چگونه کارمندانی وفادار داشته باشیم
چگونه کارمندانی وفادار داشته باشیم
افزایش وفاداری کارکنان از مهمترین اهداف سازمانهای موفق است. با وجود اینکه ممکن است خیلی از افراد، وفاداری را واژهای با کاربرد عمومی تلقی کنند، اما وفاداری در بحث شغلی و سازمانی، مفهومی بسیار مهم و عمیق است؛ آنقدر مهم که سازمانها اجرای برنامههای ویژهای را برای ایجاد و تقویت این خصوصیت در کارکنانشان در دستور کار قرار میدهند. منظور از وفاداری، حدی است که یک کارمند خود را وقف سازمان میکند و معتقد است که ماندن در سازمان به نفع اوست.
کارکنان وفادار، بهصورت پیشدستانه در جستجوی شغل جدید نیستند. احساس وفاداری درنتیجه یک تعامل دوجانبه ایجاد میشود که یک سوی آن کارمند و سوی دیگر آن، کارفرما قرار میگیرد. شرط لازم شکلگیری احساس وفاداری این است که کارمند احساس کند سازمان واقعاً به او نیاز دارد؛ در این صورت او نیز بهترین عملکرد را ارائه میدهد و به دنبال کار دیگری نمیرود. وفاداری کارکنان یک طیف است که از بیوفایی فعال تا وفاداری فعال را دربرمیگیرد.
افزایش وفاداری کارکنان چه اهمیتی دارد؟
شاید بپرسید اساساً چرا افزایش وفاداری کارکنان مهم است؟ آیا وفاداری خودبهخود ایجاد میشود یا سازمان باید اقدامی در این زمینه انجام دهد؟
بهطور خلاصه باید گفت که افزایش وفاداری کارکنان، با سطح بهرهوری سازمان بیشترین ارتباط را دارد. بنابراین اگر میخواهید سازمان به حداکثر سطح بهرهوری برسد، باید کارکنانی وفادار داشته باشید. داشتن کارکنان وفادار علاوه بر افزایش بهرهوری، از جنبههای دیگری هم حائز اهمیت است که برخی از مهمترین این جنبهها عبارتاند از:
- ارزشآفرینی
- بهبود رضایت مشتری
- موفقیت سازمانی
- بهبود وفاداری مشتری
- افزایش نرخ حفظ کارکنان
- افزایش تعهد سازمانی کارکنان
افزایش وفاداری در کارکنان اتفاقی نیست که خودبهخود رخ دهد و همانطور که گفتیم، سازمانها برای این منظور، برنامههای مختلفی را دنبال میکنند. هر سازمان با توجه به شرایط خاصی که دارد، میتواند انجام راهکارهای متفاوتی را برای این منظور در نظر بگیرد اما در این بین، راهکارهایی هم وجود دارند که ماهیت عمومی داشته و همه سازمانها میتوانند برای افزایش وفاداری کارکنان از آنها استفاده کنند. در اینجا پنج راهکار اساسی بهبود وفاداری سازمانی را معرفی و تشریح میکنیم.
مدیر برای اینکه بتواند کارمندان وفادار داشته باشد یا وفاداری کارمندان خود را حفظ کند باید اصولی را رعایت کند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱.در مصاحبهها و گزینشهای خود افراد رو به دلیل هوش و ذکاوتشون استخدام کردین، پس اجازه بدین تا با تفویض اختیار مناسب از توانمندیهای خودشون در مسیر دستیابی به اهداف سازمانی بیشترین استفاده رو ببرن. باید اختیار تصمیم گیری و خلق ایده رو بهتمامی سطوح سازمانی بدین تا بتونن بهره وری سازمان رو به طرز چشمگیری افزایش بدن.
۲. کارمندان خود را در کارها و بخش هایی قرار دهد که بیشترین تناسب را با توانایی های آنها داشته باشد.
۳.کارمندان برای کارهای خوبی که انجام می دهند مورد توجه و قدردانی قرار گیرند و حتی در مواردی که لازم باشد، می توانند پاداش دریافت کنند البته این پاداش باید در راستای اهداف مجموعه باشد.
۴. باید با کارمندان با احترام برخورد شود و به شخصیت انسانی آنها توجه کرد.
۵.باید به ایده ها و خلاقیت ها و پیشنهادهای کارکنان در مجموعه اهمیت داده شود.
۶. با کارمندان به گونه ای رفتار شود که احساس کنند بخش مهمی از مجموعه هستند و کاری مهم را برعهده دارند و خود را جدا از مجموعه احساس نکنند.
۷. کارمندان باید در محیط کار اخلاق کاری را ببینند و با همکارانی کار کنند که آنها نیز اخلاق کاری را رعایت می کنند.
۸.کارمندان باید در فضایی دوستانه کار کنند و امکان برقراری رابطه خوب با همکاران خود را داشته باشند (البته یکی از مشکلات مجموعه ها، روابط بسیار دوستانه کارمندان است که امری غیر قابل اجتناب است و تنها مدیر با هوشمندی خود می تواند این روابط را در جهت اهداف مجموعه هدایت کند).
۹. از طرفی کارمندان باید امکان پیشرفت و ترقی در شغل و سمت خود را داشته باشند تا با انگیزه ای بیشتر به کار بپردازند.
۱۰. مدیر باید همواره زمینه آموزش و یادگیری مطالب جدید را در ارتباط با کار برای کارمندان خود فراهم کند.
۱۱.مدیران سازمان ها نباید با تحت فشار قرار دادن کارکنان، آنان را وادار به دروغ گفتن کنند که این یکی از آفات هر سازمانی است.
۱۲. مدیران سازمان ها باید با شیوه های جدید بهره مندی از منابع انسانی که در سال های اخیر جزو سرمایه های سازمان محسوب می شود آشنا شوند.
کلام آخر
بنابراین برای اینکه بتونین کارکنان متعهد داشته باشین و وفاداری پرسنل و کارمندان را افزایش بدین ابتدا باید از خودتون شروع کنید و با ایجاد فضایی مناسب و داشتن سبک رهبری درست باعث ایجاد چنین کارکنانی برای دستیابی هرچه بیشتر به اهداف سازمان و برقراری ارتباط بین اهداف سازمان و تمایلات شخصی شون بشین.
دیدگاهتان را بنویسید