کسب و کار اینترنتی و مدل های آن
کسب و کار اینترنتی و مدل های آن
دنیای تکنولوژی امروزی، افراد را رو به فروش اینترنتی سوق می دهد و مردم بیشتر محصولات و خدماتی که میخواهند را به صورت اینترنتی دریافت میکنند. در قسمت های بالا سعی کردیم رایج ترین مدل های کسب و کارهای اینترنتی را با هم بررسی کنیم. افراد با توجه به مسائل مختلفی کسب وکارهای اینترنتی خود را راه اندازی میکنند و با توجه به نیاز مردم به آن محصولات و یا خدمات، روی آن سرمایه گذاری و برنامه ریزی میکنند.
چرا راه اندازی کسب و کار اینترنتی مهم است؟
خیلیها معتقدند که: «اینترنت، ابزار عدالت خداوند روی زمین است!»، اگر تابهحال استخدام شدن در مرکزی خاص یا دریافت موقعیت شغلی خاصی را بخاطر نبود پارتی از دست دادهاید، سرزمین اینترنت میتواند مکان ایدهآلی برای فعالیت شما باشد. شاید در ادارات و سازمانها موضوع رابطه فراتر از تخصص قرار بگیرد، اما در فعالیتهای آنلاین تنها به تخصص یا شایستگی شما بها داده میشود.
از بین رفتن چنین محدودیت بزرگی میتواند بهترین خاصیت شغلهای اینترنتی باشد؛ بنابراین هر حرفه، تخصص، اطلاعات یا شایستگی خاصی را در خود سراغ دارید، میتوانید با آموزش یا اشتراکگذاری آن از طریق اینترنت به جایگاه و موقعیت ایدهآل خود دست پیدا کنید. از دیگر مزایای مهم مدلهای کسب و کار اینترنتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مدل های کسب و کار که برای کالا مناسب اند:
بیشتر اوقات افراد در فضای اینترنت یا فروشگاه های اینترنتی به دنبال خرید کالا هستند، این کالا یا به صورت فیزیکی اند مثل خرید کفش و لباس یا کالاهای دانلودی اند مثل خرید نرم افزار یا کتاب های الکترونیکی و مقالات. انواع مدل های کسب و کار اینترنتی که برای خرید کالا مناسب اند ارایه می دهیم:
– فروش مستقیم
از رایج ترین مدل های کسب و کار اینترنتی فروش مستقیم کالا است که خیلی از کسب و کارها از این مدل استفاده می کنند. از نمونه های مهم این نوع کسب وکار علی بابا و آمازون و والمارت را می توان نام برد. مدل کسب وکار دیجی کالا هم یک نمونه معروف در داخل ایران است. هرروز شاهد افزایش این نوع از فروشگاه ها هستیم.
مهم ترین مزیت این مدل کسب وکار این است که افراد در هر ساعت از شبانه روز می توانند با مراجعه به این سایت ها خرید خود را ثبت کنند. این نوع فروشگاه ها قابلیت مقایسه محصولات با هم را برای مشتری فراهم می کنند. سیستم انبارداری آنها هم برای برنامه ریزی مدیریت محصولات بسیار مناسب است.
از معایب این مدل کسب و کار اینترنتی به مشکلاتی که ممکن است در حین ارسال و پست محصولات به وجود بیاید می توان اشاره کرد. هم چنین اداره کردن سایت بزرگی مثل دیجی کالا و امثال آن نیازمند وجود یک متخصص حرفه ای سایت است.
– مدل وابسته یا افیلیت مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ در فارسی ترجمه دقیقی ندارد ولی به معنی بازاریابی مشارکتی یا همکاری در فروش شناخته می شود. طبق آمار های جهانی ۸۱ درصد برند ها از این نوع مدل کسب و کار استفاده می کنند. این نوع مدل کسب و کار اینترنتی به این گونه است که افراد با بازاریابی برای فروش محصولات یک شرکت حق کمیسون یا درصدی از سود را می گیرند. بازاریابان محصولی که فکر می کنند برایشان سود بهتری دارد انتخاب می کنند و برای آن تبلیغات انجام می دهند، هرچه که بیشتر از آن محصول بفروشند سود بهتری هم به دست می آورند.
افیلیت ها علاوه بر مشارکت در فروش می توانند مشارکت در پرداخت به ازای کلیک هم داشته باشند، چون برخی سایت ها فقط هدف شان افزایش ترافیک است برای همین افراد بازاریاب در ازای بالابردن ترافیک سایت و افزایش بازدید پورسانت دریافت می کنند.
بزرگترین نمونه های افیلیت مارکتینگ داخل ایران همکاری در فروش دیجی کالا ، دایان شاپ و مهین استور هستند. سایت های همکاری در فروش ایرانی را ببینید و با شرایط این سایت ها برای افیلیت مارکتینگ آشنا شوید.
– مدل سفارشی سازی
در این مدل قیمت برای مشتریان ارزش ندارد و بیشتر برای سفارش کالاهای گران قیمت است. مثلا NIKE کفش های خاصی با طرح و رنگ متفاوت برای برخی افراد مشهور یا ثروتمند تولید می کند یا شرکت APPLE هم چنین سفارسی سازی هایی را برای برخی از مشتریان ثروتمند خود انجام می دهد.
مدل های کسب و کار که برای خدمات مناسب اند:
خدمت به فعالیت ها و رضایت مندی هایی که برای فروش کالا ارایه می شود گفته می شود، در واقع خدمات یک سری دانستنی هستند که از طریق یک موسسه برای یک سری افراد انجام می شود نمونه مدل های کسب و کار که در حوزه خدمات مناسبند در ادامه آورده ایم.
-مدل فریلنسری
یکی دیگر از انواع مدل کسب و کار اینترنتی فریلنسری یا آزادکاری است که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته است. اگر افراد در زمینه ای تخصصی دارند و الزامی به حضور فیزیکی شخص برای انجام آن کار نیست می توانند دور از محیط کار، پروژه خود را انجام دهند و برای کارفرمایان ارسال کنند.
تخصص هایی که می توان در آن آزادکاری انجام داد شامل برنامه نویسی و طراحی سایت، تولید محتوا و سئو سایت، نویسندگی و موسیقی و تبلیغات و برندنیگ و کارهای گرافیکی و … می باشد.
برای گرفتن پروژه های فریلنسری می توان از طریق شبکه های اجتماعی اقدام کرد یا می توان از طریق سایت های واسط مثل پونیشا و فریلنسر پروژه گرفت.
مزایای فریلنسری داشتن همزمان چند پروژه و آزاد بودن در زمان انجام کار است و همچنین ممکن است درآمد بیشتری از کار حضوری و ثابت داشته باشد به خصص یکی از روش های کسب درآمد برای دانشجویان است که امکان حضور روزانه در محل کار را ندارند.
از معایب فریلنسری هم می توان به نداشتن درآمد ثابت اشاره کرد.
– مدل واسطه گری
در این مدل از کسب و کار های اینترنتی خود فروشنده محصولی برای فروش ندارد و تماما محصولات دیگران را می فروشد. این مدل هنوز در ایران به جایگاه خیلی بالایی نرسیده است ولی خب نمونه ای مثل تخفیفان برای این مدل کسب و کار وجود دارد. سایت هایی مثل پونیشا یا کارلنسر و… هم در زمینه خدماتی مدل هایی از این نوع کسب و کار محسوب می شوند. سود این نوع کسب و کار بیشتر ناشی از بزرگی بازار مورد نظر و میزان فروش دارد.
نکته: آیا با مجوزها برای کسب و کارهای اینترنتی آشنایی دارید؟ اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی را دارید با این مجوزها آشنا شوید چرا که برخی از کسب و کارهای اینترنتی ملزم به داشتن مجوزهای لازم هستند.
– بلاگری در شبکه های اجتماعی
یکی از مدل های کسب و کار اینترنتی بسیار موفق بلاگری است که طی سال های اخیر جایگاه خوبی برای خود پیدا کرده است. بلاگر کیست؟ فردی است که خود را در زمینه خاصی متخصص می داند و در شبکه اجتماعی صفحه یا کانال مختص خود دارد. افراد می توانند در زمینه های مختلفی به فعالیت بلاگری بپردازند مثلا در زمینه مد، آرایش و زیبایی و ویدئوهای سرگرم کننده و… . بلاگرها با گرفتن تبلیغات کسب در آمد می کنند.
– مدل کسب و کار Freemium
مدل کسب وکار فریمیوم (freemium) ترکیبی از خدمات رایگان و پولی است. برای رشد کسب و کار و به دست آوردن مشتریان، نسخه های رایگانی رابرای مدت زمان محدود یا با ویژگی های محدود به مشتریان ارائه می دهند. برای باز کردن قفل ویژگی های ارتقا یافته، مشتری باید خدمات پولی را انتخاب کند. و به صورت ماهانه برای دسترسی به خدمات بهتر پول پرداخت کند.
-کسب و کار اینترنتی با فروش محصولات دیگران
شاید بگویید که هیچ محصولی برای فروش ندارید. آیا شما هم می توانید درآمد اینترنتی داشته باشید. باید بگویم که بله می توانید. مدل چهارم از انواع کسب و کار اینترنتی، درآمدزایی اینترنتی از طریق فروش محصولات دیگران یا بازاریابی واسطه ای است. به نظر من این کسب و کار برای کسانی که خوشان محصولی ندارند و تازه می خواهند شروع کنند بسیار عالی است. نکته مهم اینکه این مدل کسب و کار به شدت رو به رشد بوده و با اضافه شدن سیستم همکاری در فروش دی جی کالا رونق چشمگیری هم خواهد گرفت. در ویدئو زیر بیشتر در این مورد توضیح داده ام و جندین مثال هم گفته ام.
– کسب و کار اینترنتی با فروش خدمات و مشاوره
مدل پنجم از انواع کسب و کار اینترنتی، راه اندازی کسب و کار اینترنتی بر پایه فروش خدمات و مشاوره است. این کسب و کار برای کسانی که تخصص و تجربه ای دارند و می خواهند با فروش خدمات و مشاوره از آن تخصص خود درآمدزایی کنند بسیار عالی است. باز هم تکرار می کنم، قرن ۲۱ قرن متخصص هاست. اگر در حوزه ای متخصص هستید و تجربه دارید می توانید به کمک اینترنت به درآمدهای خیلی خوبی برسید و برند آنلاین خود را بسازید و از هر جای ایران یا حتی دنیا مشتری داشته باشید. در این ویدئو مثالهای بسیار مختلفی از این صنعت عالی (صنعت تخصص) را به شما نشان می دهم.
– کسب و کار اینترنتی با فروش تبلیغات
مدل ششم از انواع کسب و کار اینترنتی، راه اندازی کسب و کار اینترنتی بر پایه فروش تبلیغات است که یکی از شناخته شده ترین و متداول ترین مدل هاست. یعنی شما با تولید محتوای جذاب مخاطب هدفی را جذب سایت یا پیج اینستاگرام خود می کنید و سپس با فروش فضای تبلیغات درآمدزایی می کنید. صاحبان کسب و کاری که مخاطب هدفشان با مخاطب هدف سایت یا اینستاگرام شما همخوانی دارد، حاضرند به شما پول پرداخت کنند تا شما آن ها را تبلیغ کنید و به مخاطبان هدف خود معرفی کنید. اما اشتباه اکثر افراد این است که با ایده های کلی و یا تکراری می خواهند کسب و کار اینترنتی تبلیغاتی خود را آغاز کنند که قطعا شکست می خورند. در این ویدئو به شما مثال های جالب و موفقی از این روش ارائه می دهم.
تهیه و تنظیم : گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید