اهمیت و تاثیر روابط اجتماعی در کسب و کار
اهمیت و تاثیر روابط اجتماعی در کسب و کار
مردم تنها میتوانند از طریق ارتباطاتی که با آنها برقرار میکنید، پی به ماهیت درونی سازمان شما ببرند. براساس گزارش فوربس، کسب و کارها به دلیل پشتیبانی ضعیف از مشتری سالانه ۶۲ میلیارد دلار از دست میدهند. هنگامی سازمان با مشتری ارتباط قوی و موثری ندارد، آیندهای نیز نخواهد داشت. در چنین وضعیتی میبایست به «ارتباطات در کسب و کار» توجه شود.
اهمیت ارتباطات در کسب و کار و فواید آن برای بیزینس
داشتن روابط خوب و مثبت کاری با افراد مرتبط با کسب و کار، کارمندان، مشتریان، خدمتگزاران و هر کسی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با بیزینس شما مرتبط است، یکی از موارد مهم برای موفق شدن می باشد. گاهی بیزینس با وجود محصولات خوب و خدمات مهم، ممکن است به شکست بخورد زیرا صاحبان این کسب و کارها روابط مثبتی در محیط کار ایجاد نمی کنند. جهان اطراف ما مملو از انسان ها، محصولات و مشتریان می باشد. به همین دلیل باید به دنبال روابط خود بود و افرادی که روابط مثبت در محیط کار داشته باشند، حتما موفق تر و اعتماد دیگران را جلب می کنند.
برخی از مزایای داشتن کارکنان با روابط اجتماعی قوی عبارتند از:
افزایش شادی
شادی معمولاً جنبه ای از سلامتی و رفاه است که نادیده گرفته می شود. آنی مک کی، کارشناس شادابی ، نویسنده کتاب چگونه در کار شاد باشیم، می گوید: “یکی از راه هایی که می توانیم خودمان را خوشحال کنیم و احساس رضایت بیشتری در محیط کار خود داشته باشیم، ارتباط سازی و دوستی با افرادی است که با ما همکار هستند، برای ما کار می کنند و حتی رئیس ما هستند. ”
روابط اجتماعی برای شادی ضرووری هستند. روابط با کیفیت به داشتن عزت نفس کمک می کند. و عزت نفس منجر به احساس شادی می شود. روابط بر سلامت، شادی و کیفیت زندگی ما تأثیر فوق العاده ای می گذارد. کیفیت روابط بیش از کمیت آن اهمیت دارد.
استرس کمتر
تحقیقات نشان داد که روابط اجتماعی تاثیر فوق العاده ای بر شادی و کاهش استرس دارد. دوستی شادی را افزایش می دهد، و شادی به نوبه خود احساس استرس را کاهش می دهد. افرادی که از استرس، جان سالم به در می برند، کسانی هستند که برعکس بسیازی از ما، سرمایه گذاری بر روابط اجتماعی خود را افزایش میدهند.
سطوح پایین استرس در محیط کار بسیار مفید است. هیچ کارمندی در مواجهه با استرس مزمن یا افرسدگی شغلی بهترین عملکرد را از خود نشان نمی دهد. سطوح بالای استرس در محل کار ممکن است منجر به غیبت و عدم حضور، بیماری، انرژی کم و تحریک پذیری شود. با کمک به کارکنان برای تقویت ارتباطات اجتماعی در محل کار، کارفرمایان قادر هستند به کاهش برخی استرس های محل کار کمک کنند.
کسب اعتماد و وفاداری مشتری
ارتباطات عالی به شهرت و رشد یک شرکت کمک میکنند. ارتباط شفاف به شما امکان میدهد بازخورد بگیرید و از آن برای بهبود فرآیندهای سازمانی خود استفاده کنید. علاوه بر این، ارتباطات در کسب و کار باعث میشود مشتریان شما احساس کنند که برایشان ارزش قائل هستید و از آنها مراقبت میکنید. این مهم به شما امکان میدهد نیازهای آنها را پیش بینی کرده تا تعاملات موثری با آنها برقرار کنید. در نهایت، ارتباطات عالی به شهرت برند و رشد یک کسب و کار کمک زیادی میکند.
ارتباط در کسب و کار با ارسال پیامک
پیامک اغلب به عنوان یک شکل غیررسمی ارتباط تلقی میشود اما در شرایط مناسب میتواند برای اهداف تجاری بسیار موثر باشد. برای مثال، اگر نیاز دارید که سریع با یک همکار یا مشتری که میدانید سرش شلوغ است و احتمالاً زمانی برای تماس تلفنی ندارد، ارتباط برقرار کنید، ممکن است پیامک بهترین راه برای جلب توجه آنها باشد. پیامک همچنین میتوانند در مواقعی که نیاز به انتقال اطلاعات ساده یا پرسیدن سوالات بله یا خیر دارید مفید باشند.
افزایش تعامل و وفاداری
کارکنانی که ارتباطات اجتماعی در محل کار دارند، وفاداری بیشتری نسبت به مجموعه خواهند داشت. دلیلش این است که روابط کاری با کیفیت به ایجاد فرهنگ قوی شرکت کمک می کند که بر احترام، وفاداری و اعتماد تأکید دارد. روابط اجتماعی حس انسجامی را در دفتر برقرار می سازد، که برای پرورش خلاقیت، کار گروهی و همکاری ضروری است. کارکنانی که دارای روابط مثبت هستند، برای انجام بهترین کار خود متعهد تر و با انگیزه تر می شوند. محیط کاری که ارتباط اجتماعی را ارتقا می دهد، ممکن است نتایج استخدام بهتری نیز داشته باشد.
زندگی سالم تر
کارکنانی که روابط اجتماعی قوی دارند به طور کلی سلامت تر هستند. طبق گفته کلینیک مایو، “بزرگسالان با حمایت اجتماعی قوی بسیار کمتر در معرض خطر بسیاری از مسائل مهم از جمله افسردگی، فشار خون بالا و غیره هستند. همچنین تحقیقات نشان می دهد که افراد مسن که دارای زندگی اجتماعی غنی و روابط با کیفیت هستند، نسبت به افرادی که ارتباطات اجتماعی کمتری دارند، عمر طولانی تری خواهند داشت. این امر برای کارفرمایان مهم است زیرا کارکنان سالم تمایل دارند سطح عملکرد بالاتری داشته باشند، روزهای بیماری کمتری را سپری کنند و انرژی بیشتری به محل کار منتقل سازند.
متأسفانه، ارتباط سازی در محل کار ممکن است برای بسیاری از کارکنان کمی ترسناک به نظر برسد. هیچ کس نمی خواهد از مرزها فراتر رود و گاهی اوقات یافتن راه هایی برای ارتباط با همکاران در سطح شخصی دشوار است. به همین دلیل مهم است که کارفرمایان فرهنگ تعامل اجتماعی در محیط کار را تشویق کنند. کارفرمایان میتوانند با تأکید بر اهمیت رفاه اجتماعی و عاطفی در برنامه سلامتی محل کار خود این کار را انجام دهند.
تهیه و تنظیم : گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید