راهکارهایی برای مدیریت بحران در کسب و کار
راهکارهایی برای مدیریت بحران در کسب و کار
یک اتفاق ناگهانی و غیر منتظره که منجر به ناآرامی های گسترده در بین افراد در محل کار شود ، بحران سازمان نامیده می شود. به عبارت دیگر، بحران به عنوان شرایط اضطراری تعریف می شود که باعث اختلال در کارکنان و همچنین بی ثباتی در سازمان می شود. بحران به طور کلی بر یک فرد، گروه، سازمان یا جامعه تأثیر می گذارد.
نیاز به مدیریت بحران
- مدیریت بحران افراد را آماده می کند تا با شجاعت و اراده در برابر تحولات غیر منتظره و شرایط نامطلوب در سازمان روبرو شوند.
- کارمندان با تغییرات ناگهانی در سازمان مطابقت دارند.
- کارمندان می توانند علل بحران را درک کرده و آنالیز کرده و با بهترین روش مقابله کنند.
- مدیریت بحران به مدیران کمک می کند تا استراتژی هایی را تدوین کنند تا از شرایط نامشخص بیرون بیایند و همچنین درباره مسیر آینده اقدام کنند.
- مدیریت بحران به مدیران کمک می کند تا علائم اولیه بحران را احساس کنند، به کارمندان نسبت به عواقب آن هشدار دهند و اقدامات احتیاطی لازم را برای این موارد انجام دهند.
مدیریت بحران:
تشخیص بحران
مرحله اول شامل شناسایی شاخص های اولیه بحران است. برای رهبران و مدیران مهم این است که علائم هشدار دهنده برای یک بحران را حس کنند و کارمندان را برای مواجهه با شجاعت و اراده آماده کنند. مدیران باید هر از گاهی عملکرد پرسنل خود را مرور کنند تا بدانند که در چه سطح عملکردی قرار دارند.
نقش مدیر فقط نشستن در کابینهای بسته و فریاد زدن بر زیردستانش نیست. او باید بداند که در اطراف او چه می گذرد. نظارت بر عملکرد کارمند به طور مرتب به مدیران کمک می کند تا بحران را پیش بینی کنند و نسبت به پیامدهای منفی همان کارمندان را هشدار دهند. نباید سیگنال های نگران کننده بحران را نادیده گرفت بلکه اقدامات لازم را برای جلوگیری از آن انجام داد. ابتکار عمل را به دست بگیرید و منتظر دیگران نباشید
برنامه ریزی
از کارمندان بخواهید که وحشت نکنند. برای جلوگیری از وضعیت اضطراری ، استراتژی های مربوط را ابداع کنید. با اعضای مربوطه بنشینید و با آنها صحبت کنید تا راه حلی ارائه دهند که در مواقع بحران بهترین عملکرد را داشته باشد. تصمیم گیری سریع، ضروری است. فرد باید هوشیار و از همه مهمتر صبور باشد. اطمینان حاصل کنید که حقایق و ارقام شما درست هستند به حدس و گمان اکتفا نکنید. بعداً برای شما هزینه های پیش بینی نشده ایجاد می کند.
از غرق شدن در مشغله ها حراسی نداشته باشید!
بسیاری از اوقات برخی کارها و وظایف بین کاغذ بازی ها و در میان انبوه وظایف دیگر گم می شوند و پیگیری آن ها غیر ممکن یا حداقل بسیار سخت می شود و نمی توان کنترلی بر اوضاع داشته باشید. این مشغله ها دارای دو حالت کلی هستند. گروه اول فعالیت های ثابتی می باشند که به صورت مستمر روزانه تعدادی از آن ها به طور مشابه بین واحد های مختلف جا به جا می شوند.
گروه دوم فعالیت ها، برای یک بار و در لحظه رخ می دهند و لازم است که به واحد یا فرد مربوطه ارجاع داده شوند. اما وقتی با مشکلات، یکی یکی برخورد کنید دوباره می توانید بر شرایط تسلط پیدا کنید. زیر سیستم های پیگیری، وظایف، یادآوری و هشدار، و دیگر نیازهای شرکت را ملزم به استفاده از ابزاری با قابلیتی که در هر جا و هر زمان خواسته های خود را ابلاغ کنند و اطمینان داشته باشند که از کاری فروگذار نشده و فراموش نخواهد شد.
استراتژی و برنامهریزی اهمیت زیادی دارد!
موفقیت بدون استراتژی و برنامهریزی دقیق در هیچ زمینهای امکانپذیر نیست. یکی از علل مهم عدم رشد در کسب و کارهای کوچک بی توجهی به برنامه ریزی و استراتژیک می باشد. کارآفرینان یک برنامه مشخص و یکنواخت برای شرکت خود دارند و بر طبق آن هر ماه آن را اجرا می کنند. این روند، در طولانی مدت هیچ ارزشی نخواهد داشت زیرا لازمه یک برنامهریزی موفق شناسایی دقیق موقعیت فعلی است. پس از شناسایی موقعیت فعلی، باید شناخت مشتریان فعلی و درک نیازهای مد نظر قرار گیرد.
درک نیاز مشتری سبب توسعه و طراحی محصولی میشود که بیشترین انطباق را با خواسته مشتری داشته باشد. همچنین شما باید بدانید که طی سال چقدر میخواهید درآمد کسب کنید و آن را به فصول و ماهها تقسیم کنید و بر اساس بازه زمانی بودجه مشخص داشته باشید. این نقشه باید نشان دهد به چه طریقی و با چه پیغامی میبایست مشتری را جذب کنید.
بازاریابی حرفه ای را جدی بگیرید!
کسب و کارهای کوچک عمدتاً تنها در فکر فروش هستند تا بازاریابی، امّا بسیاری از آنها حتی در فروش نیز فاقد برنامه و راهکار می باشند و در بیشتر مواقع دلیل سقوط کسب و کار خودرا، رکود اقتصادی می دانند. به راستی که هر کارآفرینی که کسب و کاری را اداره می کند تمایل به توسعه رونق دادن بیشتر آن را دارد.
بازاریابی برای رشد هر کسب و کاری امری حیاتی است چون به کمک آن می توانید نیاز مشتریان خود را شناسایی کنید و آنرا برآورده سازید. فراموش نکنید اگر کسب و کارتان به صورتی است که میتوانید از طریق ایمیل با مخاطبانتان ارتباط داشته باشید، این روش ارزان، اثرات چشمگیری در جذب و بهروز نگداشتن مشتریان خواهد داشت.
تهیه و تنظیم : گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید