راهکارهایی برای جذب مشتری
راهکارهایی برای جذب مشتری
جلب مشتری جدید ، بخشی مهم و دشوار در بیشتر رشته های شغلی است ؛ برای مثال اگر یک پزشک هستید ، نیازی به جلب مشتری ندارید زیرا بیماران به خودی خود به سراغ شما خواهند آمد اما این مورد در رابطه با اکثر مشاغل صدق نمی کند . جلب مشتری در بسیاری از مشاغل امری غیر قابل انکار است . بسیاری از کارافرینان مشاغل خود را به عنوان حرفه مورد علاقه شان آغاز کرده اند ، نه به این دلیل که علاقه مند به انجام تجارت باشند اما با این حال اگر در جلب مشتری جدید توانمند نباشید ، تجارت شما پایدار نخواهد ماند .
خدمات در حد انتظار ارائه دهید.
همیشه حالت بدون باخت به وجود بیاورید
هیچگاه مشتری نباید بازنده باشد. اگر در یک معامله مشتری بازنده باشد، احتمال کمی وجود دارد که باز هم به آن فروشگاه مراجعه یا از همان محصول استفاده کند. در اینجا دو راه حل وجود دارد که هم مشتری و هم فروشنده میتوانند برنده باشند: الف. فروشنده برای حفظ مشتری و افزایش وفاداری او در مواردی سود کم را تحمل کند، البته برای یک دوره کوتاهمدت! ب. دادن پاداش، بابت وفاداری مشتری که در نتیجه در هر معامله سود فروشنده اندکی کمتر میشود ولی با افزایش تعداد مشتریها این کمبود جبران خواهد شد.
نباید فراموش کرد که مشتری حق انتخاب دارد
آنجا که بازارها روز به روز بیشتر میشوند، هیچ سازمانی نمیتواند در مورد وفاداری مشتریان مطمئن باشد. بسیاری از مشتریان به ظاهر راضی به محض اینکه روزنهای پیدا شود به شرکت رقیب روی میآورند. هر سازمانی که متوجه وجود فرصتی شود باید تماسهای خود را با مشتریان بیشتر و رابطه را تقویت کند. یک تلفن به مشتری برای آگاهی از دیدگاه وی درباره خرید میتواند رابطه را تقویت کند.
مشتریانتان را بهتر از خودشان بشناسید.
اهداف خود را رها نکنید
بیشتر شرکت ها وقت خود را صرف تحقیق و تدوین برنامه های خود کرده و حدود ۱ الی ۲ ماه از وقت خود را به تعیین کارکرد آن ها اختصاص می دهند . اگر طبق برنامه پیش نروید ، تمام زحماتی که برای تهیه برنامه خود صرف کردید به هدر خواهد رفت . اجازه ندهید که سختی های راه باعث دلسرد شدن شما از ادامه مسیر رسیدن به اهدافتان شود . اگر اجازه دهید که مانع کوچکی شما را از حرکت بازنگه دارد ، هرگز نتیجه برنامه هایی را که تدوین کرده بودید نخواهید دید .
داشتن اطلاعات زیاد درباره محصول
اگر فروشنده تنواند به پرسش های احتمالی مشتریان درباره محصول پاسخ دهد چگونه می تواند اعتماد مشتریان را جلب کند. برای حفظ و جذب مشتری باید ابتدا اعتمادی بین مشتری و فروشنده شکل گیرد این در صورتی برقرار می شود که مشتری احساس کند فروشنده واقعاً به آن محصول اهمیت می دهد. شما باید سعی کنید همیشه اطلاعات خود درباره محصول را به روز و کامل نگه دارید. حتی در صورتیکه پاسخ سوالی را نمی دانید می توانید این گونه پاسخ دهید:«پاسخ دقیق را نمی دانم اما پرس و جو می کنم و به شما اطلاع می دهم. اگر جواب سوال شما را پیدا کردم چگونه می توانم با شما تماس بگیرم؟»
صداقت را فراموش نکنید
فراموش نکنید که اعتراف به ندانستن چیزی بهتر از دروغ گفتن است. اگر زمان هایی احساس کردید محصول برای مشتری مناسب نیست و کمکی به آن نمی کند صادقانه به مشتری بگویید و به او کمک کنید تا چیزی را بیابد که واقعاً مورد نیازش است. این کار باعث می شود علاوه بر خریدهای فعلی مشتری برای خرید های بعدی نیز به شما مراجعه کند. پیشنهاد محصولات جایگزین هم می تواند در انتخاب مشتریان تاثیر گذار و خوب باشد.
کانال های مختلف اطلاعاتی
برای معرفی محصول و جذب مشتری برای آن باید از کاناهای مختلف اطلاعاتی استفاده کنید. برای این کار می توانید از روش های زیر استفاده کنید.
- بازاریابی دهان به دهان
- تبلیغات در رسانه های اجتماعی و تبلیغات آنلان و …
- ایجاد نمایندگی فروش
- نمایشگاه های تجاری
- برگزاری همایش ها
- فروش تلفنی
- کمک به خیریه و یا هدف های خیرخواهانه
تهیه و تنظیم: گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید