نکاتی درباره نحوه ارائه هدف به تیم
نکاتی درباره نحوه ارائه هدف به تیم
تجربه نشان داده است که یک سرپرست یا مدیر با تعیین اهداف قابل اندازهگیری و قابل دستیابی، نه تنها میتواند به بهبود عملکرد کارکنان کمک کند بلکه به نوعی منجر به تقویت کسبوکار و افزایش اعتبار خود بهعنوان یک کارفرما نیز خواهد شد. بنابراین هدفگذاری برای اعضای تیم اهمیت ویژهای دارد.
رهبران قوی افرادشان را با یک هدف مشترک متحد میکنند. اگر هدفتان را بهوضوح، بدون تناقض و دائم مطرح کنید، در میان اطرافیانتان پخش خواهد شد. به گفته اندرو کارنِگی «اگر میخواهید خوشحال باشید، هدفی تعیین کنید که افکارتان را هدایت کند، انرژیتان را آزاد کند و امیدهایتان را برانگیزد». شجاعت این را داشته باشید تا آیندهای را ترسیم کنید که خود و تیمتان را هر روز از احساس سرشار کند و ماموریتی مهم الهامبخش آنها باشد.
۱. مالکش باشید
وینستون چرچیل میگوید: «قبل از اینکه بتوانید با احساساتتان الهام ببخشید، باید خودتان در آن غرق شوید. قبل از اینکه بتوانید اشک آنها را درآورید، باید اشکهای خودتان سرازیر شود. برای متقاعد کردن آنها باید به آنچه میگویید ایمان داشته باشید.» احساس و اعتقاد راسخ شما بسیار متقاعدکنندهتر از سخنانتان است. اولین کسی که باید از هدفتان هیجانزده شود، خود شما هستید.
۲. قلبها را تسخیر کنید
یک حکایت قدیمی چینی میگوید که «خواسته» انسان مانند ارابهای است که توسط دو اسب کشیده میشود: «ذهن» و «احساسات». برای به جلو راندن ارابه، هر دو اسب باید آن را در جهت یکسانی بکشند. با دادن دلیلی به افراد برای اهمیت دادن به هدف شما قلبهای آنها را تسخیر کنید.
۳. درباره اهدافشان صحبت کنید
بسیاری از رهبران تلاش میکنند تا هدفشان را به اشتراک گذاشته و سپس آن را به انگیزههای تیم ربط دهند. بهجای آن، زمانی را به شناخت اهداف افرادتان اختصاص دهید و هدف سازمان را به اهداف آنها گره بزنید.
۴. آن را ساده کنید
افراد تحت تاثیر نظریههای پیچیده و ایدههای انتزاعی قرار نمیگیرند. بهترین ارتباطسازان مطالب پیچیده را میگیرند و آنها را ساده میکنند. رهبران بزرگ از واژهها و توضیحاتی استفاده میکنند که درکشان ساده است و در نتیجه همه میتوانند هدف آنها را بفهمند.
۵. با سخنان خود تصویری واضح را ترسیم کنید
اگر هدفتان مبهم باشد، «غبار ذهنتان بهتدریج به مهی غلیظ در سازمان تبدیل خواهد شد». مردم با تصاویر فکر میکنند و بهخاطر میآورند. برای دستیابی به هدف، ایدهای برای ذهن و تصویری برای قلب به افراد بدهید. درباره مشتریان معمولی و مهم خود با آنها صحبت کنید، مثلا شهروند سالخوردهای که اگر کمی خدمات بیشتر به او ارائه شود، روزش به خیر خواهد شد.
۶. بر کسب نتیجه متمرکز شوید
امیدوارید به چه موفقیتی دست یابید؟ انتظارات شما از تیم چیست؟ ببینید چه باورها، کارها و رفتارهایی لازم است تا گروهتان نتایج موردنظر را خلق کند. سپس آنها را با تیمتان در میان بگذارید.
۷. مزایای مشارکت را توضیح دهید
افراد بهندرت کاری را انجام میدهند، مگر اینکه مزایای شخصی و قابلسنجش آن اقدام را ببینند.
۸. گامهای عملی شفافی را تعیین کنید
اگرچه افکار و ایدهها مهم هستند، اما اگر قرار است افراد مالک هدف شوند، باید کاری را به آنها محول کنید. آن کاری که تیمتان میتواند اکنون انجام دهد و سازمان را به سمت اهداف هدایت کند، چیست و چگونه راه را برای شروع آن هموار میکنید؟
۹. الگوی تعهد فردی باشید
همتیمیهایتان شما را زیر نظر دارند. آنها میخواهند ببینند تا چه حد به این ایده بزرگ پایبند هستید. هرگز فراموش نکنید اگر خود را کاملا وقف کار نکرده باشید، آنها ناسازگاری را در گفتار و رفتارتان خواهند دید. هوشیار باشید و معیار بالایی برای خود در نظر بگیرید.
۱۰. اجتماع ایجاد کنید
رهبران و هدفسازان خوب احساسی شبیه به خانواده و دخیل بودن در سرنوشت یکدیگر را در میان افراد به وجود میآورند. افراد عاشق این هستند که به هدفی مشترک پایبند باشند. آنها میخواهند بدانند که همکاریشان ارزشمند و مهم است. به دنبال راههایی برای تشویق این روحیه خانوادگی باشید و مدام بر اهداف و آینده سازمان تاکید کنید.
منبع: مدیر سبز
تهیه و تنظیم : گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید