مزایا و معایب بازاریابی شبکه ای

مزایا و معایب بازاریابی شبکه ای
بازاریابی شبکه ای چیست؟
بازاریابی، دنیای بسیار گستردهای دارد. یکی از زیر مجموعهها و روشهای بازاریابی سنتی و همچنین دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه ای یا همان نتورک مارکتینگ است. این روش از مارکتینگ، کانال فروش خود را بر شبکههای متشکل از انسانها استوار کرده است. در این روش، بازاریاب تعدادی از محصولات یک شرکت را خریداری کرده و در هر مکان و جمعی که خودش بخواهد، آنها را میفروشد و سود خود را دریافت میکند. اما تمام ماجرا همین نیست! در این شیوه از بازاریابی حتی مصرف کنندگان نیز میتوانند برای کالاهای شرکت موردنظرشان بازاریابی کرده و به سود برسند.
بازاریابی شبکه ای ساختار ویژه خود را دارد. ساختار آن به این صورت است که بازاریاب برای دریافت سود بیشتر، افرادی را به عنوان زیر مجموعه به شرکت معرفی میکند. افرادی که به تازگی به شبکه بازاریابها میپیوندند، با هر فروش خود سودی نیز به سرشاخه خود میرسانند. هرچه افراد زیر مجموعه فعالیت بیشتری داشته باشند، سود بیشتری نصیب کسانی که آنها را وارد این کار کردهاند، میشود. این روش با ساختار هرمی خود، شبکه ای از نیروهای انسانی را به وجود میآورد که به صورت تصاعدی افزایش مییابند.
بررسی بازاریابی شبکه ای در ایران و آمریکا
احتمالا همه ما شنیدهایم که نتورک مارکتینگ سومین صنعت پرطرفدار در کل دنیا است. اما چه در ایران و چه در آمریکا، شک و شبهههای بسیاری درمورد آن مطرح است. از آنجایی که مدل کاری بازاریابان شبکه ای شباهت زیادی با شرکتهای خلافکار هرمی دارد، در سراسر دنیا افراد با احتیاط ویژهای به آن وارد میشوند. در تحقیقات صورت گرفته در آمریکا، تقریبا نیمی از افرادی که به شبکههای بازاریابی وارد میشوند، پول خود را به کلی از دست میدهند و یک چهارم آنها درآمدی از انجام این کار کسب نمیکنند. این دقیقا اتفاقی است که برای بسیاری از نتورکرهای ایرانی نیز رخ میدهد!
مزایای بازاریابی شبکه ای چیست؟
۱. هر زمان که دلتان بخواهد، میتوانید کار کنید.
بیشتر افرادی که ابتدا وارد مسیر شغلی نتورک مارکتینگ میشوند، آن را به عنوان یک کار پارهوقت انتخاب میکنند؛ در واقع بدین خاطر جذب این شکل از کسبوکار میشوند که سطح درآمدی فعلیشان را افزایش دهند. خب چه بهتر از اینکه در انجامش آزادی عمل داشته باشند؟ در فروش مستقیم، شما خودتان ساعت کاریتان را مشخص میکنید.
یکی از جذابترین فواید و مزایای بازاریابی شبکه ای هم این است که میتوانید کارتان را از خانه انجام دهید و برای انجامش، ساعت مشخصشدهای از قبل وجود ندارد، شما آزادید هر زمان که اراده کردید، برای تحقق اهدافتان تلاش کنید.
۲. سطح مهارتها و دانشتان از کسبوکارها ارتقاء پیدا میکند.
زندگی آن دسته افرادی که فروش مستقیم را برای مسیر کاریشان انتخاب میکنند، پس از ورود به این دنیای گسترده، دچار تغییروتحولات چشمگیری میشود. موفقیت در این حوزه، مانند هر شغل و حرفه دیگری، نیاز به آموزش و یادگیری مستمر دارد. اقدامی که موفقترین شرکتهای بازاریابی شبکه ای را وامیدارد تا در قالب برگزاری دورههای آموزشی حضوری و آنلاین، سطح مهارتهای مشاوران فروششان را بالا ببرند.
تصور کنید به عنوان یک مشاور فروش، وارد یک شرکت موفق و فعال در حوزه فروش مستقیم محصولات آرایشی، بهداشتی و مراقبتی میشوید؛ شما هیچ دیدی نسبت به این محصولات ندارید و نمیدانید که چطور میشود چنین محصولاتی را به فروش رساند. این شرکت بایستی به کمک تیم آموزش خود، دورههای تخصصی مراقبت از پوست، مراقبت از مو و آشنایی با محصولاتش را برایتان برگزار کند تا در گام اول نسبت به محصولاتی که قصد فروششان را دارید، اطلاعات لازم و کافی را کسب کنید.
در ادامه بایستی ابزارهایی همچون کاتالوگهای چاپی و آنلاین محصولات در اختیارتان قرار دهد و از طریق برگزاریهای کلاسهای مختلف به شما آموزش دهد که چطور میتوانید فروش موفقی را با توجه به کانالهای دردسترس تجربه نمایید؛ دورههایی همچون فروش موفق، دیجیتال مارکتینگ و همچنین دورههای توسعه فردی مانند راهبری، حل مسئله و…
۳. دیگران به افزایش درآمد شما کمک میکنند.
پس از اینکه با محصولات/خدمات شرکت بازاریابی شبکه ای که انتخابش کردهاید آشنا شده و سطح آگاهی و اطلاعات شما نسبت به آنها بالا رفت، میتوانید فعالیت خود را به صورت جدی در مسیر تجربه یک فروش موفق و افزایش درآمد ماهانهتان شروع کنید.
در این شکل از کسبوکار، جدای از اینکه خودتان به کمک تکنیکها و آموزشهایی که به شما داده میشود، فروش را تجربه میکنید؛ این امکان دراختیارتان قرار دارد که دیگران را هم با خودتان همراه کنید. میتوانید هرآنچه را که یاد گرفتهاید به آنها آموزش دهید تا بتوانند با پیوستن به تیم مشاوران فروش شما، کسب درآمد کنند.
نکته جالبش اینجاست که شما، با فروش اعضای تیمتان هم درآمدتان بالا میرود؛ به عبارت دیگر، علاوه بر سود حاصل از فروش محصولات/خدمات توسط خودتان، از تیم فروشتان نیز میتوانید درآمد داشته باشید.
معایب بازاریابی شبکه ای چیست؟
حال که با مزایای بازاریابی شبکه ای آشنا شدید، وقت آن رسیده که به معایب آن هم بپردازیم؛ اگرچه معایب نتورک مارکتینگ زیاد نیستند، اما خوب است پیش از شروع به هر فعالیت و کسبوکاری، درباره معایبش هم بدانیم تا بعداً چیزی توی ذوقمان نخورد.
۱. از بیمه تأمین اجتماعی و حقوق ثابت ماهانه، خبری نیست!
فعالیت به عنوان یک مشاور فروش، بیشباهت به فعالیتهای قراردادی/فریلنسری نیست؛ در واقع همانند مشاغل ثابت، خبری از بیمه تأمین اجتماعی و واریز حقوق ثابت ماهانه و کارمندی نیست. اما اگر از زندگی کارمندی، خسته شدهاید یا اصلاً علاقهای به آن شکل از فعالیت به عنوان یک حرفه شغلی ندارید، بازاریابی شبکهای فرصتی ایدهآل برای شماست تا به دور از نیاز به ثبت درخواستهای مرخصی ساعتی و روزانه و نگرانی بابت دیر رسیدن به سرکار بابت ترافیک و موارد دیگری که در زندگی کارمندی وجود دارد، یک کار پارهوقت با مزایای طلایی را تجربه کنید.
۲. مانند هر کار دیگری، کمی اصطلاحاً خاکخوری دارد!
رک و پوستکنده به شما میگوییم که برای موفقیت در فروش مستقیم و رسیدن به قله کسب درآمد از بازاریابی شبکه ای، بایستی کلی زحمت بکشید؛ هیچکس یک شبه به اوج نمیرسد. شما باید در ابتدای ورود به این حوزه، سعی کنید سطح دانش و آگاهیتان را نسبت به نتورک مارکتینگ بالا ببرید. از هر منبع موثقی که شرکت در اختیارتان میگذارد یا خودتان میتوانید پیدا کنید، استفاده کنید. سعی کنید محصولات/خدماتش را بشناسید و به عبارتی زیروبمش را درآورید؛ برای اینکه فروش موفقی را تجربه کنید، به شما پیشنهاد میکنیم حتماً حتماً از آن محصول/خدمت استفاده کنید، چون صحبت از تجربیات شخصیتان برای کسانیکه میخواهید آنها را به خرید تشویق کنید، بیش از هر ترفند دیگری کارآیی دارد.
در ادامه وارد مسیر جذاب تیمسازی میشوید و اینجاست که بایستی بنشینید پای صحبت افرادی که از شما برای فعالیت در این حوزه دعوت کردهاند؛ یا آموزشها و کلاسهایی که شرکت بازاریابی شبکه ای موردنظرتان، برایتان برگزار میکند. به خودتان زمان دهید، برایش وقت بگذارید و دست از تلاش برندارید تا به آنچه که میخواهید برسید.
۳. شجاعت «نه شنیدن» را داشته باشید!
در ابتدای فعالیت به عنوان یک مشاور فروش، بهتر است از دوستان و آشنایانتان کمک بگیرید. پس از اینکه خودتان از محصولات/خدمات شرکتی که قصد فعالیت در آن را دارید، استفاده کردید و از آن رضایت داشتید، وقت آن میرسد که اولین گام در مسیر فروش را بردارید.
اگر با یک شرکت فعال در حوزه محصولات مراقبتی، بهداشتی و آرایشی سروکار دارید، میتوانید از شامپوهای سر و بدن یا کرمهای صورت و محصولات آرایشیاش استفاده کنید؛ سپس از تجربه دلپذیرتان برای دیگران بگویید و آنها را ترغیب به خرید کنید. اما نکتهاش اینجاست که بایستی خودتان را برای «نه شنیدن» آماده کنید؛ چون این احتمال وجود دارد که حتی اعضای خانواده یا دوستان نزدیکتان نخواهند از این محصولات استفاده کنند. شما تنها با افزایش سطح اطلاعات و آگاهیتان و شرکت در کلاسها و دورههای آموزشی مرتبط است که میتوانید از این سد شکنندهای که پیشرویتان قرار دارد، عبور کنید.
کلام آخر:
به طور خلاصه، بازاریابی شبکه ای یکی از انواع تکنیک های بازاریابی محسوب می شود. افرادی که با بازیابی شبکه ای سر و کار دارند، آن را شیوه فوق العاده ای توصیف می کنند و اعتقاد دارند که بازار با سرعت خیره کننده ای در حال پیشرفت است. در آینده نزدیک، می توانیم پیشرفت دنیای بازاریابی شبکه ای را مشاهده کنیم. تا آن زمان می توانیم رشد شادی آور آن را مشاهده کنیم.
مزایا و معایب بازاریابی شبکه ای نشان می دهد که این می تواند یک تجربه بالقوه سودآور باشد، اما معمولاً کار بیشتری را می طلبد که اکثر مردم پیش بینی می کنند برای ایجاد این سود انجام شود. اگر عاشق یک محصول خاص هستید، عاشق صحبت با مردم هستید، و میتوانید با چندین بار رد کردن روزانه فروش خود مقابله کنید، این میتواند فرصت مناسبی برای شما باشد.
تهیه و تنظیم: گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید