قانون ۲۰/۸۰ (پارتو)
قانون ۲۰/۸۰ (پارتو)
اصل ۲۰/۸۰، همچنین به نام اصل پارتو از نوعی اصول مدیریتی شناخته میشود که بر اساس آن، ۲۰ درصد از تصمیمها مسئول ۸۰ درصد از نتایج نهایی کسبوکار هستند. این اصل نشان میدهد که در دنیای کسبوکار، تعداد زیادی از تصمیمات روزمره به انجام نمیرسند و تنها تعداد محدودی از آنها تأثیر مهمی دارند.
مثالی از اصل ۲۰/۸۰
برای بهترین درک از این اصل، یک مثال را در نظر بگیرید: فرض کنید شما یک مدیر کسبوکار هستید که تصمیم باید بگیرید که چه محصولاتی را تاکنون تولید کردهاید را ادامه دهید و چه محصولاتی را وارد بازار کنید. تصمیمگیری در مورد ادامه تولید محصولات فعلی از جمله تصمیمات مهمی است. اگر شما تصمیم بگیرید تولید محصول A را ادامه دهید، این ممکن است ۲۰ درصد از محصولات شما را تشکیل دهد، اما ۸۰ درصد از درآمد کسبوکار را تأمین کند. از سوی دیگر، تصمیمگیری در مورد وارد کردن محصول جدید B ممکن است فقط ۲۰ درصد از تصمیمها باشد، اما ممکن است ۸۰ درصد از رشد آتی کسبوکار را به دنبال داشته باشد.
تاثیر قانون پارتو در کسب و کار
تا به امروز، هنوز هم میتوانیم وجود پارتو را در بسیاری از جنبههای کسب و کار مشاهده کنیم. به طور کلی:
- ۸۰ درصد هزینه ها به ۲۰ درصد کالا یا خدمات اختصاص می یابد.
- ۸۰% درآمد از ۲۰% مشتریان حاصل می شود.
- ۸۰ درصد فروش از ۲۰ درصد محصولات است.
- ۸۰ درصد فروش نیز توسط ۲۰ درصد پرسنل فروش انجام می شود.
به همین دلیل، اصل پارتو می تواند در بسیاری از جنبه های تجارت اعمال شود، از جمله:
- مدیریت صحیح کسب و کار
- استخدام کارشناس منابع انسانی
- استراتژی بازاریابی
- خدمات مشتری
به کارگیری قانون ۲۰ ۸۰ (اصل پارتو) در زندگی
با به کار بردن اصل پارتو در زندگی میتوانید کارایی خود را افزایش بدهید؛ اما ممکن است در آغاز استفاده از این قانون در زندگیتان به نظر چالشبرانگیز بیاید. در ادامه نکاتی درباره نحوه بهکارگیری درست این اصل در زندگی را مرور خواهیم کرد.
۱. کنترل زمان را به دست بگیرید؛
قانون ۲۰ ۸۰ (اصل پارتو) فقط زمانی کارایی دارد که بتوانید بهدرستی مشخص کنید ۲۰ درصد از تلاشهایی که در زندگیتان باعث ایجاد ۸۰ درصد از نتایج میشوند، چه هستند (و اینکه ۸۰ درصد دیگر از اعمالی که سودی ندارند را معین کنید). برای تشخیص این قضیه باید بتوانید کارهایی که در طی روز انجام میدهید را به دقت پیگیری کنید.
بهترین راهکار این است که از تمام کارهایی که در طول یک روز انجام میدهید، فهرستی دقیق تهیه کنید. برای یک هفته، هر کار روزانه را در دفتر مخصوصی ثبت کنید.
توجه کنید که ثبت کردن فعالیتهای هر دقیقه اهمیت ویژه ای دارد. حتی اگر بین فعالیتهای شغلیتان ده دقیقه صفحات اینستاگرام دوستانتان را چک کرده اید، باید این فعالیت را هم در لیست کارهای روزانه ثبت کنید. ب
عد از یک هفته، کاملا مشخص میشود که در طول روز چه کارهایی انجام میدهید. حالا به سادگی میتوانید متوجه شوید بیست درصد فعالیت سرنوشتساز زندگیتان چیست.
۲. برروی فعالیتهای مهم تمرکز کنید؛
پس از مشخص کردن فعالیتهایی که در طول روز انجام میدهید، احتمالاً متوجه خواهید شد که بعضی کارها با اینکه برایتان سودی ندارند، اما انجام آنها در طول روز ضرورت دارد. بهترین رویکرد برای این دسته از فعالیتها، خودکار کردن آنها است.
برای مثال اگر متوجه می شوید که انجام حساب و کتابهای روزانه زمان زیادی در هفته را از شما میگیرد، میتوانید به جای اینکه برای این حساب و کتاب ها وقت بگذارید، از نرمافزارهای اتوماتیک برای انجام آنها استفاده کنید. به این روش زمان بیشتری برای تمرکز روی فعالیتهای مهم خواهید داشت.
هدف نهایی ما کمک به شما برای دستیابی به موفقیتهای بیشتر در تمام حوزههای زندگی است.
۳. لیست وظایفتان را بازبینی کنید؛
با در نظر گرفتن مزایای قانون ۲۰ ۸۰ (اصل پارتو) در مدیریت زمان، باید لیست وظایف روزانهتان را نیز بازنگری کنید. لیست وظایفتان باید اولویتهایتان را بازتاب دهد و باید بتوانید کارهای کم اهمیت را در کمترین زمان ممکن انجام دهید تا برای انجام وظایف اصلی زمان داشته باشید.
بهتر است براساس درجه دشواری وظایفتان را شمارهگذاری کنید. سپس میزان اهمیت هر وظیفه را بنویسید. با این راهکار میتوانید در ابتدا روی کارهایی که با کمترین تلاش منجر به بیشترین نتیجه میشوند زمان بگذارید. کارهایی که انرژی بر هستند اما نتیجهی زیادی در موفقیتتان ندارند را برای انتهای روز بگذارید.
۴. زمانی از روز که بیشترین کارایی را دارید، مشخص کنید؛
همهی ما در بازهای از روز انرژی زیادی داریم و میتوانیم روی انجام کارها متمرکز شویم. بعضی از افراد صبحها انرژی بیشتری دارند و عدهی دیگر شبها بهتر میتوانند کار کنند.
بهتر است بازهای در روز که بیشترین کارایی را دارید مشخص کرده و سعی کنید برنامهتان را به شکلی بچینید که در آن زمان بتوانید مهمترین فعالیت روز را انجام دهید.
برای مثال فردی که صبحها میتواند کارها را بهتر انجام دهد و بعداز ظهرها کمحوصله است، باید بیست درصد فعالیتهای مهم روزانهاش را صبحها انجام دهد.
۵. حواسپرتیها را به حداقل برسانید؛
در اطرافمان منبعهای متعددی وجود دارند که میتوانند در حین انجام یک کار حواسمان را پرت کنند. خبر خوب این است که با استفاده از قانون ۲۰ ۸۰ (اصل پارتو) میتوانید این حواسپرتیها را به حداقل برسانید.
در واقع ۸۰ درصد حواسپرتی شما از ۲۰ درصد منابع دوروبرتان نشاءت میگیرد. بنابراین سعی کنید منبعهای حواسپرتی اصلی را پیدا کنید و مشخص کنید کدام عوامل بیشتر میتوانند تمرکزتان را به هم بزنند.
پس از مشخص کردن آنها، از راهکارهای مختلف برای حذفشان استفاده کنید. مثلاً اگر پیامهای شبکههای اجتماعی منبع حواسپرتی هستند، در زمان کار گوشی تلفن خود را خاموش کنید تا حواستان به سمت آنها نرود.
۶. روی دیگر سکه را در نظر داشته باشید؛
اصل پارتو بیان میکند که ۲۰ درصد از تلاشهای ما ۸۰ درصد از نتیجه را ایجاد میکند، اما توجه کنید که طرف دیگری نیز برای این معادله وجود دارد.
یعنی ۸۰ درصد از کارهای که در طول روز انجام میدهید، تنها باعث ایجاد ۲۰ درصد از نتایج نهایی میشود.
بهتر است این فعالیتهای کم سود را پیدا کنید و سعی کنید آنها را از لیست فعالیتهای روزانهی خود حذف کنید. این کارها فقط باعث خستگی شما میشوند و راه رسیدن به هدفتان را طولانیتر میکنند.
تهیه و تنظیم : گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید