بیزینس کوچینگ چیست؟
بیزینس کوچینگ چیست؟
برای پاسخ به این سؤال، شاید بهتر باشد با تعریف کوچینگ شروع کنیم. منبع اصلی من برای این تعریف، فدراسیون بینالمللی کوچینگ، ICF، است که در سال ۱۹۹۵ تأسیسشده و در حال حاضر با بیش از ۳۵۰۰۰ عضو فعال در بیش از ۱۴۰ کشور، بهعنوان بزرگترین و معروفترین نهاد خودگردان کوچهای بینالمللی شناختهشده است.
ICF کوچینگ را شراکتی با مراجعین تعریف میکند که طی فرآیندی خلاق و تأملبرانگیز، آنها را ترغیب میکند تا از استعدادهای نهان حرفهای و شخصی خود، بیشترین استفاده را ببرند.
سایت ویکیپدیا نیز مفهوم بیزینس را اینگونه تعریف میکند: فعالیت امرارمعاش و یا کسب درآمد از طریق تولید و یا خریدوفروش محصول (اعم از خدمات یا کالا). به بیانی ساده، ورود به هر فعالیت یا پروژهای برای کسب سود.
همانند هر بازار دیگری، همزمان با توسعهٔ حرفهٔ کوچینگ در طول ۲۵ سال گذشته، میزان مشتریانی که به خدمات کوچینگ نیازمند بودهاند نیز افزایش داشته است و کوچها نیز در راستای توسعه، تخصصی کردن و جذب بیشتر مخاطبین در بخشهای تخصصی بازار، بخشبندیهای جدیدی ایجاد کردهاند. برای مثال، در ابتدا حرفهٔ کوچینگ فقط منحصر به حوزه زندگی (life coaching) میشد اما حالا در بازار، تقاضا برای کوچهای متخصصی وجود دارد که خود را در حوزههایی ویژه عرضه کردهاند مثل کوچ سلامتی، کوچ کسبوکار یا کوچ مالی و غیره.
در تحقیق اخیر موسسهٔ PWC در سال ۲۰۱۵ نشان داده شد که کوچها در تمام دنیا از واژهٔ بیزینس کوچینگ استفاده میکنند تا اعلام کنند که بازار هدف اصلی آنها جامعهٔ کسبوکار است. جالب اینجاست که %۶۲ از کوچهایی که در این تحقیق شرکت کردند، یک کسبوکار کوچینگ تحت نام بیزینس کوچینگ داشتند. در ذیل نام بیزینس کوچینگ، %۲۵ کوچهایی بودند که خود را کوچ رهبری (leadership coach) معرفی کردند، %۱۸ کوچ مدیران ارشد (executive coach)، %۱۶ کوچ سازمانی و %۳ کوچ کسبوکارهای کوچک.
همانطور که میبینید، در زبان انگلیسی شما میتوانید خود را به بازار اینگونه معرفی کنید که یک کسبوکار کوچینگ دارید به این معنی که یک کسبوکار ارائهٔ خدمات کوچینگ را اداره میکنید.
همچنین میتوانید خود را فعال در بخش بیزینس کوچینگ بازار معرفی کنید بدین معنی که مخاطب شما کسبوکارها هستند که میتوانند شامل کسبوکارهای کوچک (SME ها) یا سازمانهای بزرگتر باشند. همینطور مخاطب شما میتواند از میان افراد داخل سازمانها مثل مدیران ارشد یا رهبران باشد. تمرکز شما میتواند بر روی نتایج سازمانها باشد بهعنوانمثال شما میتوانید به آنها در ایجاد تحولات بزرگ سازمانی، افزایش فروش و یا گذر از یک تغییر بزرگ کمک کنید. به همین ترتیب تمرکز کوچینگ شما میتواند یک موضوع کلی مثل عملکرد باشد که در سطح افراد یا تیمها انجام شود. وجه مشترک همهٔ این حوزهها این است که شما بهعنوان کوچ به افراد یا گروههایی در یک کسبوکار، خدمات کوچینگ ارائه میدهید و این سازمان هزینهٔ این خدمات را در جهت تحقق منافع آنها و خودش تقبل میکند. تمرکز چنین برنامهٔ کوچینگی، پتانسیلهای حرفهای و شخصی افراد همسو با اهداف آن کسبوکار خواهد بود.
معنی بیزینس کوچینگ چیست؟ بیزینس کوچ کیست؟
مربیگری تجاری، مربیگری کسب و کار یا بیزینس کوچینگ (به انگلیسی: Business Coaching) به شیوه های مختلف به کارآفرینان، صاحبان کسب و کارها و حرفه ای ها کمک می کند تا رشد کنند. کار با یک بیزینس کوچ باتجربه، ابزار نهایی کسب و کارها برای دستیابی به نتایج موفق است. برخی از موفقیت ترین شرکت ها و کارآفرینان روی کره زمین به خدمات مربیگری تجاری اعتماد می کنند تا کاملاً متفاوت از رقبا شوند.
اما تعریف بیزینس کوچینگ چیست؟ این نوع مربیگری با تعیین اهداف و برنامه های عملیاتی مشخص برای دستیابی به آن اهداف، غلبه بر باورهای محدود کننده و شناسایی فرصت ها و استراتژی های رشد اقتصادی به شرکت ها و انواع کسب و کارها کمک می کند تا ارتقا یابند.
چرا بیزینس کوچینگ؟
در دنیای امروز استفاده از ابزار قدرتمندی مانند بیزینس کوچینگ به شما به عنوان یک کار آفرین که تازه وارد دنیای کار شدهاید و نمیدانید در گام بعدی چه کاری انجام دهید و یا یک تاجر که در تلاش برای رشد و توسعه کسب و کار خود هستید میتواند کمک شایانی داشته باشد.
برای راه اندازی و شکوفا نمودن یک کسب و کار به تنهایی نمیتوانید تمامی کارها را به صورت انفرادی انجام دهید. کارهایی از جمله جذب مشتری، اداره روند کاری، برنامهریزیهای مالی و راهبردهای توسعه محصول شما را از رسیدن به اهدافتان باز میدارند. شما میتوانید با آموزش بیزینس کوچینگ در مورد این حرفه اطلاعات لازم را به دست آورید و یا یک کوچ حرفهای را به کار بگیرید.
استفاده از یک کوچ (مربی) حرفهای و توانمند به شما کمک می کند، تا به درکی عمیقتر از توانمندیها و نقاط قابل بهبود خود دست یابید، نسبت به اهداف شخصی و کسب و کارتان آگاهی و بصیرت بیشتری کسب کنید.
با یک جستجوی ساده در اینترنت به چندین و چند سایت بر میخورید که ادعا میکنند میتوانند کسب و کار شما را متحول سازند، اما بیشتر آنها راهکارهایی بیش از حد کلی نگر و عمومی ارائه می دهند. به عبارت دیگر منحصراً برای کسب و کار شما و نیازهای آن طراحی نشدهاند، برای همین هم تأثیر و کارایی چندانی ندارند.
شرایط هر کسب و کار با کسب و کارهای دیگر متفاوت است، نمیتوان یک فرمول جادویی نوشت و ادعا کرد که افزایش حجم فروش و سود دهی همه کسب و کارها و سازمان ها را در پی خواهد شد.
ضرورت استفاده از کوچ و بیزینس کوچینگ
به راستی ضرورت استفاده از کوچینگ چیست؟ پیشرفتهای فناورانه و افزایش رقابتِ بازاری و نیاز به سودِ بیشتر باعثِ گستردهشدن مربیگری بیزینس کوچینگ شده است. این تغییرِ دیدگاه و رویکرد، باعث شده که در کشور ما هم طی چند سال اخیر به استفاده از مربیان کسبوکار توجهِ بیشتری شود.
شروع یک فعالیت اقتصادی و کسبوکار، شاید خیلی پیچیده نباشد و راهاندازی و حتی توسعۀ آن نیز توام با هیجان و شوق باشد؛ ولی نباید فراموش کرد که درعینحال، میتواند بسیار استرسزا نیز باشد.
این قضیه، وقتی نمودِ بیشتری پیدا میکند که شما قصد داشته باشید حرفهای را بهتنهایی اداره کنید. در این راه وجود یک مربی و راهنما که بتوانید از تجربیات و نظرهای او استفاده کنید، بسیار راهگشا و مهم خواهد بود.
دستاوردهای بیزینس کوچینگ:
برخی از دستاوردها در کوچینگ کسب و کار برای سازمان ها و افراد عبارتند از:
- غلبه بر رکود مالی سازمانی و فردی
- تدوین نقشه راه توسعه فردی و کسب وکار
- مدیریت زمان و سرمایه
- محافظت از کسب و کار
- کشف ظرفیت ها و پتانسیل ها و مانع های پنهان در مسیر موفقیت
مهمترین فواید بیزینس کوچینگ عبارتند از:
۱. افزایش فروش، درآمد و سودآوری
۲. کاهش هزینههای غیرضروری
۳. بهبود راندمان کاری
۴. افزایش بهرهوری فرآیندها
۵. کاهش نرخ خروج کارکنان
۶. جذب و حفظ استعدادها
۷. مشتریمداری و حفظ مشتری
۸. افزایش اثربخشی استراتژیهای بازاریابی
۹. افزایش سهم بازار و سهم جایگاه در نظر مشتری
۱۰. تقویت جایگاه برند کسب و کار
تهیه و تنظیم : گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید