مراحل ساخت پادکست برای تولید محتوا
مراحل ساخت پادکست برای تولید محتوا
پادکست چیست؟
پادکست از دو کلمهی ipod و broadcasting مشتق شده است. پادکست ها را می توان حتی به صورت کلیپ های تصویری ساده یا به صورت صوتی منتشر کرد. در پادکست ها موضوعات حرفه ای، آماتور، کمدی، بحث های عمیق در مورد مسائل قانونی یا سیاسی و غیره مطرح می شود.
پادکست ها شبیه برنامه های تلویزیونی یا رادیویی هستند. اما تفاوت آنها با این برنامه ها، این است که مردم می توانند هر وقت که خواستند به یک پادکست گوش دهند. اما یک برنامه تلویزیونی درست سر ساعت مشخص پخش می شود.
سبک و قالب پادکست
نحوه تولید پادکست طبق یک قالب یا چارچوب مشخص، به این صورت است که سازنده انتخاب می کند که پادکست چه هدفی را دنبال کند و طبق چه الگویی تولید شود. اگر قصد تولید پادکست دارید باید قالبی را برگزینید که برایتان راحت تر است. مثلا اگر دوست دارید به تنهایی پادکست درست کنید، انتخاب پادکست در قالب مونولوگ بهترین گزینه است.
پادکست مصاحبه ای، رایج ترین شکل پادکست به حساب می آید. در این نوع پادکست ها مجری با مهمان های برنامه صحبت می کند. مهمان ها می توانند از بین افراد مشهور، سیاست مداران، یا هر شخص الهام بخشی انتخاب شوند. پادکست های نمایشی، با هدف ارائهی یک تئاتر کمدی یا تخیلی تولید می شوند. در آنها فیلمنامه نویسی، بازیگری نقش بسزایی دارد.
محتوای صوتی کسب و کار
در چند سال گذشته تولید محتوا برای کسب و کارهای آنلاین اهمیت بسیاری پیدا کرده است. محتواهایی که شامل متن های آگاهی دهنده و آموزشی مرتبط با هر کسب و کاری است. این محتواها کمک می کند مخاطب با ویژگی ها و مزایای محصولات و خدمات شما بهتر آشنا شده و با اعتماد بیشتری ترغیب به خرید شوند. اما نکته قابل تامل اینجاست که خیلی از افراد جامعه فرصت کافی برای مطالعه محتواها را ندارند.
اینجاست که محتواهای صوتی نقش پررنگ خود را برای رفع نیاز این افراد نشان می دهد. محتوای صوتی در حقیقت متن هایی هستند که توسط یک نفر بازخوانی و ضبط می شود. این ابزار رسانه ای کمک می کند مخاطب در هر موقعیتی امکان گوش دادن به محتوای شما را داشته باشد. محتواهای شنیداری انواع مختلفی دارند که هر کدام مزایا و کاربردهای خود را دارد.
برای شروع یک پادکست به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟
پادکست، یک رسانه در دسترس است که به حداقل تجهیزات نیاز دارد. این تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی پادکست عبارتند از:
۱-کامپیوتر: از لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی برای تحقیق در مورد موضوع مد نظرتان، ضبط پادکست و تبدیل فایل های ضبط شده به فایل های صوتی قابل اشتراک گذاری استفاده کنید.
۲- میکروفون: با این که می توانید از تلفن همراه یا کامپیوترتان برای ضبط صدا استفاده کنید، اما یک میکروفون پادکست حرفه ای کیفیت صدا را بهتر خواهد کرد. میکروفون های USB به صورت مستقیم یا از طریق یک رابط بی سی به کامپیوتر شما متصل می شوند، در حالی که میکروفون های XLR از طریق یک رابط صوتی جداگانه به کامپیوتر وصل می شوند.
۳- پاپ فیلتر: یکی از ابزار مفید ضبط صدا، فیلتر های پاپ یا صفحه توری کوچک هستند که معمولا از نایلون یا فلز ساخته می شوند و صدا های انفجاری صامت های خشن گوش خراش را کاهش یا حذف می کنند. آن ها همچنین صدای سوت که به خاطر عبور هوا از دندان ها در حین تلفظ صامت هایی مثل S و Z تولید می شوند را هم کم می کنند.
۴- هدفون: از یک هدفون برای تست یک نواختی صدا در حین ضبط و گوش دادن به کیفیت صدا در حین ویرایش استفاده کنید.
۵- نرم افزار ویرایش صدا: پادکست تان را با نرم افزار ضبط صدا که به عنوان محیط کاری صوتی دیجیتال هم شناخته می شود، ضبط و ویرایش کنید. نمونه هایی از نرم افزار های رایگان ویرایش پادکست عبارتند از: Audacity و Adobe Audition (آموزش رایگان) و GarageBand مخصوص کاربران مک.
برای ساخت پادکست حرفهای باید ۵ مرحله اصلی را طی کنید. در ادامه به بیان این مراحل میپردازیم.
گام اول: تعیین استراتژی بلندمدت محتوا
ساخت پادکست و کسب مخاطب از آن فرآیندی طولانی است. اگر شما استراتژی بلندمدت محتوا نداشته باشید دچار مشکل خواهید شد و محتوایی نخواهید داشت که در اپیزودهای آینده به مخاطب ارائه دهید و از ادامه کار دلسرد میشوید. از طرفی دیگر اگر محتوای اپیزودهای شما خستهکننده شود، مخاطب احساس کسل بودن میکند و دیگر به پادکست شما گوش نمیدهد. پس قبل از هر کاری برنامه منظمی از پادکستهایی که باید بسازید تهیه کنید.
گام دوم: ضبط پادکست را آغاز کنید
مرحله ضبط پادکست مهمترین مرحله در ساخت پادکست است که باید آن را با استفاده از تجهیزات مناسب که قبلا گفتیم انجام دهید تا پادکست شما از کیفیت خوبی برخوردار باشد.
گام سوم: نوبت ویرایش پادکست است
بعد از ضبط باید با استفاده از نرمافزارهای ادیت صدا، پادکست ضبط شده را ویرایش کنید و موزیکها و موارد دیگر موردنیاز در وسط آن را اضافه کنید.
در قدم اول برای ویرایش، باید نویزها و صداهای بیکیفیت ضبط شده در فایل پادکست را حذف کنید تا بتوانید فایل خام و باکیفیت آن را بسازید. سپس نیاز است که مقدمه مناسب برای پادکست خودتان ضبط کنید و آن را به ابتدای این محتوای صوتی اضافه کنید. مقدمه باید شامل معرفی گوینده و عوامل دستاندرکار پادکست، موضوع کلی هر اپیزود و پادکست باشد. بعدازاین کار لازم است که موسیقی تم آن را انتخاب کنید و آن را بر روی فایل خام پادکست خودتان میکس کنید.
گام چهارم: سرویس میزبانی برای انتشار پادکست انتخاب کنید
بعدازاینکه کار ویرایش پادکست تمام شد، نیاز است که یک فضای میزبانی مناسب با شرایط خودتان را انتخاب کنید تا انتشار پادکست را در آن انجام دهید. در ادامه بیشتر در مورد این مورد صحبت میکنیم.
گام پنجم: پادکست را تبلیغ کنید
برای دیده شدن پادکست، شما نیاز دارید که برای آن تبلیغات انجام دهید. برای این کار میتوانید از فضاهای مختلفی، از جمله خود برنامههای پادگیر مانند کست باکس استفاده کنید.
تهیه و تنظیم: گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید