ترفندهایی برای داشتن سخنرانی بهتر

ترفندهایی برای داشتن سخنرانی بهتر

 

وظیفه ما به‌ عنوان سخنران این است که توجه مخاطبان خود را در مورد چیزهایی که باید درباره آن‌ها فکر کنند ، جلب کنیم. ما باید میزان حواس پرتی هایی را که ایجاد می‌شود ، به میزان زیادی کاهش دهیم. ما باید از اعزام مخاطبان به سفرهایی که اغلب تحت عنوان سفرهای کشف مشکلات یاد می‌شوند ، جلوگیری کنیم.

سخنران باید توجه داشته باشد که لحن بیان و حرکاتش باید به‌گونه‌ای باشد که  این حس را در شنونده ایجاد و تقویت کند که خود او به آنچه می‌گوید اعتقاد کامل دارد و در عمل دارد همان چیزی را به دیگران می‌گوید که در خلوت خودش بارها به خودش گوشزد کرده است.

 

 

پشت تریبون نایستید

تریبون مانعی غیرضروری را بین شما و مخاطبتان قرار می‌دهد. با مخاطب صحبت کنید، نه برای خودتان.

 

لباس‌های مخصوص سخنرانی داشته باشید

برای آنکه مردم شما را به‌خاطر بسپارند، باید از هر چیزی که در اختیار دارید استفاده کنید. لباس چیز مهمی است. در کمد لباس‌هایتان چیزی را پیدا کنید که مردم به ذهن می‌سپارند. ماری اسمیت همیشه از رنگ آبی فیروزه‌ای استفاده می‌کند. مردم همیشه ماری را به‌خاطر می‌سپارند و یکی از دلایلش هم رنگ آبی فیروزه‌ای است.

 

اشکالی ندارد که روی صحنه قدم بزنید

شما انسان هستید و پا دارید. از پاهایتان استفاده کنید. چند نقطه از صحنه را که می‌توانید بین آن‌ها در رفت‌وآمد باشید پیدا کنید. پنج ثانیه در یک نقطه بایستید و سپس به نقطه بعدی بروید. هر بار که به سراغ موضوع جدیدی می‌روید، حرکت کنید.

پیشنهاد مشاهده  ایده هایی خلاقانه برای باز آفرینی اطلاعات

 

با استفاده از هشتگ رویداد موردنظر، سخنرانی‌تان را پیش از شروع ترویج دهید

روز قبل و صبح روز سخنرانی‌تان، حتما باید با استفاده از هشتگ رویداد موردنظر، کاری کنید که مردم بدانند قرار است سخنرانی کنید، درباره چه چیزی قرار است سخنرانی کنید و رویداد چه زمانی برگزار می‌شود. با این روش، افراد زیادی را به سخنرانی‌ام کشانده‌ام که درست نمی‌دانسته‌اند در کدام یک از جلسات سخنرانی باید شرکت کنند.

 

خیلی زود سر اصل مطلب بروید

یکی از لذت‌های مخاطبان این است که خیلی سریع نکته‌ای را که می‌خواهید بگویید درک کنند. وقتی لذت این کار را از آنها می‌گیرید، از شما دلخور می‌شوند.

روزی، تبلیغی از سخنرانیِ «ست گودین» (نویسنده، کارآفرین و سخنران آمریکایی) با این موضوع دیدم که چرا بازاریابی محصولات فنی و صنعتی به حدی اهمیت دارد که نباید آن را بر عهده‌ی بازاریاب‌ها گذاشت. اولین جمله‌ای که در این ویدئو شنیدم این بود: «بازاریابی محصولات فنّی به حدی مهم است که نباید آن را بر عهده‌ی بازاریاب‌ها بگذاریم.» این یک سخنرانی معمولی نبود و مانند قطاری سریع‌السیر از یک نقطه‌ی خاص شروع به حرکت می‌کرد و در ذهن مخاطب تأثیر می‌گذاشت. پس خیلی سریع اصل مطلب را با شنوندگان در میان بگذارید تا تمامی هوش و حواس‌شان را به شما بدهند.

 

در هیچ اسلایدی بیشتر از ۲۰ کلمه ننویسید

اگر افراد مجبور باشند اسلایدتان را بخوانند، حواسشان از شما پرت می‌شود. از تیتر و متن برای اشاره به داستانتان استفاده کنید و از تصویر برای تحکیم نکته موردنظرتان. هدف من این است که روزی توصیه ست گادین را به کار ببندم و همه اسلایدهایم را، به‌جای کلمات، صرفا با تصاویر پر کنم.

پیشنهاد مشاهده  با ۱۰ نکته مهم زندگی خود را متحول کنید

 

مکان سخنرانی را بررسی کنید؛

اگر در جمع دوستان صحبت می کنید، مدیریت بهتری بر فضا خواهید داشت اما در سخنرانی های بزرگ باید قبل از شروع جلسه، محیط را ببینید، ویژگی های مثبت و منفی آن را به خوبی بررسی کنید. ببینید مکان ایستادن یا نشستن تان کجاست و چند دقیقه روی جایگاه خود بنشینید و لحظه سخنرانی خود را با آرامش تجسم کنید.

 

از مکث برای آرامش ذهنی استفاده کنید؛

برخی افراد تصور می کنند مکث کردن در سخنرانی یک نقطه ضعف است؛ اما همیشه هم این گونه نیست. اگر احساس کردید رشته کلام از دست تان در رفته است و نیاز دارید کمی ذهن خود را آرام کنید، مکث کردن بهترین راه حل است.

 

منبع: مدیرسبز:

تهیه و تنظیم: گروه تحقیقاتی ثروت تفکر

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.