چند اشتباه که کارآفرینان مرتکب میشوند
چند اشتباه که کارآفرینان مرتکب میشوند
بخش بزرگی از راهاندازی یک کسبوکار، داشتن یک برنامه و سپس داشتن نظم و انضباط برای انجام آن است.
اینکه بخشی از استارتاپ باشید همیشه خوب نیست و اغلب باید خود را تسلیم فرآیند کنید.
اریک رایز در کتاب خود با عنوان «استارتاپ ناب» بیان میکند: «من از موفقیتها و شکستهای خود و بقیه یاد گرفتهام که همیشه بخشهای کسلکننده مهمترین بخش است.
موفقیت در راهاندازی یک کسبوکار نتیجه ژن خوب یا قرار گرفتن در مکان و در زمان مناسب نیست.
موفقیت در راهاندازی کسبوکار را میتوان با فرآیند مناسب مهندسی کرد و درواقع میتوان آن را آموخت.»
برداشتن گامهایی برای اجتناب از اشتباهات مکرر کارآفرینان تازهکار، بخشی از این فرایند است.
بی تردید برای کارآفرینان، اولین سال راهاندازی کسب و کار، سالی سرشار از فراز و نشیبها و چالشهای بسیاری است. اگر تصور میکنید که تنها با داشتن سرمایه کلان، موفقیتتان در راه اندازی کسب و کار حتمی است، کاملاً در اشتباه هستید. اشتباهات کسب و کار می توانند به موفقیت کسب و کار شما آسیب جدی برسانند، از این رو باید به این امر در شروع کسب و کار خود اهمیت بسیاری بدهید تا دچار بروز مشکل نشوید.
اشتباهات رایج هنگام شروع کسب و کار:
توجه کردن به مشکل، به جای یافتن راه حل
یکی از مهمترین اشتباهات رایج کارآفرینان، تمرکز بر مشکلات است. کارآفرینان موفق که با یک ایده هوشمندانه پیش میروند و به دنبال بهانهای برای تبدیل این ایده به یک شرکت پایدار هستند، هنگام مواجه با مشکلات راهحلها را جستجو میکنند.
عدم پیش بینی موانع و مشکلات
موانع و مشکلات مختلفی پیش روی یک کارآفرین قرار دارد که در صورت توجه نکردن به آن و عدم پیش بینی راه حل مناسب در برخورد با این مشکلات میتواند منجر به شکست یک کسبوکار شود. از همین رو فرد قبل از راه اندازی کسبوکار خود میبایستی شناخت کافی از موانع و مشکلات پیش روی خود در زمینههای مختلف داشته باشد.
ورود به شراکت
کارآفرینها عاشق شراکت هستند، بهخصوص وقتی همراه با فروش باشد. اگر شراکت، کاربرگتان را تغییر ندهد، بیفایده است. بیشتر شراکتها به درد روابط عمومی میخورند و وقت تلف کن هستند.
راهحل: روی فروش تمرکز کنید. بهجای استفاده از شراکت، روی فروش تمرکز کنید. این را ملکه ذهن کنید، «فروش علاج همه دردهاست». اگر تصویر هزار کلمه ارزش داشته باشد، فروش اندازه هزار شراکت ارزش دارد. حداکثر شش تا دوازده ماه بعد از شراکت، اخراج خواهید شد.
عدم استفاده از پول کافی یا استفاده از پول زیاد
بهعنوان یک کارآفرین جدید، پول یکی از بزرگترین نگرانیهای شما است. گردش وجوه، قبل از راهاندازی کسبوکار صفر است.
بنابراین کسب درآمد و پسانداز پول معمولاً بر همهچیز دیگر اولویت دارد.
دو طرز فکر در میان کارآفرینان تازهکار جدید مشاهده میشود:
یا باید پول خرج کنید تا پول دربیاورید یا تا زمانی که جریان نقدی مناسبی نداشته باشید، حداقل پول را هزینه خواهید کرد.
هر دوی این نگرشها در صورت افراطوتفریط میتوانند مضر باشند. پول خود را عاقلانه خرج کنید،
اما روی افراد مناسب و محصولات باکیفیت سرمایهگذاری کنید. این کار در درازمدت جواب میده
انجام دادن تمامی کارها به تنهایی
وقتی هنوز تجربه کافی برای انجام تمام کارها ندارید واقعا عاقلانه به نظر نمیرسد که بخواهید به تنهایی از پس انجام آنها بربیایید. پیشنهاد میکنیم برای اینکه بتوانید بهتر به نتیجه مطلوب برسید با افراد جدید درحوزه کاری خودتان ارتباط بگیرید و تا جایی که میتوانید از تجربیات و تخصص آنها بهره ببرید. گسترش دادن دایره ارتباطات باعث میشود روز به روز با افراد و فرصت های بیشتری آشنا شوید که احتمال موفقیت شما را دو چندان خواهد کرد.
عدم پیش بینی تغییرات
امروزه زندگی در دنیای تکنولوژی موجب شده تا شاهد تغییرات سریع و روز افزون در تمام صنایع باشیم. انکار کردن این تغییرات یا نادیده گرفتن آنها یکی از اشتباهاتی است که ممکن است برای هر کسبوکاری پیش بیاید. برای اینکه جلوی رخ دادن این اشتباه را بگیرید لازم است همواره خود را به روز نگه داشته، نیازهای جدید مشتریان را رصد کرده و برای مواجهه با تغییرات آماده باشید.
تلاشهای بازاریابی ضعیف
برخی مواقع، کارآفرینان اهداف و رویکردهای اشتباهی را در پیش می گیرند و گمان می کنند که اگر محصول یا خدمتی را ارائه کنند، مشتریان خود به خود خواهند آمد. رشد و توسعه یک کسب و کار، بر پایه درخواست پایدار مشتریان و خلق بازارهای اثربخش است. حفظ مشتریان به جلب رضایت آنها از طریق ارائه ارزش بیشتر، کیفیت بالاتر، خدمات پس از فروش و پاسخگویی سریع بستگی دارد. به یاد داشته باشید هر چقدر هم محصول با کیفیتی تولید کنید، فروش مهمترین فعالیتی است که باید انجام دهید.
فقدان برنامه استراتژیک
بسیاری از مدیران کسب و کارهای کوچک از فرآیند برنامه ریزی استراتژیک غافل می شوند، زیرا فکر می کنند که برنامه استراتژیک، مناسب شرکتهای بزرگ و سودآور است. آنها با گفتن عباراتی همچون «من وقت کافی ندارم» و یا «ما کوچکتر از آنیم که یک طرح استراتژیک برای توسعه داشته باشیم» از تدوین یک برنامه استراتژیک اجتناب می کنند. بدون یک برنامه استراتژی، یک کسب و کار قادر به خلق و حفظ مزیتهای رقابتی در بازار نیست.
تهیه و تنظیم:گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید