اشتباهاتی که کارآفرینان مرتکب میشوند
اشتباهاتی که کارآفرینان مرتکب میشوند
کارآفرینی امری دشوار است و مسیر کارآفرینی همواره با چالش های جدید و متفاوتی پر شده است که اغلب برای کارآفرین جدید هستند. اشتباهات زیادی نیز در این مسیر از کارآفرینان سر می زند که اغلب این اشتباهات تکراری است و عموما بین کارآفرینان تازه کار مشترک است.
بسیاری از افراد در هنگام شروع سفر کارآفرینانهشان بهدنبال بهترین راه هستند، یعنی داشتن چرخهای کوتاه و موفق که پر از تصمیمات درست و در جهت رسیدن به هدف باشد. همهی افراد در حین انجام کار تردیدهایی دارند، اما اکثر آنها فکر میکنند راهی که میروند، بهترین راه است. آنها معمولا از دیدن تأثیرات بلندمدت ناتواناند.
حقیقت این است که همهی کارآفرینان مرتکب اشتباهات زیادی میشوند؛ برخی از این اشتباهات، صدمهی بیشتری به بودجهی آنها میزنند و برخی دیگر نیز اثرات کمتری دارند. اما بزرگترین اشتباهات چطور؟ این اشتباهها ثبت میشوند و دیگر هرگز نمیتوان جبرانشان کرد.
فرض اینکه هر بازاری محصول موفق شما را میپذیرد
John Rougeux که یک کارآفرین نسبتا شناخته شده است، میگوید:
شما به هیچ عنوان نباید به بهانههایی مثل موفق بودن محصولتان در بازار اول، از تحقیقات بازاریابی، گفتگو با مردم، شناخت مخاطبان و حتی نظرسنجی برای بررسی نظرات آنها دست بکشید.
در واقع تاریخچه دنیای بازاریابی پر است از محصولات موفقی که در بازارهای مشابه شکست خوردند! مثلا خیلی مواقع شده یک نوشیدنی در آمریکا فروش خوبی به دست بیاورد اما به محض اینکه به یک کشور اروپایی مثل فرانسه یا انگلیس صادر شده، به دلایل مختلف در فروش شکست بخورد.
در ادامه مجله فوربس مینویسد:
خیلیها تصور میکنند اگر محصول یا خدماتشان در بازاری موفق بود، این بهانه خوبی است که همان محصول در بازارهای بعدی هم موفقیت زیادی به دست بیاورد. اما در اصل این یکی از بزرگترین اشتباهات کارآفرینان است.
روی جذب سرمایه کار کنید
موفقیت جذب سرمایه نیست. موفقیت یعنی تشکیل شرکت عالی. خیلی از کارآفرینها فراموش میکنند جذب سرمایه وسیله است، نه هدف. پس چندین هفته روی ارائه و طرح کسبوکار وقت میگذارند و با استرس جلوی هر سرمایهگذار میآیند.
راهحل: روی ساخت نمونه الگو تمرکز کنید. ساخت نمونه الگو مهمترین هدفتان در اوایل استارت آپ است. با این نمونه میتوانید بازخورد واقعی و شاید هم فروش داشته باشید. با خودراهاندازی، قرض و جمع سپاری زنده بمانید و انرژیتان را روی ساخت محصول بگذارید.
راهاندازی کسب و کار با شرکای زیاد
Volodymyr Berezhniy میگوید:
من در ابتدا که میخواستم کسب و کارم را راهاندازی کنم، خیلی برای شروع هیجانزده بودم و همین موضوع باعث شد تن به شراکت با تعداد افراد زیادی بدهم. اما بعدا متوجه شدم این یکی از بزرگترین اشتباهات من بوده….
به نظر من کارآفرینان باید به جای یک شروع بزرگ و جنجالی، در ابتدا به آرامی کارشان را شروع کرده و در صورت نیاز به شریک، با تعداد کمی همراه شوند. در ضمن بهتر است هر کدام از شرکا هم مهارت متفاوت و ارزشمندی داشته باشند که به درد کسب و کار بخورد.
فقدان تجربه
مدیران کسب و کارهای کوچک نیازمند کسب تجربه در زمینه هایی هستند که می خواهند در آن فعالیت کنند. برای مثال، اگر یک کارآفرین بخواهد یک کسب و کار در زمینه پوشاک راه اندازی کند، باید ابتدا در یک فروشگاه لباس کار کند. این کار می تواند تجربه های بسیار خوبی را درباره ماهیت این نوع کسب و کار فراهم کند.
کنترل مالی ضعیف
پیش بینی های درست مدیریت، کلید موفقیت کسب و کارهای کوچک است و مدیران اثربخش، ریسکهای مالی حساب شده ای را برای موفقیت کسب و کار خود می پذیرند. از سویی دیگر، موفقیت کسب و کارها به میزان سرمایه شروع و راه اندازی نیز بستگی دارد. یکی از علل شکست کسب و کارها، نبود سرمایه کافی قبل از آغاز روند درآمدزایی است. بطوریکه نه آنقدری که باید در ابتدا سرمایه گذاری می شود و از طرفی آنطور که نباید انتظار برداشت ایجاد می شود.
تلاشهای بازاریابی ضعیف
برخی مواقع، کارآفرینان اهداف و رویکردهای اشتباهی را در پیش می گیرند و گمان می کنند که اگر محصول یا خدمتی را ارائه کنند، مشتریان خود به خود خواهند آمد. رشد و توسعه یک کسب و کار، بر پایه درخواست پایدار مشتریان و خلق بازارهای اثربخش است. حفظ مشتریان به جلب رضایت آنها از طریق ارائه ارزش بیشتر، کیفیت بالاتر، خدمات پس از فروش و پاسخگویی سریع بستگی دارد. به یاد داشته باشید هر چقدر هم محصول با کیفیتی تولید کنید، فروش مهمترین فعالیتی است که باید انجام دهید.
فقدان برنامه استراتژیک
بسیاری از مدیران کسب و کارهای کوچک از فرآیند برنامه ریزی استراتژیک غافل می شوند، زیرا فکر می کنند که برنامه استراتژیک، مناسب شرکتهای بزرگ و سودآور است. آنها با گفتن عباراتی همچون «من وقت کافی ندارم» و یا «ما کوچکتر از آنیم که یک طرح استراتژیک برای توسعه داشته باشیم» از تدوین یک برنامه استراتژیک اجتناب می کنند. بدون یک برنامه استراتژی، یک کسب و کار قادر به خلق و حفظ مزیتهای رقابتی در بازار نیست.
انتظار کشیدن زیاد برای شروع
Varoon Raghavan میگوید:
فکر میکنم به انتظار ماندن زیاد برای شروع و راهاندازی کسب و کار یکی از بزرگترین اشتباهات کارآفرینی است که البته من هم آن را مرتکب شدهام. به نظر من برای شروع نباید تعلل کنید، بلکه باید خودتان را در کار غوطهور کرده و به مرور تکامل پیدا کنید.
تهیه و تنظیم : گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید