اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ
اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ راهی برای جذب تعداد زیادی از مخاطبین است. چه کسب و کار شما کوچک باشد یا مالک شرکت بزرگی باشید، ایمیل مارکتینگ در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی به شما کمک میکند. بنابراین اگر خواهان نرخ تبدیل بالاتری هستید، باید استراتژی مناسبی برای ارسال ایمیل به مشترکین خود داشته باشید. یکی از موانع موجود بر سر راه موفقیت ایمیل مارکتینگ، تکرار برخی از اشتباهات رایج است. با آگاهی از این اشتباهات میتوانید به راحتی از آنها اجتناب کنید.
ارسال پیامهای ناخواسته بدون لینکهای اشتراک
یکی از قانونهای طلایی بازاریابی ایمیلی این است که پیام خود را بههیچ عنوان برای کسی که به شما اجازه این کار را نداده، نفرستید؛ چراکه قطعا شما تمایلی ندارید که ایمیل شما در فولدر اسپم آن فرد قرار گیرد.
اما چگونه میتوانید تا حد امکان از قرارگیری ایمیل خود در فولدر اسپم افراد جلوگیری کرده و شانس دستیابی ایمیلتان به صندوق ایمیل شخص را افزایش دهید؟
بدین منظور بهتر است که تا حد ممکن، از عبارات تاکیدی و تبلیغاتی استفاده نکنید؛ عباراتی نظیر “رایگان”، “با کمترین ریسک”، “اینجا کلیک کنید”، “هم اکنون سفارش دهید” و …، کمتر استفاده کنید، علیالخصوص اگر قصد دارید ایمیل خود را به زبان انگلیسی ارسال نمایید.
بهترین راه برای جمعآوری یک لیست ایمیل مناسب، قراردادن یک لینک اشتراک در وبسایت و یا اپلیکیشن موبایل شرکتتان است. با این کار شما برای کاربرانتان این امکان را فراهم میکنید که تنها در صورت تمایل، ایمیلشان را وارد کرده و ایمیلهای شما را دریافت کنند.
از دیگر راهکارهای جمعآوری ایمیلها که تحت عنوان جمعآوری سرنخ (Lead Generation) مطرح میگردد، میتوانیم به تبلیغات کلیکی اشاره کنیم که با هزینه مناسب نیز شما را در مسیر جمعآوری ایمیل مخاطبان هدفتان یاری میکند.
همچنین یکی از نکات ارزشمند بازاریابی ایمیلی این است که حق عدم اشتراک نیز برای کاربرانتان فراهم کنید. شما بهخوبی میتوانید این کار را از طریق یک لینک عدم اشتراک در ایمیلهای خود، به انجام برسانید.
انتخاب عناوین نامناسب برای ایمیل
یکی از حیاتیترین بخشهای ایمیل شما، بخش عنوان آن است. عنوان مناسب برای ایمیلهای شما بهتر است دارای ویژگیهای زیر باشد:
عنوان را ساده بنویسید. لحن آن خبری باشد و اطلاعاتی را به کاربر برساند و در نهایت نیز عنوان خود را بهگونهای انتخاب کنید تا ارزش بازشدن را داشته باشد. همچنین توجه داشته باشید که به عنوان خود زرق و برق اضافه نداده و یا آن را گمراه کننده ننویسید.
ارسال ایمیل بدون تقسیمبندیهای هدفمند
یکی از اصلیترین راههای از دست دادن مشتری، ارسال ایمیلهای انبوه برای طیف وسیعی از کاربران، بدون در نظر گرفتن تقسیمبندیهای مناسب براساس علاقهمندیهای کاربران است. شما میتوانید اعتماد کاربرانتان را از طریق تقسیمبندی مناسب آنها به دست آورده و از لغو اشتراک آنها جلوگیری نمایید.
درحالیکه اکثر مدیران ارشد بازاریابی شرکتها این تقسیمبندی کاربران را در هنگام ارسال ایمیل لحاظ میکنند، اما نکته مهم ایجاد یک بازاریابی برد-برد در بازاریابی دیجیتالی است؛ شما میتوانید برای هر شخص به صورت مجزا و منحصربهفرد، پیامی را آماده کرده و برای او ارسال کنید.
بخشبندی کاربران از جنبههای جغرافیایی، هزینههای پرداختی، آمارهای جمعیتی و یا حتی روانشناختی، میتواند کمپینهای بازاریابی ایمیلی شما را کاملا منحصربهفرد نماید.
ارسال ایمیلهای غیر تعاملی و یا کسلکننده
شما تا به اینجا لیست مناسبی از ایمیل کاربرانتان را جمعآوری کرده و آنها را به چند دسته، طبقهبندی کردهاید. اکنون در این حالت، قدم بعدی چیست؟
اگر تا بدینجا همه چیز را به خوبی پیش بردهاید، اجازه ندهید تا استراتژی بازاریابی شما از فعالیتهای فرعیلطمه بخورد. ارسال ایمیل به کاربرانتان بهتر است هر ۱ یا ۲ ماه یک بار اتفاق بیافتد. البته در برخی مواقع ممکن است به دلیل ارائه تخفیفهای مختلف و یا تبلیغ ویژگیهای جدیدی که به خدمات/محصولات خود اضافه کردهاید، در بازههای زمانی کوتاهتری نیز، اقدام به ارسال ایمیل کنید.
بهتر است این نکته را نیز به خاطر بسپارید: ارسال تعداد زیادی ایمیل، دقیقا به اندازه عدم ارسال ایمیل به صورت منظم و در بازههای زمانی مشخص، بد است.
شما میتوانید با قراردادن لینک شبکه های اجتماعی در ایمیلهای خود، قابلیت به اشتراکگذاری ایمیلهایتان را نیز افزایش دهید.
حدس بزنید که مردم واقعا مایلاند خبری از شما داشته باشند
آیا همه افراد فهرست شما مشخصا اجازه ارسال ایمیل به شما دادهاند؟ اگر اینطور نیست، بنابراین فقط حدس میزنید که مایلاند خبری از شما داشته باشند. اشتباه بزرگی است. آنها از شما بهعنوان اسپمر شکایت میکنند. حتی اگر «زمان زیادی صرف تهیه این فهرست اعضا کرده باشید»، حتی اگر لیست شامل افرادی باشد «که در صنعت شما فعالاند و مطمئنا مطالبی درباره شما شنیدهاند.» اگر آنها از شما تقاضای دریافت ایمیل نکرده باشند و شما آنها را در فهرست بازاریابی ایمیلی خود قرار داده باشید، اسپمر هستید.
به نظر میرسد این مفهوم افراد زیادی را گیج کرده باشد. آنها میگویند: «اما من همیشه از افرادی که حتی اسم آنها را نیز نشنیدهام، ایمیلهای زیادی دریافت میکنم و از آنها متشکرم.» میدانید وقتی شخصی ایمیلی را به همراه سخنرانی فروش، مستقیما به شما ارسال میکند، شرایط متفاوت است. اما وقتی همان شخص از خطقرمز عبور میکند و سخنرانی فروش خود را به طور گستردهای برای همه افراد فهرست ارسال میکند، سریعا به اسپم تبدیل میشود. بنابراین تبلیغات ایمیلی را برای فهرستی از مشتریان احتمالی صرف نکنید و همه فهرستهای تماس فروش خود را نیز با هم ترکیب نکنید. بعضی از آنها فقط مشتریانی احتمالی هستند که تاکنون چیزی در مورد شما نشنیدهاند. اگر فهرستی از مشتریانی دارید که شما را میشناسند، اما برای دریافت خبرنامههای شما ثبتنام نکردهاند، برای آنها دعوتنامههای ایمیلی شخصی و فردی بفرستید و بخواهید به فهرست بازاریابی شما بپیوندند.
حدس بزنید که مردم شما را میشناسند
ما بازاریابانی را دیدهایم که در گذشته دور، فرمهای ثبتنام ایمیلی زیبایی طراحی کردهاند (و افراد آنها را پر کردهاند) و اکنون میخواهند ایمیلهایی ارسال کنند. اگر چه آنها به طور مسئولانهای اجازه هر یک از گیرندگان را قبل از ارسال ایمیل دریافت کردهاند، احتمال زیادی وجود دارد که این افراد ثبتنام و عضویت خود را فراموش کرده باشند. درنتیجه هنگامیکه به طور ناگهانی خبرنامههای ایمیلی جامعی را دریافت میکنند، فرستنده را بهعنوان اسپمر گزارش میدهند. این اتفاق بیشتر از آنچه تصور کنید روی میدهد. بسیاری از کارشناسان ایمیل معتقدند که اجازهنامهها بعد از ۶ ماه بیارزش میشود. اگر مرتبا با اعضای فهرست خود تماس برقرار نمیکنید، بنابراین حدس بزنید که گیرندگان قدیمی ایمیلها شما را تقریبا فراموش کردهاند. باید ایمیل «آیا مرا بهخاطر میآورید؟» برای آنها ارسال کنید.
خرید فهرستهای ایمیلی
تا اینجا، همه خرید «فهرستی کاملا قانونی شامل ایمیلهای ۳۰ میلیون از اعضا» و اسپم ناقصی که برای آنها میفرستند را کار بهتری میدانند. کاملا واضح است، اما هنوز فروشندگانی وجود دارند که فهرستهای عضویت را به همان روش قدیمی میفروشند. آنها آدرس ایمیلها را جمعآوری کرده و از اعضا میپرسند که «آیا مایلاند پیشنهادات ویژهای از شخص ثالث دریافت کنند؟» سپس آن آدرسها را به دیگران میفروشند. این کار از نظر فنی غیرقانونی نیست، اما صددرصد احمقانه است. راه درست این است که این فهرست را نزد خود نگه دارید و سپس پیشنهادات ویژهای از طرف شخص ثالث ارسال کنید. نسبت به گروههایی که فقط میخواهند فهرست بزرگی از ایمیلها را در اختیار شما قرار دهند، هوشیار باشید. آنها باید ارسال ایمیلها را نیز برای شما انجام دهند، بنابراین گیرندگان، فرستنده را میشناسند و در نتیجه شما را بهعنوان اسپمر گزارش نمیدهند.
تهیه و تنظیم : گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید