راهکارهایی برای اعتمادسازی در مشتری
راهکارهایی برای اعتمادسازی در مشتری
یکی از مراحل مهم چرخه حیات مشتری پیدا کردن مشتریان بالقوه و ایجاد علاقه و اشتیاق در آنها است. همچنین از اقدامات لازم برای تبدیل کردن مشتریان بالقوه به بالفعل، ایجاد اعتماد و اطمینان برای آنها است.
تصور کنید کسبوکار شما، خدمات یا محصولات خوبی برای ارائه دارد اما در جذب مشتری عملکرد خوبی ندارد و شما مشتریان بالقوه خود را در ابتدای راه از دست میهید. پس این مشتری نمیتواند وارد قیف فروش شما شود. در این بخش استفاده از تکنیکهای مختلف برای جلب اعتماد مشتریان میتواند به شما کمک کند تا مشتریان بالقوه خود را جذب و آنها را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.
چیزی اضافه بر خرید مشتری به او بدهید
تصور کنید که بعد از خرید یک کیف ۵۰ هزار تومانی از مشتری، علاوه بر آن، یک سرکلیدی کوچک و با ارزش هم هدیه میگیرید. فروشنده هیچ تعهدی نداشت که این هدیه را به شما بدهد، اما با دادن آن باعث شد تا یک احساس مثبت نسبت به برند و فروشگاه در شما ایجاد شود. این راهکار یکی از کم هزینهترین روشها برای افزایش اعتماد مشتری است.
با مشتریان و مخاطبان ارتباط مداوم داشته باشید
مانند یک دوستِ همیشه در صحنه، با مشتریان ارتباط داشته باشید. کاری کنید که آنها شما را نه به عنوان یک فروشنده و مغازهدار، بلکه به عنوان یک دوست و همراه بشناسند. در چنین حالتی است که حتی فکر کردن به خرید از رقیب شما هم برای آنها ناراحت کننده است!
در حال حاضر، بهترین روش برای برقراری ارتباط بین مشتری و برند، استفاده از شبکههای اجتماعی است. با تکنیکهای مختلفی از جمله پرسش و پاسخ، مسابقه، نظرسنجی، ارتباط مستقیم و موارد دیگر میتوانید رابطه پایداری بین خودتان و مشتریان بسازید. مشتری هم که میبیند برای او ارزش و اهمیت قائلید، لطف شما را با خرید جبران خواهد کرد؛ بهعلاوه اینکه شما را به دیگران هم معرفی میکند.
پیگیری های منظم با استفاده از نرم افزار CRM
هیچ فروشی بدون پیگیری انجام نمی شود. حداقل ۵ پیگیری کاملا رایج و لازم است. شما باید تماس ها و ارسال اطلاعات مربوط به هر سرنخ یا مشتری را نیز در وقت مقرر انجام دهید. انجام پیگیری ها با استفاده از نرم افزار CRM کار ساده و منظمی ست.
اگر در تماس های پیگیری خوش قول نباشید، قطعا در ارائه ی محصول و خدمات پشتیبان نیز خوش قول نخواهید بود. برای ایجاد اعتماد در مشتری باید در تمامی مراحل به حرف خود عمل کنید.
چهرۀ انسانی کسب و کارتان را به مخاطبان نشان دهید
حتما در شبکههای اجتماعی تصاویری از برند، محصولات و خدماتتان را معرفی میکنید. این تصاویر و ویدیوها انتخاب خوبی برای جلب اعتماد مشتری است اما… راضی کننده نیستند!
بهتر است به جای اینکه فقط برند و محصولتان را به مخاطب نشان دهید، به نمایش دستهای پشت پرده نیز بپردازید. مثلا عکس یا ویدئویی از نیروهای در حال کار، فعالیتهای مختلف، دورهمی، رویداد، فروش ویژه، لحظات شیرین ارتباطی تهیه کنید و آنها را به مخاطبان و مشتریانتان نشان دهید. با این کار مشتریان متوجه میشوند که، پشت این برند موفق، افراد زیادی در حال فعالیتاند و مطمئنا انسانها قابل اعتمادتر از برندها هستند.
این مورد را امتحان کنید و خودتان ببینید که مشتریان چقدر به پشت صحنه کسب و کار شما کنجکاو و علاقمندند. حتی گاهی مشکلات، بدبیاریها و شکستهایتان را نشان دهید، تا ارتباط صمیمانهتری بین شما برقرار شود.
کالا و خدماتتان را ضمانت کنید
طبق گفته “برایان تریسی” حتی کوچکترین خریدها هم در ذهن مخاطب یک ترس و ریسک ایجاد میکند. وظیفه هر فروشنده موفقی این است که این ترس ذهنی مخاطب را کاهش دهد. یکی از بهترین راهکارها در جهت افزایش اعتماد مشتری و کاهش ترس او از خرید، ضمانت کردن کالا است.
زمانی که شما قصد خرید یک موبایل ۱۰ میلیون تومانی را داشته باشید، از موضوعات مختلفی مثل اصلی یا تقلبی بودن، بی کیفیتی، عدم سلامت و خیلی مسائل دیگر ترس و نگرانی دارید. اما وقتی فروشنده به شما اطمینان دهد که در صورت وجود هرگونه مشکل تا ۱ هفته آینده آن را از شما پس میگیرد، با خبال راحت آن را میخرید. پس اگر به محصولات خود اطمینان دارد، آنها را با ضمانت بازگشت وجه ارائه کنید.
داستان گویی معجزه میکند
داستان گویی همیشه جذابیت داشته و دارد؛ حتی در حوزههای کسب و کار هم اثر فوقالعادۀ آن را میبینیم. چرا این را میگوییم؟ چون داستان، احساسات و عواطف مشتری را درگیر میکند و با شما حس نزدیکی و صمیمت میکند. در نتیجه با اعتماد بیشتری به سمت شما کشیده خواهد شد.
نوشتن یک داستان کوتاه و جذاب از به وجود آمدن برندتان، به کسب و کارتان چهرۀ انسانی میدهد؛ به همین دلیل اعتماد و نظر مخاطبان را جلب کرده و او را به شما نزدیک میکند. همینطور درباره تاثیرگذاری داستان گویی، در بخشهایی از مقاله “روانشناسی مشتری” توضیحاتی دادهایم که شاید برای شما هم جذاب باشد.
محصول را به طور کامل به مشتری معرفی کنید
معرفی محصول به مشتری، مثل معرفی دو دوست دانشگاهیتان به یکدیگر نیست که با چند کلمه حرف تمام شود. برای معرفی محصول باید تمام توان خودتان را به کار بگیرید و آن را کامل به مخاطب معرفی کنید و مزایا، معایب، مشکلات و همه چیز را در مورد این محصول برای مشتری توضیح دهید.
تهیه و تنظیم : گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید