تارگت مارکت یا بازار هدف در کسب و کار چیست؟
بازار هدف (Target market) گروه خاصی از افراد هستند که میخواهید بهعنوان یک کسبوکار، پیام بازاریابی خود را به دست آنها برسانید. این افراد، به احتمال زیاد، به دلیلی به محصول یا خدمت شما نیاز دارند، قصد دارند آن را تهیه کنند و ابعاد شخصیتی، مالی و… مشترکی دارند.
هرچه تارگت مارکت خود را واضحتر تعریف کنید، بهتر میتوانید درک کنید که چگونه و کجا به مشتریان بالقوه و ایدئال خود دست پیدا کنید. شما میتوانید برای انتخاب بازار هدف، از دستههای بزرگی مثل والدین نوجوانان یا دانشجویان شروع کنید، اما در ادامه حتماً باید جزئیات بیشتری درخصوص ابعاد زندگی بازار هدفتان پیدا کنید.
نکتهای که دربارۀ تعیین بازار هدف مهم است این است که از اینکه گروه مخاطب خاصی را برای رسیدن پیامتان انتخاب کنید نترسید. تمام هدف شما از داشتن Target market این است که بازاریابی شما به درستترین شکل اجرا شود و باید این را بدانید افرادی که در بازاریابی هدف شما گنجانده نشدهاند، هنوز هم میتوانند از شما خرید کنند. آنها فقط در هنگام ایجاد استراتژی بازاریابی، اولویت شما نیستند.
درواقع اگر بخواهیم نگاهی منطقی به بازاریابی داشته باشیم، شما نمیتوانید همه را هدف قرار دهید، اما میتوانید محصول یا خدمت خود را به همه بفروشید.
برخی از ویژگی های مشترک که یک بازار هدف را تعریف می کنند ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- صنعت
- سن
- جنسیت
- موقعیت مکانی/جغرافیایی
- درآمد
- سبک زندگی / موقعیت اجتماعی
- سرگرمی ها / علایق
- شغل / حرفه
- محرک های خرید
تفاوت مخاطب هدف با بازار هدف
تفاوت در | مخاطب هدف | بازار هدف |
---|---|---|
اندازه | یک گروه مشخص از بین بازار هدف | گروه بزرگی از افراد |
معیارها | بیشتر توصیفی | بیشتر جمعیتشناختی |
پیام | شخصی | گسترده |
اهمیت بازار هدف در کسب و کار چیست؟
ببینید، بازار هدف همان افرادی هستند که قرار است محصولتان را بخرند، همانهایی که در مورد محصولتان با افرادی از جنس خودشان صحبت میکنند و به خرید از شما ترغیبشان میکنند، کسانی که قرار است دوباره به سراغ شما برگردند و آنهایی که موفقیت یا عدم موفقیتتان را رقم میزنند.
پس عملا شما باید قبل از انجام هر کاری در بیزینس، مطمئن شوید که آنها را در نظر گرفتهاید،
- وقتی قرار است تبلیغ کنید،
- وقتی میخواهید در محصول تغییری بدهید،
- وقتی میخواهید محتوا منتشر کنید،
- وقتی میخواهید قالب طراحی سایتتان را انتخاب کنید،
- حتی وقتی میخواهید نیروی پشتیبانی استخدام کرده و او را آموزش بدهید.
چرا؟ چون با شناختشان، اقدامات دقیقتری میکنید که راحتتر روی ذهن آنها اثر میگذارد. مثلا به نظرتان وقتی در حوزه فروش لوازم آرایشی کار میکنید، تم قهوهای سوخته برای وب سایت یا مغازهتان جذابتر است یا صورتی کمرنگ؟ قطعا گزینه دوم چون مخاطبان هدف شما این رنگ را میپسندند. اما اگر به درستی آنها را نشناسید، احتمال دارد رنگ اول را استفاده کنید!
انواع بازار هدف را بیشتر بشناسیم
مانند هر دسته بندی کلی دیگری، بازار هدف هم انواع خاص خودش را دارد که بد نیست با آن ها آشنا شویم.
بازار انبوه (Mass Market)
بازار انبوه یکی از انواع بازار هدف است. یک شرکت زمانی بازار انبوه را هدف قرار می دهد که بخواهد مقادیر زیادی از یک محصول را به تعداد زیادی از مصرف کنندگان بفروشد. این محصولات اغلب سفارشی نیستند، بلکه بیشتر یک رویکرد «یک اندازه مناسب برای همه» دارند. هدف محصولات بازار انبوه فروش به اکثر مصرف کنندگان در یک بازار هدف است (مثلاً شاید ۵۰ تا ۱۰۰ درصد کل ارزش بازار). به عنوان مثال محصولات بازار انبوه ممکن است شامل نوشابه، مواد شوینده لباسشویی و غیره باشد.
بازار وسیع (Broad Markets)
این نوع از انواع بازار هدف همچنین به عنوان بازار متمایز نیز شناخته می شود. استراتژی های بازار وسیع، اعضای تعریف شده تری را در بازار هدف قرار می دهند که دارای ویژگی های مشترک هستند. هدف محصولات بازار وسیع فروش به بسیاری از مصرف کنندگان در یک بازار هدف است، اما با در نظر گرفتن یک بخش فرعی خاص (برای مثال، شاید ۲۵ تا ۵۰ درصد از کل ارزش بازار). نمونه ای از محصولات بازار گسترده ممکن است شامل داروهای بدون نسخه باشد که بیماری های خاصی مانند سردرد را برطرف می کنند.
نیچ مارکت یا بازار گوشه ای (Niche Markets)
نیچ مارکت بر یک بخش یا زیربخش بسیار خاص از بازار هدف تمرکز دارد. محصولات نیچ مارکت مشکلات را حل می کنند و خدمات خاصی را برای مخاطبان فراهم می کنند. نمونه ای از یک نیچ مارکت ممکن است دوندگان مسیری باشند که در بازار وسیع از دوندگانی قرار می گیرند که در بازار انبوه ورزشکاران هستند. یک بخش فرعی از نیچ مارکت دوندگان می تواند دوندگانی باشد که در زمستان مسابقه می دهند و محصولات گرمایشی خاصی نیاز دارند.
تهیه و تنظیم : گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید