تاثیر بازارهدف در فرایند کسب و کار
تاثیر بازارهدف در فرایند کسب و کار
بازاریابی چیست؟
بازاریابی فرایندی است که طی آن یک محصول یا خدمت ترویج مییابد و برای فروش توزیع میشود. به زبان سادهتر، هر فعالیتی که برای معروف کردن و فروش کالا انجام میدهید بخشی از بازارایابی شما است. مثلا توجه به مشتریان قبلی و ایجاد مشتریان جدید، مبارزه با رقیبان و حفظ سهم بازار، توسعه و ساخت محصولات جدید همگی بخشی از فرایند بازاریابی شما هستند.
به همه بفروشیم یا گروهی خاص؟
حال به موضوع اصلی برگردیم. شما میتوانید محصولات خود را به همه بفروشید و یا گروه خاصی را انتخاب کنبد و تلاش خود را برای فروش به آن گروه متمرکز کنید و به علایق و خواستههای آنان توجه کنید. با این کار برای خود یک بازار هدف انتخاب میکنید.
بازاریابی به همه مانند آن است که در یک اتاق تاریک بخواهیم بازی دارت انجام دهیم. باید دارتهای زیادی پرتاب کنیم تا شاید تعدادی آنها به هدف اصابت کند. با هدف قرار دادن همه، هزینههای بازاریابی بسیار بیشتر میشود. دقیقا مثل آن است که باید دارتهای زیادی پرتاب کنید تا برخی از آنها به هدف بخورد.
بازاریابی بر یک گروه خاص، معمولا گزینه بهتری است و بهخصوص برای کارآفرینان و شرکتهای کوچک مناسبتر است؛ زیرا امکانات و سرمایه آنها محدود است و نمیتوانند به آسانی پیام خود را به همه برسانند. با هدف قرار دادن بخش کوچکی از بازار، احتمال پیشرفت و کسب سود بیشتر است.
مزایای انتخاب بازار هدف مشخص
بازاریابی بر اساس بازار هدف باعث میشود، سود بیشتری را در مقایسه با هزینهای که برای تبلیغات صرف میکنید به دست آورید. به عبارت دیگر، بازگشت سرمایه بیشتری خواهید داشت. مزیت دیگر این نوع بازاریابی آن است که بازار هدف خود را بهتر خواهید شناخت، همانطور که دوست خود را میشناسید. فرض کنید بازار هدف را ورزشکاران انتخاب کردهاید. در اینصورت میدانید که اغلب آنها به تغذیه سالم اهمیت میدهند، افرادی فعال و پرانرژی هستند و به تناسب اندام نیز توجه دارند.
هرچه بازار هدف خود را کوچکتر کنید، میتوانید خدمات بهتری ارائه دهید و کار رقیبان را سختتر خواهید کرد. البته که بخشی از بازار را هم از دست خواهید داد. مثلا وقتی شرکت کوکاکولا پرفروشترین و محبوبترین نوشابه است، شرکت ردبول با کوچکتر کردن بازار هدف توانست بازار قابلتوجهی بهدست آورد. او اقدام به تولید نوشابههای انرژیزا برای ورزشکاران کرد.
البته بسیاری از مدیران میترسند که با محدود کردن بازار هدف، مشتریان زیادی را از دست بدهند؛ ولی تحقیقات نشان میدهد برای کسبوکارهای کوچک، اغلب با محدود کردن بازار هدف میتوانید سود بیشتری کسب کنید. البته قبل از انتخاب بازار هدف باید تحقیقات کافی انجام دهید تا مطمئن شوید در آن بازار، افراد زیادی وجود دارند. مثلا اگر در منطقهای کویری زندگی میکنید نمیتوانید بازار هدف خود را ماهیگیران قرار دهید، زیرا ممکن است یک مشتری هم نداشته باشید.
چرا تعیین بازار هدف اهمیت دارد ؟
انتخاب بازار هدف می تواند نتایج کلی بازاریابی سازمان را بهبود بخشد. در این بخش به چرایی اهمیت تعیین بازار هدف و نمونه هایی از آن خواهیم پرداخت تا به درک بهتر نحوه کارکرد آن کمک کرده و بتوانید بهترین استراتژی ورود به بازار هدف را انتخاب کنید.
هدف از شناسایی و تعیین بازار هدف ساده است: داشتن درک روشنی از مشتریان احتمالی که ممکن است یک محصول یا خدمات را به وسیله تلاش های بازاریابی خریداری کنند.
انتخاب بازار هدف به کسبوکارها کمک میکند تا کمپینهای بازاریابی جذابی برای پایگاه مشتریان خود فراهم کنند. راههای زیادی برای تعریف بازار هدف وجود دارد، از جمله جمعیتشناسی، روانشناسی، فیرموگرافیک و رفتار مشتری.
تحقیقات نشان می دهد که تهیه کامل یک استراتژی بازار، که شامل شناسایی بازار هدف می شود، می تواند به موفقیت بازاریابی منجر شود. به عنوان مثال، یک مطالعه انجام شده توسط CoSchedule نشان داد که بازاریابانی که استراتژی خود را مستند کردهاند، ۴۱۴ درصد بیشتر از کسانی که این کار را نمیکنند به موفقیت میرسند. بینش جامع و مناسبی از بازار هدف می تواند به کسب و کارها کمک کند تا به اهداف کلی بازاریابی خود برسند.
نمونه هایی از انتخاب بازار هدف
کسب و کارها بازار هدف خود را تعریف می کنند تا بدانند به چه کسانی می فروشند و چگونه از طریق تلاش های بازاریابی خود به آن مشتریان دست یابند. در واقع می توان گفت که هر محصول یا خدماتی که امروزه در بازار وجود دارد به سمت یک بازار هدف خاص هدایت می شود.
بازار هدف را می توان با عوامل مختلفی مانند ویژگی های جمعیتی مشترک تعریف کرد. نمونههایی از بازارهای هدف و محصولاتی که ممکن است در آنها عرضه شوند شامل موارد زیر است:
- اکشن فیگور برای پسران ۹ تا ۱۴ ساله
- یک جفت کفش مخصوص دویدن وگان که از مواد بازیافتی ساخته شده است و هدف آن ورزشکاران ۲۴ تا ۴۵ ساله دوستدار محیط زیست است.
- یک شرکت گرانقیمت و کیت غذای مستقیم که افراد حرفهای پرمشغله با درآمد قابل تصرف در سنین ۳۰ تا ۴۵ سال را هدف قرار میدهد.
خریداران به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند
۱. خریداران کسبوکاری
افرادی هستند که کارشان تولید و فروش محصول است. آنها دارای کسبوکار هستند و قدرت خرید زیادی دارند و میتوانند خریداران پرسودی باشند. البته معمولا فروش به این نوع خریداران مشکلتر است.
۲. مصرفکنندگان نهایی
افرادی هستند که کالا و یا خدمات را استفاده میکنند. این نوع خریداران معمولا خریدار حرفهای نیستند و باید به آنها کمک کنید تا انتخاب صحیح را انجام دهند. تعداد افراد این گروه بسیار بیشتر از کسبوکاریها است.
کلام آخر:
اگر انتخاب بازار هدف یا Target Market به درستی صورت بپذیرد یک سازمان بر سودآورترین بخشها تمرکز خواهد کرد. انتخاب بازار هدف یکی از مهمترین وظایف بازاریاب در هر سازمان و کسبوکاری است. از توسعه محصول و نامگذاری آن تا ارائه تبلیغات در کانالهای گوناگون، همگی به تعیین بازار هدف بستگی دارند
منبع: مدیرسبز
تهیه و تنظیم : گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید