تاثیر لبخند بر فروش

زمان مطالعه:4 دقیقه

تاثیر لبخند بر فروش

یکی از ساده‌ترین و بدیهی‌ترین مواردی که در دوره‌های فروشندگی و فروش آموزش داده می‌شود این است که به مشتری لبخند بزنید.

حال می‌خواهیم این موضوع را از دید علمی بررسی کنیم و ببینیم آیا لبخند تاثیری بر میزان فروش دارد یا خیر؟

 

تاثیر لبخند بر مشتریان

در مقاله‌ای که در مجله Psychological Science در سال ۲۰۰۴ چاپ شد به این موضوع پرداخته‌ شده بود که تاثیر لبخند را بر مشتریان مختلف چقدر است.

افرادی که هنگام پرداخت پول در فروشگاه یا رستوران‌، با لبخند مواجه می‌شوند حاضر هستندمبلغ بیشتری را برای همان غذا یا محصول بپردازند.

تحقیقات دیگری که در دانشگاه کالیفرنیا توسط فردی به اسم وینکلمن انجام شد؛

نشان داد که یک لبخند خیلی مختصر که خیلی هم به چشم نمی‌آید و مشخص نیست، باز هم می‌تواند تاثیر مثبتی بر فروش داشته باشد.

تحقیقات آقای وینکِلمن در سال ۲۰۰۴ نشان داد ؛

وقتی عکس های در حال لبخند زدن در مقابل چشم مشتری قرار گیرد تمایل آن‌ها به خرید بیشتر می‌شود.

البته از هزاران سال قبل همه می‌دانستند که فروشنده خوش‌برخورد و شاد نسبت به شخص بداخلاق و اخمو بیشتر خواهد فروخت.

تحقیقات آقای وینکلمن در دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که حتی یک لبخند مختصر که توجه چندانی جلب نمی‌کند باعث می‌شود چهره فرد بهتر به خاطر سپرده شود.

نکته جالب آن است که نه تنها فروشنده‌ای که لبخند می‌زند باعث افزایش فروش می‌شود؛ بلکه عکس‌هایی که در آن شخص لبخند می‌زند نیز تاثیر مثبتی بر رفتار خرید خریدار می‌گذارد.

تاثیر لبخند هنگام مشاهده دو عکس

آزمایش دیگر این بود که به افراد گروه‌های مختلف دو عکس نشان داده شد که در یکی از این عکس‌ها شخص به‌هیچ‌وجه لبخند نمی‌زد و در عکس دوم‌ شخص لبخند مختصری داشت.

پیشنهاد مشاهده  تفاوت کارآفرینان موفق و ناموفق

این عکس‌ها فقط برای ۱۶ میلی‌ثانیه نمایش داده شد که زمان بسیار کمی است.

در این زمان خیلی کم، تنها چیزی که شاید بتوان تشخیص داد این است که فرد مذکر است یا مونث.

وقتی بعدا بررسی شد افرادی که چهره با لبخند را دیده بودند جزئیات بیشتری از تصویر را به خاطر می‌آوردند.

افرادی که چهره بدون لبخند را دیده بودند اکثرا توجهی نکردند و حتی به خاطر نمی‌آوردند که آیا آن شخص مذکر است یا مونث.

ممکن است مشتری به عکس فردی که لبخند می زند توجه نکند، ولی به‌صورت غیرمستقیم باعث می‌شود علاقه بیشتری به خرید یا پرداخت پول داشته باشد.

 

تاثیر لبخند بر خرید نوشابه

وقتی تمام فروشندگان لبخند می‌زنند، معمولا خریداران تشنه،حجم بیشتری نوشابه خرید می‌کنند یا نوشابه‌هایی با بطری‌های بزرگ‌تر تهیه می‌کنند.

موضوع مهم این است که این خریداران قبول نداشتند که لبخند زدن تاثیری بر تصمیم خرید آن‌ها داشته و این تاثیر معمولا به‌صورت ناخودآگاهانه است.

 

بیشتر لبخند بزنید!

تا می‌توانید به مشتری و همکاران و دیگران لبخند بزنید.

حتی در اقلام تبلیغاتی مانند بروشور یا کاغذهایی که چاپ می‌کنیم اگر از عکس‌هایی استفاده کنیم که در حال لبخندزدن هستند تاثیر مثبتی بر کسب‌وکار ما خواهد گذاشت.

منبع:مدیر سبز

تهیه و تنظیم:گروه تحقیقاتی ثروت تفکر

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.