ایجاد اعتماد در محیط کار
ایجاد اعتماد در محیط کار
ممکن است برخی از شما قبلاً محل کاری را تجربه کرده باشید که در آن افراد غیرقابل اعتماد، بیتفاوت، بی تعهد یا بدون ارتباطات مؤثر بوده باشند. اگر چنین تجربهای داشته باشید، میدانید که تلاش و موفقیت در چنین محیط کاری چقدر سخت و طاقت فرساست.
فضای کاری منفی محیطی بسیار پر استرس و نامطلوب را برای همه ایجاد کرده و در چنین سازمانهایی، کارکنان استعداد، خلاقیت، انرژی و اشتیاق خود را دریغ میکنند. در نتیجه چنین سازمانهایی بهرهوری، قابلیتهای نوآوری، مزیت رقابتی خود و موارد دیگری را از دست میدهند.
ملاحظه
ملاحظه به این معنی است که مرتبا به خود یادآوری کنید افراد در کنار کار خود، زندگی شخصی بسیار ارزشمندی دارند. وقتی به علایق، افکار، احساسات، خانواده و دوستان کارمندان خود خارج از محل کار، اهمیت میدهید، در واقع با ملاحظه رفتار میکنید.
همین حقیقت که به آنها علاقه دارید، باعث افزایش وفاداری و تعهد آنها به انجام صحیح کارها میشود.
آیا به من توجه میکنید؟
توجه حتی از ملاحظه نیز مهمتر است. وقتی احساس میکنیم کسی به ما توجه دارد، بهخصوص کسی که برای ما مهم است مثل رئیسمان، احساس میکنیم آرامتر، ایمنتر، مهمتر و ارزشمندتر هستیم. با گفتن این موضوع به افراد که چهقدر خودشان و کارشان را تحسین میکنید، توجه خود را به آنها نشان دهید.
شاید بهترین راه پرورش افراد فوقالعاده، مدیریت بر اساس قانون طلایی است. قانون طلایی میگوید با فرد مقابل همانگونه رفتار کنید که اگر جایتان برعکس میشد، دوست داشید آنگونه با شما رفتار کنند.
سامرست موآم میگوید: «هرکاری که انجام میدهیم برای جلب احترام افرادی است که به آنها احترام میگذاریم و یا حداقل برای اینکه احترام آنها را از دست ندهیم». مردم به احترام افراد دیگر نسبت به خودشان بسیار حساسند، مخصوصا به احترام افراد بالادست و افرادی که شغل و حقوق آنها زیر نظرشان است. صرفنظر از عقیده خودتان، همیشه با دقت و احترام به سخنان دیگران گوش کنید. نظرات آنها را بپرسید، حتی اگر بر اساس آن عمل نکنید. به نحوی با آنها برخورد کنید گویی افرادی باهوش، خلاق، کاردان و مبتکر هستند و تفکر آنها ارزشمند و مهم است. اینکار باعث میشود افراد احساس کنند بخشی ارزشمند از کسبوکار و تیمتان هستند.
«افراد را طوری استخدام کنید گویی رئیستان را استخدام میکنید.» این مهارتی است که جک ولش مدیر ارشد اسطورهای جنرال الکتریک به مدت دو دهه آن را از افراد خود میخواست. او به همه مدیران خود یاد داده بود که با زیردستان خود طوری رفتار کنند که اگر روزی مجبور شدند زیردست آنها کار کنند، توقع همین رفتار را از آنها داشته باشند. از آنجا که در جنرال الکتریک تغییرات و ترفیعات زیادی برمبنای عملکرد اتفاق میافتاد، همیشه این امکان وجود داشت که مدیر امروز در آینده نزدیک زیرنظر زیردستان خود کار کند و به زیردست آنها تبدیل شود.
مشارکت کارمندان را تشویق کنید
۵۸ درصد از کارمندان معتقدند که خودشان مسئول تضمین داشتن یک شغل موفق هستند. همچنین ۶۳ درصد از کارمندان میگویند که مدیران “قدرت و کنترل بیشتری بر زندگی حرفهای و رفاه خود” دارند.
برای رفع چنین مشکلی، مدیران باید به کارمندان فضای سخن گفتن و فرصتهایی برای اقدامات مشترک را فراهم کرده و آنها را با اطلاعات مناسب توانمند کنند. اینکه کارمندان احساس کنند میتوانند در مورد مسائل مهم، نیازها و نگرانیهای خود بدون عوامل بازدارنده صحبت کنند، از اهمیت زیادی برخوردار است.
با کارمندان خود مانند مشتریان رفتار کنید
راه دیگر نشان دادن ملاحظه و توجه آن است که به اعضای تیم خود بهچشم مشتریان مهم نگاه کنید. اگر کارمندان شما مشتریانی بودند که توانایی خرید (یا عدم خرید) حجم عظیمی از محصولات و خدمات شما را داشتند، رفتارتان با آنها چهقدر فرق میکرد؟
با همه با احترام رفتار کنید. از افراد بهخاطر مدیریت و کنترل شرایط سخت تشکر کنید. وقتی بهموقع در جلسات حاضر میشوند از آنها تشکر کنید. اغلب نمیتوانید بگوئید «از شما متشکرم» یا نمیتوانید بیشازحد از کلمه «لطفا» استفاده کنید. تشکرات شما باید مستقیما به آن رفتار سازنده مربوط باشد، نه به خود شخص. هر بار که از کسی تشکر میکنید، فرصتی برای شناسایی و تقویت رفتار و خروجیهایی که از آنها انتظار دارید، بوجود میآید.
بین ۶۵ تا ۸۵ درصد هزینههای اجرایی و درصد کمتری از هزینه کالاهای فروخته شده مربوط به هزینه کارکنان، هزینه افراد و هزینه پرسنل است. کار شما بهعنوان مدیر این است که در حوزه منابعانسانی بیشترین بازگشت سرمایه را برای شرکت خود بهارمغان آورید. تنها وقتی به این هدف نائل میشوید که پتانسیل نهفته در هریک از افراد را آزاد کنید. پس افراد را بهدقت استخدام کنید، وظایف مشخص و شفاف به آنها واگذار کنید، بهروش مثبتی آنها را مدیریت کنید، مرتبا به آنها انگیزه دهید و همواره از سه اصل ملاحظه، توجه و احترام استفاده کنید.
وقتی همه این کارها را انجام دهید، لذت بیشتری خواهید برد و شرکت شما ارزشمندتر خواهد شد. افراد تیم مشتاق شروع کار هستند و از ترک کردن آن نفرت دارند. آنها به یکدیگر خواهند گفت: «اینجا مکانی فوقالعاده برای کارکردن است!» و مهمتر از همه اینکه واقعا منظورشان همین است.
کلام آخر:
اعتماد در طول زمان و با اقدامات کوچک فراوان ساخته میشود و پا بر جا میماند. اعتماد به تواناییهای ما مربوط نیست بلکه به شخصیت ما مربوط است. مردم به چیزی که هستیم اعتماد میکنند نه ساختمان زیبای شرکت یا روابط بسیار گسترده ما.
کسبوکارهای موفق بر اساس روابط ساخته شده اند. روابط بین کارفرمایان و کارمندان، کارمندان و مشتریان، ذینفعان داخلی و ذینفعان خارجی. پایه و اساس همه روابط اعتماد است. ممکن است در بسیاری از اوقات افراد حتی یکدیگر را هم نبینند، اما اگر با افراد به صورت منصفانه رفتار شود تا هیچ حس تبعیض نسبت به دیگران در افراد ایجاد نگردد، میتوان اعتماد در محیط کار ایجاد کرد.
شما به عنوان یک مدیر با اندکی تلاش میتوانید روابط مبتنی بر اعتماد متقابل و فرهنگ اعتماد را در محیط کاری خود پدید بیاورید. اعتماد از طریق همه فعالیتهای شما و همه برخوردهای شما با همکاران و کارمندانتان به وجود میآید. اعتماد قدم به قدم و در طول زمان ساخته میشود و با اینکه در آغاز شکننده است به مرور زمان با اعتمادسازی بیشتر قویتر میشود. با اعتمادسازی ارزش خود و سازمان خود را اثبات کنید.
منبع:مدیرسبز
تهیه و تنظیم: گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید