سبک های مختلف تبلیغات
سبک های مختلف تبلیغات
تبلیغات از نظر لغوی به معنای رساندن یک پیام از کسی به کسی دیگر است و تبلیغ عبارت است از فرایند القا وجود یک موضوع با ویژگی های معین. کاتلر تبلیغات را از نظر تکنیکی، هرگونه فعالیتی که در خصوص معرفی غیر شخصی، ترویج ایده ها، کالاها و خدمات در قبال پرداخت مبلغی به یک فرد یا موسسه مشخصی صورت گیرد، تعریف می نماید.
تبلیغات عنصری است که از هنر و علم سرچشمه می گیرد، تا بتواند به هدف فروش و بازاریابی یک محصول کمک کند. هنر را می توان در کلیه قالب های هنرهای تجسمی و غیر تجسمی، بیانی و غیربیانی در نظرگرفت و بازاریابی را می توان علم گسترده ای که به مطالعه نیاز مصرف کننده و پاسخگویی به آن نیاز می پردازد، دانست. به بیان دیگر هنر به عنوان زبان مشترک تمامی بشر، آسانترین و بهترین وسیله برای انتقال پیام است و به همین دلیل در تبلیغات و بازاریابی از هنر برای رسیدن بهتر به اهداف استفاده می شود. هنر را می توان وسیله و ابزار رسیدن به اهداف تبلیغاتی دانست تا به پیشـبرد فـروش محصـول کمک کند.
همچنان که علوم و تکنولوژی های هنری پیشرفت می کند و سبک های جدید هنری یا مکتب های مختلف زیبایی شناسی دگرگون می شوند؛ تبلیغات نیز تحت تاثیر این تغییرات متحول می شود. دو عامل زیبایی و اثربخشی نقش به سزایی در نحوه ارایه تبلیغات دارند. زیبایی مفهومی است که هنوز بزرگترین فیلسوفان هنر و زیبایی شناسی از تعریف آن عاجز مانده اند و در عین حال اثربخشی تبلیغ نیز خود به عوامل فراوانی در علم بازاریابی و ارتباطات بستگی دارد. زیبایی یک تبلیغ، ضرورتاً به مفهوم اثربخش بودن آن نیست. برقراری توازن و ارتباطی همگون، بین این دو متغیر کار بسیار دشواری است، که لازمه آن داشتن اطلاعات و آشنایی کامل درباره هر دو متغیر است.
سبک تبلیغاتی
معیاری است که بتوان هدف، محتوا، تکیه گاه، آهنگ، پیام، رسانه و تاکتیک یک سیستم، اسـتراتژی یا برنامه تبـلیـغاتی را در چارچوب نگرشی معین ارائه کرد. سبک تبلیغاتی در کشورها نشان دهنده ارزشهای فرهنگی در آن کشورهاست اما اصالت ارزش ها بیشتر از قدرت سبک هاست. تبلیغات بیان فرهنگ ها، شعائر، استعارات و دیگر مواردی است که به نوبه خود بر ارزش های فرهنگی جوامع می افزایند. تاکنون سبک های خاصی که مختص تبلیغات باشد ابداع نشده، ولی برای برخی از اجزای آن تقسیم بندی هایی را در نظر گرفته اند.
سبک تبلیغات
تبلیغات سبک های مختلف بسیاری دارد که در ادامه به چند نمونه از سبک های تبلیغات اشاره خواهیم کرد و به اختصار توضیحی درباره آنها در اختیار شما قرار خواهیم داد. انواع سبک تبلیغات عبارتند از:
تبلیغات آگاهی دهنده
یکی از سبک هایی که می توانیم از آن طریق تبلیغات خدمات و محصولات خود را ارائه دهیم تبلیغات آگاهی دهنده می باشد. با این سبک از تبلیغات می توانید با معرفی کردن محصولات و خدمات خود درباره آنها به مشتریان و کاربران خود آگاهی لازم را درباره خدمات جدید خود ارائه دهید
تبلیغات ترغیب کننده
این سبک از تبلیغات در حقیقت نقش تحریک کردن مشتریان و کاربران وب سایت شما را بر عهده دارند شما با این سبک از تبلیغات ذهن مخاطبین و مشتریان خود را درباره محصول و خدماتی که ارائه می دهید تحریک می کنید تا یاد برند و محصولات ما بیافتند.
تبلیغات یادآوری کننده
این سبک تبلیغات نقش حفظ و ثبات برند و خدمات شما را دارد. با این سبک از تبلیغات شما به مشتریان خود یادآوری می کنید که چه برند و خدماتی دارید در حقیقت این سبک تبلیغات برای حفظ کسب وکار شما مورد استفاده قرار می گیرد.
تبلیغات محیطی
تبلیغات محیطی باعث افزایش آگاهی افراد نسبت به خدمات و محصولاتی می باشد که شما ارائه می دهید برای مثال تبلیغاتی که شما در بیلبوردهای بزرگراه راه ها در معرض دید قرار می دهید باعث می شود که در ضمیر ناخودآگاه افراد نقش ببندد. خود تبلیغات محیطی به دونوع داخلی و خارجی تقسیم بندی می شود
تبلیغات داخلی مانند آن دسته از تبلیغات که به وسیله کاتالوگ و بوروشور تبلیغاتی ارائه می دهید و تبلیغات خارجی همان تبلیغاتی که در مکان های عمومی مانند مترو و اتوبوس صورت می کیرد.
تبلیغات اینترنتی
آخرین سبک از تبلیغات که می توان گفت به نوعی بهترین سبک از تبلیغات می باشد که پاسخگویی این سوال می باشد که چرا باید تبلیغات کنیم؟ تبلیغات اینترنتی می باشد. با توجه به اینکه اینترنت نقش مهمی در زندگی های امروزی ایفا کرده است می توان گفت که تبلیغات اینترنتی در اولویت تمام تبلیغات قرار گرفته است.
این سبک از تبلیغات می تواند در شبکه های مجازی معرفی کننده خدمات و محصولات شما باشند که از بهترین نوع تبلیغات اینترنتی که در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد تبلیغاتی است که در شبکه اجتماعی اینستاگرام صورت میگیرد.
تبلیغات رئالیسم
سبک تبلیغاتی رئالیسم را در آثاری می توان بازشناخت که هنرمند از سطح ظواهر عینی فراتر رفته و حقایقی از روابط گوناگون و پویای انسان ها با یکدیگر و با محیطشان را بیان می کند و بطور کلی با مسئله انسان چیست و چه می تواند باشد درگیر می شود. روابط انسانی در این سبک بسیار مهم است و از فیگورهای انسانی و روابط انسان ها با کالاها و خدمات استفاده می شود. انسان هایی که واقعی هستند و هیچ اغراق و دستکاری بصری و غیر بصری نشده اند. در این سبک علاوه بر نشان دادن ظواهر و چیستی کالا، جنبه های درونی کالا یا خدمات و کاربرد آن محصول به نمایش گذارده می شود. در این تبلیغات به هیچ وجه کج نمایی، انتزاع و چکیده انگاری مشاهده نمی شود.
تبلیغات ناتورالیستس
سبک ناتورالیسم مکتبی است که فقط به وصف زیبایی های طبیعت می پردازد و زشتی ها را نادیده می گیرد. تبلیغات ناتورالیستس نیز به همین گونه در اثر خود به دنبال اطلاع رسانی کامل و موبه موی زیبایی ها و نکته های ریز و حساس کالا و خدمات و معتقد به قدرت محض کیفیت واقعی کالا و خدمات است. مانند تبلیغاتی که تمامی جزئیات در آن به روش علمی با تصاویر و فرم های علمی، مزیت های محصول را به نمایش می گذارد. مانند تبلیغات کاشی عقیق و بستنی میهن که در تبلیغ خود تمامی مراحل تولید را نشان می دهد.
تبلیغات رومانتیسم
هنر رومانتیک آزادی تخیل، فردیت هنری، قالب شکنی، شور و هیجان رویا وار، شهر گریزی و روستا پرستی و مهم تر از هر چیز، چیرگی احساس بر عقل را بنیان می گذارد. از ویژگی های این نوع تبلیغات، علاقه به نماد ها و نشانه های دینی مربوط به عالمی ملکوتی و نادیدنی، احساس گرایی و تخیل گرایی مخاطبان با اهداف خاص در تخیلات می باشد. مانند تبلیغ جشن عاطفه ها و جشن نیکو کاری، بنیاد امور بیماری های خاص یا تبلیغ جزیره کیش. لازم به ذکر است که رمانتیک ها می کوشند گذشته از نمایش و بیان زیبایی ها که هدف کلاسیک هاست زشتی و بدی را هم نشان دهند.( مانند اتومبیلی نه چندان زیبا ولی مقاوم.)
تهیه و تنظیم : گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید