نکاتی برای بازاریابان شبکه ای
نکاتی برای بازاریابان شبکه ای
بازاریابی، دنیای بسیار گستردهای دارد. یکی از زیر مجموعهها و روشهای بازاریابی سنتی و همچنین دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه ای یا همان نتورک مارکتینگ است. این روش از مارکتینگ، کانال فروش خود را بر شبکههای متشکل از انسانها استوار کرده است. در این روش، بازاریاب تعدادی از محصولات یک شرکت را خریداری کرده و در هر مکان و جمعی که خودش بخواهد، آنها را میفروشد و سود خود را دریافت میکند. اما تمام ماجرا همین نیست! در این شیوه از بازاریابی حتی مصرف کنندگان نیز میتوانند برای کالاهای شرکت موردنظرشان بازاریابی کرده و به سود برسند.
کنترل شکستها
همه شکست میخورند، اما روش برخورد شما با شکست، از شما یک برنده یا بازنده میسازد. در فروش، جنس مرجوعی به معنای شکست نیست. شکست افراد را قوی میکند و میتوانند از آن درس بیاموزند. باب راث بیش از ۱۰۰۰ بار شکست خورده است ولی اکنون یکی از موفق ترین بازیکنان و گلزنان بیس بال است. برای مقابله با شکست، زندگینامه افراد موفق را بخوانید یا یک مربی پیدا کنید برای خود عبارات ارزشی بنویسید که اهدافتان را به شما یادآوری کنند برای رهایی از نا امیدی، اشتباهات خود را تحلیل کرده و روش تصحیح آنها را بیابید. از اشتباهات خود درس بگیرید.
مفهوم شکست و عدمپذیرش را درک کنید. وقتی مشتریان احتمالی محصول شما را رد میکنند، این فرصت را رد کردهاند نه شما را. با مشتریان با احترام برخورد کنید، در نتیجه متقاعد میشوند یک بار دیگر نیز با شما ملاقات کنند و شاید در آینده از شما خرید کنند. وقتی واقعیت یادگیری نحوه برخورد با عدم پذیرشها را با یک رفتار مثبت ترکیب کنید، میتوانید کسبوکار شبکهای خود را آغاز کنید. رفتار مثبت به شما کمک میکند تا ترسهایتان را کنترل کرده و بر عدم پذیرشها غلبه کنید. با دقت به نتایج احتمالی این ترکیب موفقیتآمیز توجه کنید: بازاریابی شبکهای در سه دهه اخیر، هزاران فرد میلیونر ایجاد کرده است.
بر خود مسلط باشید
برای موفق شدن باید یاد بگیرید که بر خود مسلط بوده و تمرکز خود را حفظ کنید. انضباط شخصی به معنای گذشتن از یک فعالیت مفرح و آسان در زمان حال برای دستیابی به اهداف بلندمدت در آینده است. وقتی نظم داشته باشید، میتوانید «فعالیتهای کنونی خود را متوقف کرده و بازتاب آنها را ببینید» و خروجی مثبتی به دست آورید. تصور یک آینده موفق به شما کمک میکند با چالشهای کنونی مقابله کنید.
برای مثال، با تلاش زیاد در طولانی مدت به سود میرسید، اما باید هم اکنون تلاش کنید. عادات شخصی مناسب معیار دیگری برای انضباط شخصی هستند. این عادات شامل پوشیدن لباسهای مرتب و منظم، حضور بهموقع در ملاقاتها و جلسات، اجتناب از طفره رفتن و به تعویق انداختن کارها، سلامت بودن و داشتن اخلاق کاری ثابت و قابلاطمینان هستند. وقتی این خصوصیات را از خود نشان دهید، اعتمادبهنفس پیدا میکنید. احترام به خود و داشتن انرژی زیاد، سایر جنبههای زندگی شما را نیز تغییر خواهند داد.
هرگز از کار خود دست نکشید
اگر میخواهید در بازاریابی شبکهای و زندگی موفق شوید، نمیتوانید از هر کاری دست بکشید. ترک کردن کارها برای اعتمادبهنفس شما بد است و کاری میکند که همیشه مسیرهای ساده را انتخاب کنید و در نتیجه شخصیت شما را مخدوش میسازد. گزینه دیگر این است که چالشهای جدید را با آغوش باز بپذیرید، زیرا باعث میشوند در تلاش برای شکوفایی تواناییهای بالقوه خود راسختر شوید. وقتی به این سطوح عالی میرسید، میدانید که با مقاومت و تلاش به آنها رسیدهاید. این یکی از ویژگیهای کلیدی بازاریابان شبکهای موفق است.
کسبوکار بازاریابی شبکهای افراد زیادی را به خود جذب میکند زیرا به سرمایه زیادی احتیاج ندارد. همچنین، این جاذبه بهعنوان یک مانع نیز تلقی میشود، زیرا افراد تازهکار تعهد زیادی به انجام آن ندارند. بنابراین، نرخ ریزش بسیار بالاست. اگر تصمیم بگیرید در این حرفه بمانید، به گروه ۱۵ درصدی فعالان بازاریابی شبکهای وارد شدهاید. اتخاذ این تصمیم به همراه فداکاری و قدرت مبارزه با عدم پذیرشها نشان میدهد که شما ویژگیهای تبدیل شدن به یک بازاریاب شبکهای موفق را دارید.
متعهد باشید
در بازاریابی شبکهای، باید وظایف خود نسبت به مشتریان و اعضای گروه را بهخوبی انجام دهید. بر اهداف بلند – مدت تمرکز کنید تا بتوانید به تعهدات خود عمل کنید. این اهداف برای بازاریابان شبکهای شامل استخدام، آموزش و هدایت سایر رهبران فروش است. اگر مسئول استخدام هستید، برای اعضای گروه نمونه باشید. با استفاده بهینه از محصولات شرکت، تعهد خود را نشان دهید. با این محصولات بهخوبی آشنا شوید زیرا کلید موفقیت شما هستند. ویژگیهای هر محصول و نحوه کار آنها را بدانید. وکیلمدافع آنها باشید.
برای موفقیت در بازاریابی شبکهای باید:
- ۱. در ذهن خود یک تصویر برنده از خود داشته باشید، در نتیجه یاد میگیرید چگونه بر شکستها غلبه کنید و همچنان توانایی ادامه راه را نیز داشته باشید تا به اهداف بلندمدت خود برسید.
۲. از اشتباهات خود درس بگیرید و دوباره از نو آغاز کنید. با عدم پذیرشها روبهرو شوید و آنها را موقت فرض کنید. خودتان را مسئول همه مشکلات ندانید.
۳. برای دستیابی به موفقیتهای بلندمدت، انضباط شخصی داشته باشید. نظم، خوشیهای کوچک را به تاخیر میاندازد تا شما را به اهداف بلندمدت برساند.
۴. هرگز از کار خود دست نکشید. از نقاط تمایز استفاده کرده و آنها را به انرژی مثبت تبدیل کنید. تلاش کنید تا جزء آن درصد کمی از افراد باشید که پشتکار دارند و موفق میشوند.
۵. به انجام تعهدات توسط خودتان و سایر اعضای تیم ارج بگذارید. معنی شبکه این است: افراد زیادی که برای دستیابی به موفقیت به یکدیگر تکیه میکنند.
۶. هدف داشته باشید و هر روز برای دستیابی به آنها تلاش کنید. موفقیتهای روزانه خود را ثبت کنید.
۷. از کسبوکار خود انتظارات واقعگرایانه داشته باشید.
۸. برای تربیت رهبران شایسته تلاش کنید، زیرا کلید موفقیت شما هستند. هدایت و آموزش، نتایج فوقالعادهای به ارمغان میآورند.
۹. لیست بلندی از مشتریان جدید بالقوه تهیه کنید. این لیست شاهرگ حیاتی بازاریابی شبکهای است. همیشه افراد زیادی را مدنظر داشته باشید که میتوانید فرصتها را با آنها سهیم شوید.
۱۰. وقتی لیست خود را تهیه کردید، بهشدت تلاش کنید تا با همه آنها ارتباط برقرار کنید. سخنرانیهای خود را بهصورت حرفهای انجام دهید و افراد علاقهمند را پیگیری کنید. از آنها بخواهید که مشتریان جدیدی به شما معرفی کنند.
۱۱. متن کوتاهی تهیه کنید که بیشتر از ۵۰ کلمه نباشد و شما را با افراد مناسبی مواجه کند. در ملاقات اول تنها ۱۵ دقیقه وقت آنها را بگیرید. وقتی این سخنان را ایراد کردید، با دقت به سوالات آنها گوش دهید. یاد بگیرید سریع فکر کنید.
۱۲. داشتن متقاضیان بیشتر برای ثبتنام، حرفهای بودن شما را نشان میدهد. خواستههای مشتری را دریابید و بین خواستههای آنها و توانایی خود برای ارائه خدمات، تعادل ایجاد کنید. مشخص کنید برنامههای شما چگونه رویاها را به واقعیت تبدیل میکنند.
۱۳. مشتریان احتمالی را با یک روش خاطرهانگیز پیگیری کنید. هر سخنرانی را با درخواست تشکیل جلسه بعدی به پایان برسانید. از آنها بخواهید مشتریان جدیدی به شما معرفی کنند.
۱۴. نحوه فروش، استفاده از ابزار تبلیغاتی و لباس پوشیدن مناسب را به اعضای تیم خودآموزش دهید. آنها باید ویژگیهای محصولات خود را بهخوبی بدانند.
۱۵. برای دستیابی به اهداف خود یک برنامه همیشگی داشته باشید. اهداف خود را به فعالیتهای کاری خود پیوند دهید. تنها ۵% مردم اهداف شخصی خود را مینویسند. فقط با انجام این کار میتوانید متمایز باشید. شعاری انتخاب کنید که نشانگر تلاش شما برای کسب موفقیت باشد.
منبع: مدیر سبز
تهیه و تنظیم: گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید