بازاریابی الکترونیک چیست؟
بازاریابی الکترونیک چیست؟
بازاریابی الکترونیک چیست؟
بازاریابی الکترونیکی بازاریابی کالاها و خدمات از طریق اینترنت است. به دلیل تعداد زیادی از مردم که امروزه از اینترنت استفاده میکنند، دسترسی به طیف گسترده ای از مشتریان بالقوه را برای مشاغل آسان میکند.
بازاریابی الکترونیکی به چند دلیل برای تجارت بسیار مهم است، زیرا:
- به شما امکان می دهد مشتریان بالقوه را به صورت آنلاین پیدا کرده و هدف قرار دهید
- به شما امکان می دهد با مخاطبان خود ارتباط موثرتری برقرار کنید
- استراتژی بازاریابی خود را بر اساس علایق مشتریان شخصی سازی کنید
- دیده شدن برند خود را افزایش دهید
- سرنخ های با کیفیت را دریافت کنید که واقعاً به محصول شما علاقه مند هستند
فناوریهای مختلفی در بازاریابی الکترونیکی استفاده میشود که به خریداران اجازه میدهد تبلیغات را بخوانند، تصاویر محصولات را ببینند، قیمتها را مقایسه کنند و با چند کلیک ماوس خرید کنند، که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه میشود.
بازارهای الکترونیکی گفتوگوی پویا
به بیان ساده، بازاریابی الکترونیکی، بازاریابی آنلاین از طریق وب سایت ها، آگهیهای آنلاین پست الکترونیکی با هماهنگی کاربر، کیوسکهای تعاملی، تلویزیون تعاملی یا تلفنهای همراه است. این موارد شامل نزدیک شدن به مشتریان، شناخت بهتر آنها و حفظ گفتوگو با آنهاست. بازاریابی الکترونیکی گستردهتر از تجارت الکترونیکی است، زیرا محدود به تعاملات بین یک سازمان و ذینفعان أن است، ولی همه فرآیندهای مربوط به بازاریابی را شامل میشود.
این گفتوگوی پویا در قلب بازاریابی خوب نهفته است. بازاریابی الکترونیکی در پایگاه داده (مشتریان و مشتریان احتمالی) ساخته شده و جریان ثابتی از ارتباطات بین مشتریان و تأمین کنندگان و خود مشتریان با هم ایجاد میکند پویا به معنی آن چیزی است که گفته میشود پویا به معنی صفحات وب ایستا نیست. این یک جریان ارتباطی دو طرفه است (یک بحث مقایسهای بین مشتری و تأمین کنندگان)، به خاطر داشته باشید که بازاریابی الکترونیکی همچنین شامل استفاده از ارتباطات الکترونیکی برای مدیریت فرآیند بازاریابی داخلی و درک بهتر مشتریان، از جمله تحقیق و تحلیل بازاریابی است.
آنچه David Siegel در عصر dot.com گفت، هنوز صحت دارد:
“بازاریابی الکترونیکی درباره ساخت یک وب سایت نیست. بلکه ساخت یک کسب و کار مبتنی بر وب و هماهنگ کردن قدرت مشتریان است” (۲۰۰۰)
بازاریابی الکترونیکی میتواند به ایجاد کسب و کاری که منجر به مشتری میشود، جایی که مشتری مشارکت دارد (از طریق گفتوگویی ثابت، گفتوگویی پویا، بیان علایق، درخواست محصولات و خدمات، پیشنهاد بهبودها، گرفتن باز خورد) … و در نهایت مکانی که مشتری کسب و کار خود را راه اندازی میکند، کمک کند.
انواع بازاریابی الکترونیکی
بازاریابی الکترونیک را میتوان به هشت دسته اصلی تقسیم کرد:
- بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
- پرداخت به ازای کلیک (PPC)
- بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
- بازاریابی محتوا
- بازاریابی ایمیلی
- بازاریابی موبایلی
- بازاریابی وابسته
- اینفلوئنسر مارکتینگ
۱. بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
سئو به شما کمک میکند تا ترافیک ارگانیک (غیر پولی) را از موتورهای جستجو مانند گوگل بدست آورید. نتایج ارگانیک در زیر نتایج پولی در صفحه نتایج جستجو ظاهر میشود.
هدف استراتژی سئو این است که تا حد امکان در صفحه نتایج جستجو رتبه بالایی داشته باشد. به این ترتیب، مشتریان بالقوه ابتدا صفحه شما را خواهند دید. در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای بهبود سئوی خود انجام دهید :
- در مورد کلمات کلیدی که قصد دارید در محتوای خود هدف قرار دهید تحقیق کنید
- محتوایی ایجاد کنید که مشکلات مشتریان را برطرف کند
- برای فاکتورهای سئو داخلی صفحه بهینه سازی کنید
- مشکلات فنی سئو را بیابید و برطرف کنید
- از سایت های معتبر بک لینک کسب کنید
۲. بازاریابی الکترونیک با پرداخت به ازای کلیک (PPC)
تبلیغات پرداخت به ازای کلیک یک روش دیجیتالی است که در آن تبلیغکننده هر بار که روی تبلیغ کلیک میشود به ناشر پول پرداخت میکند. چیزی که پرداخت به ازای کلیک را از سئو متمایز می کند این است که باید برای نتایج هزینه پرداخت کنید.
هنگامی که به صورت استراتژیک برنامه ریزی می شود، تبلیغات PPC میتواند ترافیک یک صفحه یا سایت خاص را افزایش دهد. هزینه اجرای یک تبلیغ یا تبلیغ نتایج جستجوی شما بسته به رقابتی بودن کلمات کلیدی شما متفاوت است. یک کلمه کلیدی با رقابت بالا احتمالاً هزینه بیشتری خواهد داشت، در حالی که یک کلمه کلیدی با رقابت کم احتمالاً هزینه کمتری خواهد داشت.
۳. بازاریابی رسانه های اجتماعی
بازاریابی رسانه های اجتماعی شامل هر کاری است که یک کسب و کار از طریق کانال های رسانه های اجتماعی خود برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود انجام می دهد. یک استراتژی بازاریابی موفق در شبکه های اجتماعی مستلزم پست های جذاب، تعامل با مخاطبان و ثبات است.اطمینان حاصل کنید که هر محتوایی که منتشر می کنید هدف مشخصی را دنبال می کند یا مشکل خاصی را حل می کند تا تلاش های بازاریابی رسانه های اجتماعی شما موثر باشد. نمونههایی از بازاریابی رسانههای اجتماعی شامل ارسال پست در فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، توییتر، ردیت و غیره است.
۴. بازاریابی الکترونیک با محتوا
بازاریابی محتوا نوعی بازاریابی الکترونیک است که بر ایجاد، انتشار و توزیع محتوا برای مخاطبان هدف آنلاین تمرکز دارد. هدف از بازاریابی محتوا افزایش آگاهی از برند از طریق داستان سرایی و به اشتراک گذاری اطلاعات و ترغیب خواننده برای تبدیل شدن به مشتری، مانند درخواست اطلاعات بیشتر یا پیوستن به لیست ایمیل است.
نمونه هایی از بازاریابی محتوا عبارتند از پست های وبلاگ، مقالات سفید، کتاب های الکترونیکی، پادکست ها، مقالات و مطالعات موردی.
۵. بازاریابی ایمیلی
در بازاریابی ایمیلی، کسبوکارها ایمیلهایی را برای مخاطبین ارسال میکنند و آنها را در مورد محصولات، خدمات، فروش، محتوا و غیره مطلع میکنند. بازگشت سرمایه بالای آن (ROI) بخش مهمی از استراتژی ورودی بیشتر کسبوکارها است. ارسال ایمیل های انبوه که برای مخاطبین شما مناسب است آسان است اما دیگر موثر نیست. بازاریابی ایمیلی مدرن بر رضایت، تقسیم بندی و شخصی سازی تمرکز دارد. شما میتوانید از طریق یک استراتژی بازاریابی ایمیلی که به خوبی طراحی شده است، جامعه ای پیرامون برند خود بسازید.
۶. بازاریابی موبایلی
در بازاریابی تلفن همراه، از وب سایت ها، ایمیل، پیام کوتاه، MMS، رسانه های اجتماعی و برنامه ها برای دستیابی به مخاطبان هدف از طریق تلفن های هوشمند، تبلت ها و سایر دستگاه های تلفن همراه استفاده می شود.
برخی از نمونه ها عبارتند از:
- تبلیغات ارسال شده از طریق پیامک (اس ام اس بازاریابی)
- تبلیغات ارسال شده از طریق پیامرسانی فوری یا پلتفرمهای چت
- تبلیغات از طریق اعلانهای فشار ارسال میشود
- تبلیغات درون برنامه ای
- تبلیغات بنری موبایل
بازاریابی موبایلی میتواند به افزایش ارزش برند و تقاضا برای محصولات یا خدمات شما کمک کند و در هر نقطه از چرخه عمر مشتری با مشتریان بیشتری ارتباط برقرار کنید.
۷. بازاریابی وابسته
بازاریابی وابسته یک قرارداد بازاریابی بین یک خردهفروش وب و یک وبسایت خارجی است که در آن خردهفروش برای بازدیدکنندگان سایت یا فروشهایی که توسط ارجاعهای آن ایجاد میشود، به وبسایت خارجی کمیسیون میپردازد. بازاریابی وابسته به کسبوکارها این امکان را میدهد تا به طور موثر محصولات خود را با هزینه و تلاش کم، با بازگشت سرمایه بالا و افزایش آگاهی از برند و رشد کسبوکار، بازاریابی کنند.
۸. بازاریابی الکترونیک با اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ به مشارکت بین یک برند و یک تأثیرگذار اشاره دارد. اینفلوئنسرها در ازای ایجاد یا به اشتراک گذاری محتوای یک برند با فالوورهای خود، پرداخت و یا محصولات دریافت میکنند. لزوماً نیازی به تماس با اینفلوئنسر با بیشترین فالوور ندارید. در واقع یافتن یک اینفلوئنسر در جایگاه خود با نرخ تعامل بالا می تواند سودمندتر باشد.
در آخر:
- بازاریابی الکترونیک همان اهداف بازاریابی سنتی را دنبال می کند : جذب مشتری و حفظ آن .
- فناوری ارتباطات و اطلاعات باعث بوجود آمدن فرصتهای جدید جهت تعریف دوباره ارتباط بین فروشنده و مشتری می گردد.
- استفاده از روشهای بازاریابی الکترونیک موجب تقویت ارتباط میان مشتری و فروشنده از طریق درک خواسته ها و نیازهای مشتری و وابسته نمودن او به کالاها و خدمات فروشنده می گردد.
- با توجه به امکان برقراری ارتباط تک به تک در بازاریابی الکترونیک ، فروشنده باید شناخت صحیحی از مشتریان خود داشته باشد.
- هر چه میزان شناخت شما از مشتریان خود (نیاز ها ، خواسته ها ، علایق و سلیقه ها) بیشتر باشد به همان اندازه فرآیند بازاریابی الکترونیک شما موثر تر و بهتر عمل خواهد نمود.
- بازاریابی الکترونیک موفق ، پیشرفت شرکت را در دنیای الکترونیک به همراه خواهد داشت و باید عضو ثابت و دائم استراتژی های بازاریابی شرکت باشد.
تهیه و ننظیم : گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید