راهکارهایی برای افزایش تعامل یا مشتری

راهکارهایی برای افزایش تعامل یا مشتری
در حالت عادی وقتی یک کسب و کار، هیچ توجهی به مدیریت ارتباط با مشتری نداشته باشد، تنها برخورد مشتری و کسب و کار در قالب تراکنش مالی اتفاق میافتد.
مشتری محصول یا خدمتی را میپسندد و هزینهی آن را هم پرداخت میکند و ماجرا به پایان میرسد.
کسب و کار هم باید به این امید باشد که دوباره فرصتی پیش بیاید و تراکنش جدیدی انجام شود.
دلیل اهمیت تعامل با مشتری
این نکته را مد نظر داشته باشید که تعامل با مشتری برای تشویق کردن مشتریان نسبت به خرید های تکراری بسیار مهم است. بله متوجه شدهاید خرید های تکراری!
منظور این است که، این که شما بخواهید یک مشتری جدید برای برند و کسب و کار خود جذب کنید، به مراتب کار بسیار سختتری نسبت به حفظ مشتریان جدید است و از طرفی باید هزینه بیشتری نسبت به حفظ مشتریان وفادار خود پرداخت کنید! بنابراین شما باید به گونه ای تعامل برقرار کنید که مشتریان شما در طولانی مدت از شما خرید کنند
تعامل با مشتری چه مزایایی دارد؟
روابط قویتر و وفاداری بیشتر
ایجاد تعامل موثر با مشتری باعث برقراری روابط طولانیمدت میشود. وقتی تنها بر روی محصولات و خدماتتان تمرکز نکنید، آنها هم فکر نمیکنند که تنها یک ارتباط تجاری میانتان وجود دارد.
بهبود نرخ حفظ مشتری و کاهش ریزش
افزایش ۵ درصدی در حفظ مشتری سود یک کسبوکار را ۲۵ درصد افزایش میدهد (منبع). بهترین روش برای حفظ مشتریها، درگیر کردن آنها و پروروش روابط است. تعامل بیشتر و بهتر مشتری کمک میکند تا نقاط درد مشتریها را در هنگام استفاده از محصول و خدمات شناسایی و رفعشان کنید.
فرصتهای بهتر برای فروش مکمل و بیشفروشی
با تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوری شده از کمپینهای تعامل با مشتری، درمییابید که چه رویکردهایی برای هر بخش از مشتریهای هدف موثرتر است. در نتیجه پیشنهادات خود را شخصیسازی کرده و بر روی فروش مکمل و بیشفروشی تمرکز میکنید
افزایش مشترکین
مخاطبان هدف تنها در صورتی مشترک استفاده از منابع و محتوایتان میشوند که حس کنند ارزشمندند. تعامل با مخاطبان به درک این ارزش کمک میکند.
چرخههای خرید کوتاهتر
به کمک استراتژیهای موثر در برقراری تعامل مناسب با مشتری، چرخههای خرید را ارزیابی و مشکلات موجود در سر راه خرید را شناسایی میکنید.
افزایش حامیان برند
تعامل عالی و برخورد درست با مشتریها طولانی باعث میشود که مشتریها به برندتان اعتماد کنند. در این صورت بیشتر تمایل دارند که در مورد محصولات و خدماتتان با دوستان و آشنایان خود صحبت کنند.
راهکارهای تعامل با مشتری
ثبات برند خود را بررسی کنید!
طبق آخرین بررسی هایی که انجام شده، متوجه شدهایم که مشتریان بیشتر ترجیح می دهند که از طریق پیام با صاحبان برند ارتباط برقرار کنند و شما باید بررسی کنید آیا برند شما از کانال برای ارسال پیام با مشتریان استفاده می کند؟
یکی از مهمترین نکاتی که قبل از ایجاد تعامل با مشتریان باید به آن توجه کنید این است که آیا برند شما راه های ارتباطی درستی را برای برقراری تعامل با مشتریان انتخاب کرده است؟
نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که آیا برند شما به راحتی در هر یک از کانالهای ارتباطی قابل تشخیص است؟
آیا برند شما دارای یک لوگو و یا طرح بصری استاندارد و ثابت می باشد؟
تمامی اینها مواردی هستند که میتوانند ثبات برند شما را مشخص کنند.
قدردانی از مشتریان وفادار
یکی دیگر از راهکارهای تعامل با مشتری قدرانی از انها است، زمانی شما یک تعامل خوب و درگیری درست با مشتریان خود داشته باشید
به گونهای که آنها شما را به دوستان خود در شبکههای اجتماعی معرفی کنند، بهتر است برای آنها یک پاداش در نظر بگیرید و قطعاً برای این پاداش وفاداری باید یک برنامه ریزی درست داشته باشید.
برای اینکه بتوانید یک برنامهریزی درست داشته باشید باید متوجه شوید که مشتریان بیشتر از شما چه انتظاری دارند؟
به عنوان مثال : برخی از مشتریان انتظار تخفیف و یا دریافت کد تخفیف از شما را دارند شما باید این نیاز آنها را برطرف کنید، و یا اینکه برخی از آنها انتظار دریافت رایگان خریدهای خود را دارند،
شما با یک نظرسنجی بسیار ساده در شبکههای اجتماعی می توانید به راحتی از نیاز مخاطب مطلع شوید.
ارزش برد خود را نشان دهید!
شما باید بتوانید ارزش برند خود را به مشتریان وفادار و مشتریان واقعی نشان دهید این کار باعث میشود که، شما یک تعامل واقعی و همچنین کاربردی با مشتریان خود داشته باشید در واقع ارزش های برند و کسب و کار شما می تواند در یک رویداد تبلیغاتی و یا حتی در یک جشنواره فروش به مخاطبین نشان داده شود.
به بازخوردهای مشتریان پاسخ دهید
بدون شک هیچ برند و کسب و کاری برای اینکه بخواهد به بازخوردهای منفی و شکایات پاسخ دهد، رقبتی نشان نخواهد داد اما، اینکه شما به بازخوردهای منفی پاسخ دهید ارزشی بسیار زیاد دارد البته این نکته را مد نظر داشته باشید که باید به روش درست به این بازخوردهای منفی پاسخ دهید!
زیرا آن دسته از مشتریانی که برای ثبت نظر منفی زمان گذاشته اند، برای زمانی که صرف شده بسیار ارزش قائلند، بنابراین این به این معنی است که برند و کسب و کار شما مورد توجه آنها قرار گرفته است و شما هنوز این شانس را دارید که با یک پاسخ درست به نظرات منفی آن ها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید.
معرفی سایر مشتریان
بازاریابی دهانبهدهان یکی از قویترین روشهای کسبوکارها برای دسترسی بیشتر به مشتریان است. وقتی به طور منظم با مشتریان تعامل دارید تا به آنها یادآوری کنید که محصولتان وجود دارد و تمام مزایای آن را مدام تکرار میکنید، همیشه شرکت شما را در خاطر دارند.
پذیرش بهتر محصول
وقتی یک سفر اختصاصی برای مشتریان خود تدارک میبینید، تا حدی میتوانید ویژگیها و ترتیب ارائه آنها به مشتریان را کنترل کنید. این کنترل باعث میشود کاربران بهترین تجربه ممکن را هنگام برآورده شدن نیازهایشان داشته باشند. ارائه بهترین ویژگیها در زمانهای مناسب میتواند حسی جادویی به مشتریان بدهد و بدون فکر و تلاش زیاد از محصولتان را میخرند.
در شبکههای اجتماعی فعال باشید.
شرکتها از داشتن حسابهای کاربری در شبکههای اجتماعی سود میبرند. اما صرفا داشتن یک حساب کاربری در شبکههای اجتماعی کافی نیست- شما باید فعالانه درگیر شوید.
اخیرا یک نظرسنجی نشان داده است که ۴۰٪ از کاربران انتظار دارند که هر کسب و کاری در اولین ساعتِ برقراری ارتباط به آنها پاسخ دهد و تقریباً ۸۰٪ انتظار دارند که در ۲۴ ساعت اولیه به آنها پاسخ داده شود.
تهیه و تنظیم: گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید