ویژگی هایی که یک مدیر موفق به آن نیاز دارد
ویژگی هایی که یک مدیر موفق به آن نیاز دارد
مدیریت مهم ترین و اساسی ترین رکن موفقیت یک سازمان یا موسسه است. مسلماً تفاوت مدیران موفق و ناموفق در طرز فکر آن ها و نوع اقداماتی است که انجام می دهند؛ با این وجود همه اشخاصی که دارای دانش مدیریت هستند، می توانند با استفاده از یک مدل مدیریتی متناسب با موسسه زیرمجموعه خود رهبری موفق محسوب شوند و منشاء تحولات و تغییرهای مثبتی باشند . به عبارت دیگر، شغل یک فرد به عنوان مدیر، انجام دادن کار نیست، بلکه کمک کردن به دیگران برای انجام کارها است. در واقع مدیران باید به کارایی کارکنان و اثربخشی فرآیندها توجه داشته باشند.
همراه تیم خود باشید
شما به عنوان یک مدیر، موظف هستید که عملکرد تیم خود را توجیه کنید و این ممکن است برای شما فشار کاری ایجاد کند و شما را در اعتماد به اعضای تیم خود برای انجام کارها مردد کند اما مدیران برتر کسانی هستند که اعضای تیم خود را در گرفتن تصمیمات درگیر میکنند. بیشتر کارمندان تیمی را که فرهنگی در آن غالب است که رئیس کمتر دخالت میکند و اجازه میدهد آنها در تصمیمات شرکت کنند میپسندند. و همچنین مشارکت کارکنان در تصمیم گیری باعث بهبود عملکرد و رضایت در سازمان میشود.
قدرت تصمیمگیری و مدیریت بحران
همه ما میدانیم که تصمیمگیری و بخصوص تصمیمگیری درست و به موقع، به دانش، تجربه و از همه مهمتر اعتماد بنفس بالایی نیاز دارد. یک مدیر موفق همیشه تصمیمات درست و به جایی میگیرد و اصلا به همین دلیل است که در دسته مدیران موفق جای میگیرد. فراموش نکنید که برای هر سازمانی در طول فعالیت خود ممکن است شرایط و اتفاقات غیرمترقبه و بحرانی پیش بیاید، مدیریت و خروج با کمترین خسارت از چنین شرایطی نیازمند داشتن مهارتهایی اساسی است که از مهمترین آنها قدرت تصمیمگیری سریع و به موقع است که جزء ویژگیهای مهم مدیران موفق محسوب میشود.
به عنوان مدیر موفق پیروزی شرکت را سهم همه کارمندان بدانید!
هیچ شرکت، سازمان و یا ادارهای بدون تلاش همه اعضایش به مقصد نمیرسد، شاید یک نفر به خاطر مسئولیتش بیشتر درخشیده باشد، اما مهم این است که این پیروزی را در کنار یکدیگر جشن بگیرند. یکی از خصوصیات ارزشمندی که یک مدیر موفق میتواند دارا باشد این است که به کارمندانش احترام بگذارد و آنها را همکاران خود بداند و نه زیر دستانش! یک مدیر سلطهگر و خودخواه نتیجه خوبی برای خودش و گروهی که سرپرستی میکند نخواهد داشت.
سعی کنید محبوب باشید
شما که در محل کارتان نقش ارشدی دارید، قطعاً میفهمید که فرد نامحبوبی هستید. شاید هیچ وقت مدیری ندیده باشید که در برابر شما نقش رهبری را بازی کند تا بفهمید که چه تفاوتی است بین مدیر و رهبر بودن وجود دارد! ممکن است وقتی به مقام مدیریتی رسیدید، از اینکه بتوانید به دیگران فرمان دهید و از شما پاسخگو باشند و از شما بترسند، خوشحال شوید. اما باید به این نکته توجه کنید که مدیر موفق یک مدیر محبوب نیز میباشد.
به عنوان مدیر موفق تک تک کارمندان خود را بشناسید
هر فردی در کار خود نقاط قوت، ضعف و روشهای یادگیری مختلفی دارد. شما به عنوان یک مدیر موفق باید ویژگیهای هر کارمند را به خوبی بشناسید تا بتوانید آنها را به صورت مؤثر هدایت کنید و یک ارتباط مثبت با آنها برقرار کنید. با توجه بیشتر به عملکرد و رفتار کارکنانتان و یا مطرح کردن سؤالات ساده در فواصل زمانی منظم میتوانید خصوصیات و ویژگیهای هر فرد را بهتر درک کنید. با سؤال کردن از کارمندانتان که: در محل کارتان، چه روزی از سه ماه گذشته برایتان خاطرهانگیزتر بوده است؟
میتوانید با این سؤال آنها را تشویق کنید به فعالیتها و مسئولیتهایی که برایشان جذاب و دلچسب هستند بیشتر توجه کنند. و با شنیدن پاسخهای آنها، میتوانید تخصیص وظایف بین کارمندان را بهینه کنید تا عملکرد بهتری از آنها ببینید. یا میتوانید برای شناخت بیشتر آنها از این زاویه به سؤال نگاه کنید: کدام روز از سه ماه گذشته در محل کار برای شما سختترین روز بوده است؟ این نوع گفتگوها به شما امکان میدهد تا مشکلات و نقصهایی را که وجود دارند شناسایی کنید تا بتوانید آنها را رفع کنید.
دانش خود را افزایش دهید و معلومات خود را به روز کنید
یک مدیر موفق برای ساختن تیمی قوی، دانش کافی و به روز خود را در زمینه کاری خود حفظ میکند. علاوه بر این، آنها همواره تلاش میکنند با مطالعه و خواندن، مهارتهای لازم برای ارتباطات شغلی و کاری که بخش عمدهای از وظایف آنها را شامل میشود را یاد بگیرند. با این مهارتها، آنها میتوانند یک پایه قوی در مدیریت و یک تیم حمایتکننده را به وجود آورند. دانش بالاتر یک مدیر باعث میشود که کارمندان بیشتر به او اطمینان کنند و هنگام نیاز از مدیر خود مشورت و کمک بخواهند.
یک مدیر موفق اهل عمل است
برای مدیریت موفق یک سازمان، مدیر باید ابتدا اصول و قواعد مدیریت را بشناسد و آنها را در عمل اجرا کند. این کار باعث میشود که مدیر تصمیمات منطقی و محاسبه شدهای بگیرد. تیم باید به صورت شفاف و روشن از دستورالعملها، راهنماها و انتظارات مطلع شود. این نوع ارتباط برای ساختن یک محیط شاد و پرانرژی ضروری است. همه کارمندان باید با آگاهی کامل از اهداف سازمان و طرحهای آینده، خود را در دستیابی به این دیدگاه به عنوان یک شریک ببینند.
تهیه و تنظیم : گروه تحقیقاتی ثروت تفکر
دیدگاهتان را بنویسید