اصول تیم ورک یا کار گروهی چیست؟
اصول تیم ورک یا کار گروهی چیست؟
متاسفانه بسیاری از افراد و حتی مدیران برخی کسب و کارها تفاوت بین تیم و گروه را نمیدانند و به همین خاطر مشکلات و ضررهای زیادی به کسب و کارشان وارد میشود. بیشتر ما زمانی که دور هم جمع میشویم و کارهای خاصی را انجام میدهیم نام خود را تیم میگذاریم درحالیکه اگر به دنبال هدفی خاص و مشخص نباشیم، صرفا یک گروه هستیم و نه یک تیم.
تفاوتهای زیادی بین یک تیم و گروه وجود دارد. در واقع تیم به مجموعه افراد همفکری گفته میشود که با تمرکز کردن بر یک هدف و ارزشی یکسان برای رسیدن به آن هدف تلاش میکنند، اما در مقابل گروه به افرادی گفته میشود که اساسا بیشتر از دو نفر هستند اما الزاماً هدف و ارزش خاصی را دنبال نمیکنند. همچنین در کار گروهی و تیمی غیبت هر از اعضای تیم باعث میشود تا هدف نهایی تیم دچار مشکل و نوسان شود که البته در گروه اینطور نیست و اعضای گروه شخصیت مستقلتری نسبت به یک تیم دارند.
شش اصل کار گروهی در سازمانها و شرکتها
پژوهشگران شش اصل مقدماتی و لازم را برای شروع هر کار گروهی در سازمان ضروری میدانند و اعتقاد دارند اگر هر مجموعهای که خود را تیم میداند این ویژگیها را نداشته باشد نمیتواند به هدف و ارزش دلخواه خود برسد. این ۶ اصل از جمله عوامل مؤثر در موفقیت کار تیمی است.
- تعداد افراد کم (حداکثر ۱۲ نفر)
- ماموریت یکسان
- وجود مهارتهای مکمل
- اهداف یکسان و واضح
- توافق در رویکرد یکسان و مشترک کار
- پاسخگویی متقابل
اصول کار تیمی
کار تیمی، اصول مشخصی دارد که به جهت رسیدن به اهداف و ارزشهای سازمان باید اجرا شوند.
انعطاف پذیری و سازگاری
یکی از اصول مهم انجام کارهای تیمی، تقویت روحیه انعطاف پذیری در افراد است. درواقع اعضای یک تیم باید به اندازه کافی با سایر افراد سازگاری داشته باشند و خودشان را با تیم و خواستههای تیم منطبق کنند.
همکاری و مشارکت بین اعضای تیم
برای اینکه یک تیم در انجام وظایف خود به اندازه کافی موفق باشد، اعضای آن باید به قدر مطلوب با یکدیگر همدلی داشته باشند. اعضای تیم باید مصلحت و منابع تیم را به اهداف خود ترجیح داده و همواره به فکر برنده شدن باشند.
پاداش و تشویق
تشویق و پاداشهای فردی و گروهی میتواند عامل موثری برای ایجاد حس مسئولیتپذیری و تعهد تیم باشد. در این بین بازخوردهای مثبت کلامی و برپایی گردهماییهای دوستانه برای تشویق اعضا نیز میتواند نقش کلیدی برای تقویت کار گروهی ایفا کند. شما به عنوان یک مدیر مجرب میتوانید در آخر هر ماه یا فصل یک گردهمایی دوستانه برپا کرده و موفقیتهای روزها یا ماههای پیش را برای اعضای تیم ورک شرح دهید. این موضوع میتواند باعث ایجاد ذوقی مضاعف برای اعضای تیم شود.
ارتباطات بین اعضای تیم
اتحاد بین اعضای تیم عامل کلیدی موفقیت آن است. اما این اتحاد به وسیله ارتباط بین اعضا ایجاد میشود. در یک تیم باید با هرکس به زبان خودش ارتباط برقرار کرد. درواقع این اصل اشاره به این موضوع دارد که در انجام امور تیمی رک و راست باشید و اطلاعات لازم را در اختیار همتیمیهای خود قرار دهید.
انضباط
یکی از مهمترین اصول کار تیمی، برقراری نظم و انضباط در تیم است. درواقع اگر قرار باشد هریک از اعضا هرکاری که خواستند را در هر زمانی انجام دهند، این تیم به موفقیت نخواهد رسید و خیلی زود منحل میشود. درواقع انضباط در یک تیم حکم میکند که هرکاری در زمان مناسب و به شیوه صحیح انجام شود.
آگاهی از وظایف
یکی دیگر از مواردی که باعث میشود یک تیم هرچه بیشتر به اهداف خود نزدیک و نزدیکتر شود، آگاهی کامل از وظایف است. به بیانی دیگر، هریک از اعضا باید به طور واضح از وظایف خود آگاه باشند تا بتوانند بهترین عملکرد را از خود بروز دهند.
فرصت برابر برای تمامی اعضا در کار تیمی
بر کسی پوشیده نیست که افراد در یک تیم ورک از سطوح مختلف و تخصصهای متفاوت از یکدیگر برخوردار هستند. اما کار تیمی به اعضا اجازه میدهد که هر یک در حیطه تخصصی خود دارای فرصتی برابر با دیگر اعضا باشد. مدیران ارشد یک سازمان باید بکوشند تا فرصتهایی برابر را در اختیار اعضا قرار دهند تا روز به روز شاهد بروز خلاقیت و پیشرفت اعضای کار گروهی باشند. همچنین از موارد آزاردهندهای همچون زورگوییهای ریاستمآبانه بپرهیزند تا زمینهای برای ترس و از بین رفتن احساس مسئولیت و تعهد در بین اعضا به وجود نیاید.
فداکاری و از خود گذشتگی
اعضای یک تیم باید مانند یک خانواده با یکدیگر رفتار کنند. درواقع آنها باید نسبت به یکدیگر بخشنده بوده و سیاست بازی را کنار بگذارند. زمانی یک تیم میتواند به موفقیت برسد که اعضای آن نسبت به یکدیگر وفادار باشند و بیش از استقلال فردی، به اتحاد اهمیت دهند.
پیگیری
اعضای یک تیم سازمانی برای اینکه به هدف موردنظرشان برسند، باید به اندازه کافی بر روی انجام وظایف خود پایداری داشته باشند. به کار گرفتن همه توان، قدرت، پایداری و پیگیری در شرایط دشوار سبب میشود تا آنها دست از کار و رسیدن به موفقیت نکشند.
کلام آخر:
امروز بر کسی پوشیده نیست که کار تیمی و تقویت روحیه مسئولیتپذیری در بین اعضا تا چه حدی زیادی میتواند به پیشرفت پروژه و دستیابی به موفقیت منتهی شود. بنابراین در کنار برنامهریزیهای شغلی و طراحی اهداف، هرگز تقویت روحیه کار تیمی را فراموش نکنید!
تهیه و تنظیم : گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید