نکاتی برای خلق یک برند
نکاتی برای خلق یک برند
تعریف برند موفق چیست؟
یک برند موفق میتواند از دیدگاه هر متخصص در زمینه کارآفرینی تعریف متفاوتی داشته باشد. برای مثال میتوان گفت ککه شخصی برندی را موفق میداند که بیشتر مردم از آن خرید کنند یا شخصی دیگر سر زبان دیگران بودن را (به صورت مثبت یا منفی) به عنوان تعریفی از برند موفق میباشد؛ اما اگر بخواهیم سادهترین تعریف را در این زمینه داشته باشیم، باید بگوییم که برندی موفق است که این دیدگاه را در مخاطبین خود ایجاد کند: من بهترین انتخاب برای تو هستم.
سهم اجزای ترکیبی در خلق یک برند چیست ؟
پیش از تجزیه و تحلیل کامل یک کسب و کار و خلق یک برند باید درک کامل از اجزای ترکیبی آن کسب و کار داشته باشیم . مثلا
- – محرک های استراتژی فروش چه چیزهایی هستند ؟
- -نظریه اساسی مالی در طراحی پلن های مالی چیست ؟
- – وفاداری مخاطبان و مشتریان چه نقشی در طراحی پیام بازی میکند ؟
- – کارشناسان فروش چه نقشی در جذب مخاطبان دارند ؟
- – تا کنون تبلیغاتی انجام شده است و نتیجه ی این تبلیغات چه بوده است ؟
- – آیا برنامه های قیمت گذاری و انتخاب مشتریان براساس اصول درست و کلی کسب و کار انجام شده است ؟
- – رقبای اصلی چه کسانی هستند ؟
- – حجم کلی بازار بالقوه چقدر است ؟
- – چند درصد از مشتریان ، مشتریان وفادار هستند ؟
کلیدیترین عناصر برندسازی
برای اینکه بتوانید به بهترین شکل ممکن برندسازی خود را انجام دهید، باید با المانها و عناصر آن به خوبی آشنا باشید. برندسازی عناصر مهم و زیادی دارد که در ادامه مهمترین موارد را میبینید.
- هدف: یکی از مهمترین و اصلیترین المانهای برندسازی هدف و قصد شما از داشتن یک برند قوی است. با اینکه هدف شما میتواند تک بعدی باشد، ولی بدون شک برندهایی موفقتر هستند که به چیزی فراتر از فروش و کسب درآمد فکر کنند.
- انسجام و یکپارچگی: همانطور که اشاره کردیم یک برند المانهای مختلفی دارد. به همین دلیل اگر میخواهید تصویری ماندگار و هماهنگ در ذهن مخاطبان ایجاد کنید، باید انسجام و هارمونی میان این المانها را به خوبی در نظر بگیرید.
- برقراری ارتباط: پیشتر گفتیم که درک دیگران از ماست که باعث دیکتهشدن رفتار و احساسات آنها میشود و همین مسئله علت اصلی تصمیمگیری افراد برای خرید است. بنابراین باید به فکر برقراری ارتباط عمیق با مخاطبان باشیم تا بتوانیم براساس روابطمان با آنها امیدوارم باشیم که از ما خرید کنند.
- توجه به کارمندان: یکی از مهمترین عناصر برندسازی توجه ویژه به کارکنان است. شما فقط با مشتریان مواجه نیستید و بلکه کارمندانتان نیز بخش مهمی از برندینگ هستند. ضمن اینکه تکتک آنها میتوانند نماینده برند شما باشند. بنابراین باید تلاش کنید از آنها نمایندگان قدرتمندی بسازید.
چگونه یک برند قوی خلق کنیم؟
حالا بعد از تمام توضیحاتی که ارائه کردیم، مهمترین سوال اینجاست که چگونه یک برند قوی خلق کنیم؟ برای پاسخ به این سوال همچنان همراه ما باشید. برای اینکه یک برند قوی داشته باشید، باید ۵ مرحله زیر را به درستی پشت سر بگذارید.
- هدفگذاری: همانطور که گفتیم یکی از کلیدیترین عناصر برندسازی، هدف است. با اینکه همه برای کسب درآمد فعالیت میکنند و هدف نهایی پول است، ولی تمام ماجرا نیست و باید اهداف عمیقتر و ارزشمندتری داشته باشید. ببینید برای چه شروع کردید؟ چرا ادامه میدهد و به کجا میخواهید برسید؟ آیا میتوانید باعث خوشحالی دیگران شوید؟ و…
- ارزشهای پیشنهادی و مزایای رقابتی: بررسی کنید چه ویژگیهای باعث میشود از دیگران متمایز باشید و مشتریان از شما خرید کنند. چطور میتوانید برندتان را در ذهن مخاطبان حک کنید تا شما را متفاوت از رقبا بدانند. ارزشهای پیشنهادی شما برای مخاطبان چیست و چرا با دیگران فرق میکنید.
- شناسایی مشتریان هدف: درست است که در مرحله اول باید اطلاعات دموگرافی و مردمشناسی مخاطبانتان را داشته باشید، اما فراموش نکنید همه چیز به این سادگی نیست و باید عمیقتر باشید. شما با مردم واقعی مواجه هستید، افرادی که براساس احساسات و رفتارهای خود تصمیم میگیرند.
- ساختن شخصیت برند: برند خودتان را انسانی با شخصیت بدون خطا در نظر بگیرید. همه چیز را درباره این فرد توضیح دهید و این صفات را در کسب و کار خود گسترش دهید.
- ثابت قدم بودن: برندهای قوی در کنار ارزشهای اساسی از روی فونت، استایل، تصاویر و کارهایی که انجام میدهند، کاملا قابل شناسایی هستند. تلاش کنید همیشه در خط مشی خود ثابت قدم باشید تا از خودتان هویت قوی بسازید. ولی در طول مسیر انعطافپذیری لازم را داشته باشید تا بهروز بمانید.
تهیه و تنظیم : گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید