دهید.چرا برخی از استارت آپها شکست میخورند، درحالیکه دیگران نمیدانند چگونه کسب و کارشان را رشد دهند؟
دلایل کمتر شناخته شدهای که باعث شکست یک کسب و کار میشوند کدامها هستند؟
کدامیک از نکات بازاریابی تضمینکنندهی رشد کسب و کار هستند؟
بازاریابی چیزی فراتر از تبلیغ و فروش محصولات است. بازاریابی به دنبال جنبههایی است که به تقویت بنیهی شما در جذب مشتری بپردازد.
هرچه چیزهای بیشتری دربارهی مشتریانتان بدانید، طرح بازاریابی کسب و کارتان از موفقیت بیشتری در بلند مدت برخوردار خواهد بود.
بازاریابی مؤثر کسب و کار، بهویژه در کسب و کارهای کوچک، هم میتواند باعث رشد و موفقیت یک کسب و کار شود و هم میتواند باعث شکست آن شود. بدون یک طرح بازاریابی خوب و تکنیکهای فروش، کسب و کار موفقی نخواهید داشت.
عوامل موثر بر رشد کسب و کار را میتوان به این شکل نام برد:
۱. حفظ اشتیاق در طولانیمدت
افرادی که در دنیای استارتاپها غرق هستند، خوب میدانند که راهاندازی یک کسبوکار به اشتیاق نیاز دارد، اما بزرگ کردن شرکت داستان دیگری است، زیرا زمان و تلاش بسیاری میطلبد و شاید فورا نتایج کار سخت خود را نبینید. این همان نقطهای است که اشتیاق اغلب کارآفرینان کاهش مییابد، اما دقیقا همان نقطهای است که به اشتیاقی بیش از همیشه نیاز دارند. بدون اشتیاق، نمیتوانید باانگیزه بمانید و به تیمتان هم انگیزه بدهید. وقتی احساس میکنید اشتیاقتان رو به کاهش است، باید دوباره علاقهای که در ابتدای راهاندازی شرکت داشتید را به خود یادآوری کنید و به موفقیت نهایی اطمینان داشته باشید. نوشتههای پشت لباسهای کارتان که در روزهای اول به شما انگیزه میداد را دوباره بخوانید و به پیشرفتهایی که تاکنون داشتهاید فکر کنید (حتی اگر دقیقا همان جای مطلوب نیستید). مسیر سفر بهاندازه هدف نهایی ارزشمند است و اشتیاق، سوخت این سفر را تامین میکند.
۲. قدرت تغییر مسیر
پس از تاسیس شرکت خودم در ۲۰۱۲، با انواع تغییرات غیرمنتظره روبهرو شدم. من این شرکت را بهعنوان یک استارتاپ برنامهریزی سفر تاسیس کردم، اما چند سال بعد مسیر را تغییر دادم و فقط بر سفرهای مجازی تمرکز کردم. سپس در سال ۲۰۱۸ متوجه شدم که باید برای استفاده از فرصتهای ارائه شده توسط مصرفکنندگان آگاه دوباره مسیرمان را تغییر دهیم. هیچ یک از این تغییرات آسان یا حتی واضح نبودند، اما توانایی اجرای آنها عامل تمایز بین موفقیت و شکست بود.
معمولا یک ایده قبل از تبدیل شدن به یک کسبوکار باید چندبار تغییر مسیر دهد. شرکت قبلی من به شرکت فعلی تبدیل شد که یک پلتفرم آماری قوی است و به شرکتهای فورچون ۵۰۰ کمک میکند اطلاعات دقیق و دستاولی درباره رفتار مصرفکنندگان پیدا کنند و در نوآوری و نوسازی محصول از آنها استفاده کنند. ازآنجاکه من این تغییر مسیر را پذیرفتم و با تقاضای بازار آشنا بودم، انتقال موفقیتآمیزی از یک استارتاپ به یک شرکت بزرگ داشتم و از تیم خود که در نتیجهبخش بودن این تغییرات به من کمک کردند سپاسگزارم.
۳. پایداری در برابر «نه»
کلمه «نه» یک عنصر رایج در زندگی کارآفرینان است، اما وقتی از استارتاپ فراتر میروید و میخواهید به شرکت بزرگی تبدیل شوید، تجربه عجیبتری با این واژه دارید. وقتی برای اولینبار استارتاپم را راهاندازی کردم، مدام به خودم یادآوری میکردم وقتی یک در بسته شود، در دیگری باز میشود. همین خوشبینی و سرسختی انرژی ادامه دادن را به من داد. اما وقتی «نهها» مقابلتان پدیدار میشوند، باید روش عبور از آنها را یاد بگیرید و هیچ فرصتی برای درخواست حمایت را از دست ندهید.
من همیشه آماده بودم تا قابلیتهای شرکت تعمیرات آسانسور خود را برای سرمایهگذاران احتمالی بیان کنم و وظیفه خود میدانستم که در کنفرانسهای صنعتی با افراد کلیدی ملاقات کنم و ارزش شرکتم را برایشان توضیح دهم. در یکی از این رویدادهای صنعتی، یکی از این افراد را دیدم که بهطرف آسانسور میرفت و در چند ثانیه تصمیم گرفتم دنبال او بروم. آن مکالمه ۳۰ ثانیهای آینده شرکت من را تغییر داد. اگر به تمام «نههایی» که تا آن لحظه شنیده بودم فکر میکردم، پشتکار و پایداری لازم را نداشتم تا قدمی بهسوی آن آسانسور بردارم. نباید اجازه دهید طرد شدنها مسیرتان را مشخص کند و بدانید بهمحض شنیدن اولین «بله»، همه طرفدارتان خواهند شد.
۴. صبر چشمانداز بهتری ارائه میدهد
اغلب اشتیاق و صبر با هم سازگار نمیشوند و من نیز همیشه همین مشکل را داشتم. من همیشه به خودم ایمان و به محصولاتمان علاقه داشتم، اما در روزهای اولیه سفر کارآفرینیام احساس ناشکیبایی و ناامیدی میکردم، زیرا گمان میکردم یافتن مسیر درست خیلی طول میکشد.
با نگاهی به گذشته، اکنون میبینم که همه چیز دقیقا همانطور که باید اتفاق افتاده است. باید برای این سطح از موفقیت صبر میکردم تا بفهمم چیزی که بهآسانی به دست آید ارزشمند نیست. صبر من در طول سالها به من آموخت که از مسیر سفر لذت ببرم و پیروزیهای کوچک را جشن بگیرم. استارتاپها وقت چندانی برای پیشرفت ندارند، اما گاهی کمی صبر و بیشتر وقت گذاشتن کلید شناخت اقدامات لازم برای بزرگ شدن است.
در نهایت، توسعه یک شرکت مستلزم تمرکز استراتژیک، کار سخت و فداکاری است. پس، اگر این چهار اصل را در ذهن داشته باشید و اطراف خود را با افرادی پر کنید که اخلاق کاری و اشتیاق مشابه شما دارند، دلیلی وجود ندارد که نتوانید از یک استارتاپ ضعیف به یک کسبوکار موفق تبدیل شوید.
منبع:مدیرسبز
تهیه و تنطیم:ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید