تولید محتوای موفق
تولید محتوای موفق
به طور کلی تولید محتوا موفق به محتوایی گفته میشود که به بهترین شکل ممکن به رشته تحریر درآمده و بیشترین تأثیر را روی مخاطبین گذاشته باشد. این محتوا باید به گونهای باشد که مخاطبین شما را به مخاطبین دائمی کسب و کارتان تبدیل کرده و روز به روز به تعداد آنها افزوده شود. در حقیقت محتوایی که به صورت کاملاً خلاقانه و هوشمندانه بتواند افکار و احساسات را با دیگر مخاطبین به اشتراک گذاشته شود، به نوعی یک محتوای موفق به حساب میآید.
چرا تولید محتوا برای کسب و کار شما حیاتی است؟
دلیل اصلی نیاز به یک استراتژی توسعه محتوا این است که می تواند شما را نجات دهد:
- زمان: برنامه ریزی به شما این امکان را می دهد که ضرب الاجل ها را رعایت کنید و از سرخوردگی و کار زیاد جلوگیری کنید.
- تلاش: شما فقط محتوایی را بر اساس تحقیقات کامل ایجاد خواهید کرد که برای کمک به اهداف تجاری شما طراحی شده است.
- پول: شما محتوای خود را بهینه میکنید، کانالهای تبلیغاتی را با دقت انتخاب میکنید، و عملکرد هر محتوا را زیر نظر میگیرید تا مطمئن شوید که به علامت ضربه میخورد و ROI ایجاد میکند.
به بیان ساده، استراتژی توسعه محتوا در مورد داشتن یک فرآیند سازماندهی شده است. در مرحله بعد، بیایید در مورد اینکه چگونه می توانید آن را راه اندازی و راه اندازی کنید صحبت کنیم.
چطور به شخصی تبدیل شویم که بتواند در تولید محتوا موفق به خوبی عمل کند؟
اشخاصی که میتوانند در زمینه تولید محتوا به خوبی عمل کنند باید یک سری کارها را انجام دهند:
- برای تولید محتوا موفق باید به صورت روزانه اخبار مربوط به صنعت کسب و کارتان را مطالعه کنید
- به صورت منظم و با برنامه اقدام به نوشتن محتوا کنید
- لحن بیان خودتان را به هنگام نوشتن محتوا مشخص نمایید
- به صورت کاملاً منطقی در مورد محتوای دیگران نظردهی کنید
- در هر فرصتی که به دست میآورید اقدام به شبکهسازی نمایید
- در تولید محتوا موفق تفسیر نکنید، بلکه راه حل ارائه دهید
- برای نوشتن یک محتوای موفق تا جای ممکن همه چیز را زیر سوال ببرید
۴ استراتژی محتوای موفق در شرکت های بزرگ دنیا
استراتژی اول: قرار نیست برای کل دنیا جذاب باشی!
بچه که بودم با بابام رفته بودم دم عید لباس بخرم. مغازه دار لباسایی بهم نشون می داد که عالی بودن. همشون پارگی داشتن، سنگشور شده بودن. فروشنده محصولشو اینطوری معرفی کرد:
“دادا یه شلوار دارم برات خفن که اگه بپوشی دختر تو محلتون نمونه که حال نکنه با این طرح. اصن پررو…”
بابام یه نگاه به فروشنده انداخت. معلوم بود اگه خودمو مثل شلواره پاره کنم، بازم برام این شلوارو نمی خره. وقتی اومدیم بیرون گفت: “مرتیکه جلف…”
یا دیدین بزرگترا وقتی میخوان با یه بچه صحبت کنن صداشونو نازک می کنن؟ تا حالا فکر کردین چرا این کارو می کنن؟
بچه ها معمولا از بزرگترها می ترسن. ما با این کار می خوایم با زبان خودشون باهاشون صحبت کنیم. به همون اندازه نوجوونای در حال بلوغ دوست دارن تو چشم دخترای محل باشن.
برای برقراری ارتباط باید هرکاری میشه بکنید: مخاطب و نیازهاشو بشناسید.
حالا این قضیه چه ربطی به اصول تولید محتوا برای سایت داره؟
شرکت تولید کالای خواب کسپر (Casper) حدود ۵ سال میشه فعالیتشو شروع کرده و در این مدت به درآمد ۴۰۰ میلیون دلار رسیده. خیلی از موفقیت این شرکت به خاطر رعایت اصل تولید محتوای مرتبط با مخاطبه!
این شرکت کانال های محتوایی مختلفی داره و برای هر کدومش برنامه خاصی داره. مثلا تو وبلاگش مطالب به درد بخور درباره عادت های خواب میذاره.
زبان مطالبش پر از کنایه و تیکه های جوون پسنده. با لحن خنده دار. مثل این تایتل: ۷ دلیل که این پست می خواد به شما کالای خواب بفروشه.
چرا چنین لحنی برای مقالاتش انتخاب کرده؟
مخاطب هدف این شرکت افراد جوون تره. چون این روزا جوونا بیشتر از بقیه دارن به سلامتیشون اهمیت میدن. کیفیت خواب هم به سلامتی ربط داره.
همچنین صحبت کردن در مورد بالشت کسل کنندس. با لحن عامیانه، مطالب زنده تر به نظر می رسن.
همین که برای مخاطب خودت جذاب باشی کافیه! قرار نیست کل دنیا خریدارت باشن.
استراتژی دوم: هدف داشته باش و براش برنامه بریز
Evernote یه اپلیکیشن یادداشت برداریه با کلی امکانات برای بیزنس ها و افراد. شاید اولین هدفی که از تولید محتوا برای این اپلیکیشن به ذهن همه میرسه اینه که امکانات برنامه به مخاطب معرفی بشه.
ولی معرفی امکانات محصول چقدر برای مخاطب جذاب هستش؟
معرفی محصولات اطلاعات مفیدی به خواننده میده ولی کسل کنندس. شرکت Evernote باید فکری به حال این موضوع می کرد و برای هدفش برنامهریزی میکرد.
Evernote چه راه حلی برای اجرای هدفش به بهترین شکل داشت؟
نحوه تولید محتوا به این صورت بود که از مردم خواستن داستان هاشونو در مورد نوع استفاده از برنامه برای شرکت بفرستن. اینطوری امکانات نرم افزار به شکل جذاب معرفی میشد.مخاطب هم به بقیه پتانسیل های نرم افزار پی میبرد.
ولی بعضی وقتا برنامه ریزی برای راه های تولید محتوا خیلی سخته! مثل شرکت کفن و دفن لس آنجلس (Undertaking LA)!
استراتژی سوم: جایی تولید محتوا کن که مخاطبت اونجاس
وقتی بحث در مورد ساعته یکی از اولین برندایی که میاد تو ذهن شرکت Rolex هستش.
اگه اونا سطحی به روش تولید محتوا برای سایت نگاه می کردن در مورد مسائل فنی ساعتاشون توضیح می دادن. ولی چرا از روی تولید محتوای آموزشی و فنی پریدن؟
استراتژی چهارم: به عقب برگرد و آنالیز کن
دریفت (Drift) یه پلتفرم مارکتینگه که تونست در عرض ۸ ماه ترافیک وبسایتشو از ۱۹۸ به ۲۷.۳۶۹ برسونه! جالبیش اینه اونا تعداد زیادی مقاله تولید نکردن.
شرکت بعد از آنالیز کردن پست هاش متوجه شد که ۷۶درصد ترافیکش فقط از ۲۰درصد مقالاتش میاد. این خیلی ناراحت کننده بود. یعنی وقتی که برای تولید محتوای سایت گذاشته بودن به … رفت؟
اونا تصمیم گرفتن به جای تمرکز روی راه های تولید محتوا وقتشونو بیشتر روی آپدیت محتوای قدیمی بذارن. اونا دیدن بعد هر بار آپدیتی که روی مقالات انجام میدن ۱۲ درصد ترافیک پست ادیت شده بیشتر میشه.
آنالیز مقالات قبلی بهشون فرصت میداد در مورد تایتل های بعدی ایده بگیرن. اونا تو مسیر درست قرار گرفتن. الگوی خوبی برای شرکت هایی شدن که فکر میکنن کمیت محتوا باعث پیشرفته.
تهیه و تنظیم: گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید