راهکارهایی برای جذب اعتماد مشتری در کسب و کار
راهکارهایی برای جذب اعتماد مشتری در کسب و کار
مصرف کننده امروزی نسبت به گذشته شکاک تر و محتاطانه تر شده اند. آن ها سوالات زیادی را می پرسند و خواستار پاسخگویی بسیاری از آنها هستند. و اگر به شرکت شما اعتماد نکنند، کسب وکار شان را به شما نخواهند داد. خیلی ساده است پس به این معنی است که این وظیفه شماست که اعتماد آنها را جلب کنید
با اینکه اعتماد امری لمس ناپذیر و مقیاسی لغزنده است، ولی هنوز هم اقداماتی وجود دارد که فروشنده با انجام آنها میتواند ارتباط بهتری با خریدار برقرار نموده و اعتماد آنها را به دست آورد.
مشتریان هدفتان را بشناسید.
در گذشته تحقیقات بازار با کمی حیله و نیرنگ همراه بود. اما مهمتر از حیله و نیرنگ این است که مصرف کنندهها به دنبال تجربیات شخصی هستند نه روشی که برای همه جواب میدهد. انجام تحقیقات بازار درباره نیاز مشتریان، مسائل و موضوعات مشترکشان و نقاط حساس آنها به شما کمک میکند تا راهکارهای مناسبی را پیدا کنید که روی هر کدامشان عمیقاً تأثیر بگذارد.
اگر بتوانید به مشتری ثابت کنید که واقعاً نیازش را درک کرده اید و میتوانید خدماتی به آنها ارائه دهید که نه تنها مشکلاتشان را رفع کند بلکه برایشان ارزش افزوده هم داشته باشد در این صورت است که احتمال جلب اعتماد مشتری را افزایش میدهید. باید مشتریان خود را بشناسید تا بتوانید روی فروش و بازاریابی خود تمرکز کنید.
بهترین خدمات مشتری را ارائه کنید
در ارائۀ خدمات مشتریان نکتههای زیر را دستور کار بخش فروش یا پشتیبانی قرار دهید:
- وقتی برای مشتری مسئله یا مشکلی پیش آمده و برای حل آن، با شما ارتباط برقرار میکند، همدلی نشان دهید و مشکل او را بهسرعت و باحوصله رفع کنید
- قدردانی خود از مشتری را نشان دهید؛ او کسی است که با اعتماد به کسبوکار شما کمک میکند چرخهای آن بچرخد
- پس از حل مشکل یا خرید، از مشتری بازخورد بگیرید؛ با فراهمکردن نظرسنجی هم میتوانید دادههای بیشتری از تجربۀ مشتری کسب کنید
- به بازخوردها اهمیت دهید و حتماً آنها را برای شناسایی نقاط قوت و ضعف خود تجزیهوتحلیل کنید
- خدمات مشتری باید یکپارچه و نشاندهندهٔ ارزشهای کسبوکار شما باشد؛ پس افرادی را برای ارتباط مستقیم استخدام کنید که بهخوبی این مسئله را منتقل کنند
- تمام افرادی که با مشتری سروکار دارند، باید بتوانند حتی در مقابل عصبانیترین مشتریان هم با خوشرویی و صبوری ظاهر شوند و تا زمانی که مشکل آنها حل نشده است، مشتری را به حال خود رها نکنند
یادتان باشد هر مشکلی راهحلی دارد؛ پس برای همه یک نسخه نپیچید! البته ممکن است مشکلات تکراری برای مشتریان ایجاد شود که اینجا پیشبینیکردن بخش سؤالات متداول کار شما را ساده میکند.
بازخورد و نظرات را به اشتراک بگذارید.
وجه اشتراک کارفرما با صاحب خانه و مصرف کننده در چیست؟ همه آنها باید رفرنسهایی داشته باشند که بفهمند آیا افرادی که با آنها در ارتباط هستند و یا بیزینس میکنند امین و قابل اعتماد هستند یا خیر. آخرین باری که یک رستوران رزرو کردید بدون اینکه نظرات دیگران را درباره آن در سایتهای اجتماعی چک کنید کی بوده؟ در اینجا بازاریابی دهان به دهان از اهمیت ویژهای برخوردار است.
اصولاً ما به تجربیات دیگران درباره یک شرکت اعتماد میکنیم. نظراتی که داده میشود به مشتری کمک میکند تا تصویر ذهنیای از آن برند و اعتبار خدمات مشتری اش بسازد. طبق تحقیقات، مشخص شده که از هر ۱۰ نفر ۹ نفر گفته اند به چیزهایی که مشتری درباره یک شرکت میگوید بیشتر از گفتههای خود شرکت اعتماد دارند و ۹۵% افراد معتقدند نظرات دیگران- چه مثبت چه منفی- در تصمیمات خرید انها تأثیر گذار بوده است. پر واضح است که نظرات دیگران بخش اصلی فرآیند تصمیمگیری را تشکیل میدهد.
یک سیاست حریم خصوصی داشته باشید:
بسیاری از مشتریان نگران اطلاعات شخصی از خود هستند که به شرکت ها داده بودند. داشتن یک سیاست حفظ حریم خصوصی در وب سایتتان می تواند اطمینان بخش باشد و به شما کمک کند که اعتماد خود را به دست آورید.
واکنش سریع به بحران ها:
در هنگام بروز بحران و گرفتاری باید قاطع باشید و به سرعت واکنش نشان دهید تا به مشتریان خود نشان دهید که می توانند به شما اعتماد کنند.
ایجاد یک تصویر از برند سازگار:
داشتن نام تجاری سازگار، یک هویت روشن ایجاد می کند که مشتریان شما می توانند با آن ارتباط برقرار کنند. این نشان می دهد که مشتریان دقیقاً چه کسانی هستید، منتظر چه چیزی هستید و چگونه می توانید به آن ها کمک کنید.
سیاستهای بازگشت کالا و بازپرداخت پول
سیاستهای بازگشت شفاف مشتری را مطمئن میکند که حتی اگر از محصول شما راضی نبود، تحت شرایطی میتواند آن را پس دهد. این اطلاعات را در صفحۀ اصلی سایت، صفحۀ محصول و هنگام قطعیکردن خرید قرار دهید و نرخ تبدیل این صفحات را خیلی راحت بالا ببرید.
توصیه: لینک شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام و کانال تلگرام خود را در سایت قرار دهید. دقت کنید لینکها سالم باشد و در شبکۀ اجتماعی ذکرشده فعال باشید.
خیلیها برای اطمینان از معتبربودن یک وبسایت، سابقۀ فعالیت آن در شبکههای اجتماعی را چک میکنند. این فرصت را برای جلب اعتماد مشتری از دست ندهید.
پروفایلتون رو عکسدار کنید.
اگه نمیتونید مشتری رو حضوری ببینید، برای اعتماد سازی در فروش حتما یه صفحه تو سایتتون به نام “دیدار با تیم فروش” داشته باشید، که عکس هم داشته باشه. اینجوری یه حس صمیمیت و نزدیکی ایجاد میشه. یه کار دیگه که میتونید بکنید اینه که افراد پشت صحنه محصولتون رو، به مشتری نشون بدید. این کار یه جور همدلی و حس مثبت توی مشتری نسبت به برندتون ایجاد میکنه. میتونید از شبکههای اجتماعی برای این کار استفاده کنید.
همیشه فراتر از آنچه وعده می دهید را تحویل دهید :
این واقعاً ساده است کاری را که می گویید انجام می دهید را انجام دهید. اگر به وعده های خود عمل نکنید، مشتریان شما قادر نخواهند بود به شما اعتماد کنند.
ویدئویی از رضایت مشتری درست کنید و آن را به اشتراک بگذارید.
به طور متوسط مشتری باید قبل اینکه به یک شرکت اعتماد کند، ۱۰ نظر مختلف را بخواند. پس نظرات دیگران را در وب سایت خود برجسته کنید و از قدرت همین توصیهها و پیشنهادات استفاده کرده و بازخورد مثبت دیگران را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید، سریع به آنها پاسخ دهید تا بتوانید منبع خوبی از اعتماد و اطمینان بسازید.
تهیه و تنظیم : گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید