تاثیر روابط عمومی در بازاریابی

تاثیر روابط عمومی در بازاریابی
تعریف روابط عمومی
طبق تعریف استاندارد، روابط عمومی، عمل ارزیابی افکار عمومی و شناسایی سیاست ها و اقدام های سازمان شما در رابطه با علاقه های مخاطبانتان است که تدوین و اجرای برنامه هایی را در پی دارد که به آگاهی، دریافت، مقبولیت، حمایت و عمل عمومی منجر می شود.
در عمل، روابط عمومی وسیله ای است با چند استراتژی و چند تاکتیک، برای رسیدن به مخاطبان خارجی و داخلی متفاوت که توسط متخصصان، «عوام» خوانده می شوند. روابط عمومی شما را قادر می سازد تا به آگاه سازی، آموزش و خلق یا تغییر عقاید، نگرش ها و اقدام هایی بپردازید که تأثیری بر اهدافتان دارند. امروزه در عصر اطلاعات آن دسته از اطلاعاتی که از طریق روابط عمومی منتشر می گردند، اغلب پیش از اتخاذ هر تصمیمی در مورد خرید مورد نیاز مشتری می باشند.
چه زمانی باید از روابط عمومی بهره جست؟
اگر هر کدام از موردهای زیر با کسب و کار شما متناسب می باشد، اضافه کردن روابط عمومی را به آمیخته بازاریابی تان در نظر بگیرید:
• بخواهید تمامی جوانب اعتبار و شهرت برندتان را بهبود بخشید؛ از ایجاد آگاهی و درک گرفته تا تغییر افکار و افزایش وفاداری.
• باید با گستره ای از مخاطبان داخلی و یا خارجی رابطه برقرار سازید.
• مشتریان شما از جبهه های فراوان ارتباطی، آماج پیام های فروش قرار گیرند.
• مشتریان شما، مانند امروزه تحصیل کرده تر، مشکوک تر نسبت به تبلیغات باشند و درخواست اطلاعات افزون تری جهت اتخاذ تصمیم به خریدی آگاهانه تر داشته باشند.
• محصول یا خدمات شما پیچیده، فنی، جدید یا منحصر به فرد باشد. تحت این شرایط، مصرف کنندگان باید آموزش داده شوند تا مزایا و تفاوتهای شما از رقبایتان را دریابند.
• از طریق اطلاعات بخواهید به محصول یا خدمتتان ارزشی بیفزایید.
• با بحران ها یا مسائل آسیب زای جاری یا بالقوه ای مواجه شده اید که برای حفظ برندتان باید اداره گردند.
• اثرگذاری بر نیات سیاست قانون گذاری یا اموری که بر کسب و کارتان مؤثر است، برایتان مهم باشد.
• قصد معرفی محصول یا خدماتی جدید را داشته باشید.
• باید مخاطبان داخلی و سایر ذینفعان را آموزش دهید یا انگیزه بخشید.
اهمیت وجود واحد روابط عمومی فروش
حال دقیقا بر اساس آنچه تاکنون گفته شد، نیاز به واحد روابط عمومی فروش نمایانگر میشود.
- ایجاد ارتباطی سازنده و درست بین مشتریان و کسبوکارتان، دقیقا وظیفه واحد روابط عمومی فروش است.
- واحد روابط عمومی فروش است که برای شما بهترین نوع استراتژی را مشخص میسازد.
- واحد روابط عمومی فروش است که به شما نقشه راه میدهد.
- واحد روابط عمومی فروش است که نیازسنجی مخاطب را برعهده دارد.
- واحد روابط عمومی فروش است که محصولات شما را به فروش میگذارد و….
از موارد کاربرد روابط عمومی فروش بپردازیم، میتوان به :
- مطلع کردن و خبر دادن درباره محصولات جدید یا تخفیف و …
- جذب، تشویق و اقناع مخاطبین با استفاده از تبلیغات
- انجام تحقیق، افکارسنجی، نیازسنجی و بررسی منابع مالی موجود
- هماهنگی عوامل موردنیاز
- برقراری ارتباط با افراد
- بررسی شرایط بازار
- بررسی شرایط و موقعیت سایر رقبا در بازار
- پیشبینی وضعیت اقتصادی و برنامهریزی کوتاهمدت و بلندمدت
- ارائه طرح و راه کار برای گسترش کسبوکار
اشاره کرد
تهیه و تنطیم: گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید