مزایا و معایب کاراموزی

مزایا و معایب کاراموزی

اغلب ما تا به حال کلمه کارآموزی را شنیده‌ایم. اما دقیقا نمی‌دانیم کارآموزی یعنی چه؟ کارآموزی یک تجربه برای یادگیری حرفه‌ای است که مهارت‌های مرتبط با شغل و رشته تحصیلی را که برای فردی که قرار است وارد دنیای مشاغل شود، ارائه می‌دهد. تعریف کارآموز در قانون کار نیز تقریبا همین تعریف است، با این تفاوت که محدودیت‌هایی برای آن تعیین می شود. از جمله آنکه دوره کارآموزی بیشتر از ۳ سال نباشد و یا آنکه سن کارآموز کمتر از ۱۵ سال نباشد.

شرکت‌ها دلایل مختلفی برای ارائه‌دادن دوره کارآموزی به دانشجویان دارند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. اهداف کوتاه‌مدت

به‌طور معمول، دوره‌های کارآموزی برای انجام کارهای اداری سطح پایین‌تری مانند فتوکپی، ساخت فایل‌ها، انجام کارهای ساده با اکسل یا تهیه گزارشات ساده ارائه می‌شوند. کارفرمایان این دوره‌ها را در شرکت خود ارائه می‌دهند و هدفشان این است که کارهایی از این قبیل را کارآموزانی انجام دهند که حقوق کمتری دریافت می‌کنند یا حتی بدون دستمزد مشغول به کار هستند. بسیاری از مشاغل طی این دوره‌ها، معمولا به‌مدت چند هفته یا چند ماه و با هدف کمک به تکمیل پروژه یا رویداد های بزرگ‌تر، کارآموزانی را در شرکتشان به ‌کار می‌گیرند.

از سوی دیگر، گذراندن دوره‌های کارآموزی برای دانشجویان نیز مزایایی به‌ همراه دارد؛ برای مثال، آنها می‌توانند تجربه‌ای واقعی از فعالیت در محیط کار به ‌دست آورند، مهارت‌های خود را در مدیریت پروژه‌های مختلف بهبود بخشند، مهارت‌هایی برای حل مسئله کسب کنند و نحوه مدیریت ارتباط با مشتری را بیاموزند؛ حتی کارآموزی‌های مختصر نیز می‌توانند طیف وسیعی از مهارت‌های قابل‌انتقال به مشاغل دیگر را برای افراد فراهم کنند؛ همچنین دوره کارآموزی به توسعه مهارت شبکه ‌سازی و ایجاد ارتباطات ارزشمند در حوزه مربوطه کمک می‌کند؛ علاوه بر این، گذراندن دوره کارآموزی ، در رزومه کاری کارآموزان نیز مزیت محسوب می‌شود.

 

پیشنهاد مشاهده  نکاتی برای آغاز به کار در دنیای تجارت

۲. اهداف بلندمدت

کارفرمایان اغلب از دوره‌های کارآموزی به‌عنوان روش مؤثری برای تبلیغ طرح‌های کارآموزی خود به دانشجویان استفاده می‌کنند. به‌عبارتی، بررسی‌ها نشان می‌دهند که تقریبا نیمی از کارفرمایان، حداقل ۲۰٪ از کارآموزان سابق خود را استخدام می‌کنند تا در برنامه‌های آموزشی تبلیغ کنند و کارآموزان آینده را آموزش دهند؛ به همین دلیل کارآموزان پس از اتمام تحصیلاتشان، به‌احتمال زیاد به همان سازمانی که قبلا دوره کارآموزی خود را در آن گذرانده‌اند، باز می‌گردند و به‌عنوان کارمند تمام‌وقت استخدام می‌شوند تا کارآموزان جدید را آموزش دهند.

از سوی دیگر، استخدام کارآموزان سابق پس از پایان‌گرفتن دوره کارآموزی آنها، برای کارفرمایان سودمند است، زیرا در حال حاضر، این افراد شرکت و موقعیت شغلی خود را درک می‌کنند و به وظایفشان به‌خوبی آشنا هستند؛ علاوه بر این، کارآموزان سابق نسبت به افراد جدید به آموزش کمتری احتیاج دارند و این باعث صرفه‌جویی در وقت و منابع سازمان می‌شود.

 

استخدام کارآموز در چه صنایعی رایج است؟

  • دوره‌های کارآموزی هنر: هنرهای زیبا، هنرهای نمایشی، کارآموزی در موزه‌ها و …
  • دوره‌های کارآموزی کسب‌وکار: تمرکز این دوره‌ها روی جنبه‌های عملیاتی کسب‌وکار مثل زنجیره‌ی تأمین یا مدیریت است.
  • دوره‌های کارآموزی مدیریت کسب‌وکار: در این دوره‌ها، تمرکز روی جنبه‌های مدیریتی شرکت‌ها است.
  • دوره‌های کارآموزی طراحی: طراحی داخلی، معماری، طراحی گرافیک و …
  • دوره‌های کارآموزی مهندسی: مهندسی عمران، مهندسی صنعتی و …
  • دوره‌های کارآموزی فشن: مدیریت تولید، عکاسی و …
  • دوره‌های کارآموزی مالی: مثل دوره‌های حسابداری، دوره‌های کارآموزی بانک و …
  • دوره‌های کارآموزی منابع انسانی: تحلیل‌گر، پژوهشگر یا مدیر منابع انسانی،
  • دوره‌های کارآموزی IT و برنامه‌نویسی: توسعه‌ی وب، امنیت سایبری، توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و …
  • دوره‌های کارآموزی بازاریابی: دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات و …
  • دوره‌های کارآموزی حقوق: دوره‌های وکالت، کارآموزی دادگستری و …
  • دوره‌های کارآموزی پزشکی و پرستاری: دوره‌های کارآموزی در بیمارستان، دوره‌های روانپزشکی، پژوهش بالینی و …
  • دوره‌های کارآموزی فروش: فروش تجاری، فروش به مشتریان، هوش بازار و …
پیشنهاد مشاهده  بازاریابی عصبی در طراحی محصولات

تهیه و تنظیم: گروه تحقیقاتی ثروت تفکر

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.